«Millegipärast n-ö diskrimineeritakse rahvuse põhjal just inimesi, kelle keeleoskus on kas olematu või kehvake. Aga mida parem on keeleoskus, seda vähem võib selliseid olukordi ette tulla. Siit tuleb ka välja, et tegu ei ole otseselt diskrimineerimisega, vaid mingite olmeliste keelekonfliktidega. Kehva keeleoskuse taseme tõttu inimest tööle ei võeta ja ta ei ole konkurentisvõimeline,» sõnas Rannut.
«Kui me räägime sidusast ühiskonnast, siis me ei tohi niisiis mitte ühelgi tasandil välistada eesti keele oskust. Uues integratsiooniporgrammis on kirjas kava, et hakkame kõvasti venelastele eestikeelseid materjale tõlkima - see ei too kaasa integratsiooni, vaid sidusa ühiskonna toob kaasa ikkagi see, kui ühiskonnas kõik oskavad eesti keelt,» leidis teadlane.
Kahjuks on Eestis piirkondi, kus muulased tulevad vene keelega probleemideta toime ja puutuvad riigikeelega harva kokku. Õigupoolest pelgavad nad riigikeelt praktiseerida, kuna eesti keele õpe vene koolides on aastakümneid olnud ja on ka praegu kehval järjel.
Nii valitseb venekeelsetes piirkondades tendents, et pisemate vähemusrahvuste keeled kaovad, asenduvad vene keelega, vene koolides saadakse vene keel võrdlemisi korralikult selgeks ja see ahvatleb muulastest noori Eestist lahkuma.
«Eesti riik ei ole meil seda haridussüsüsteemi korda ajanud. Ka käesoleval ajal on eesti keele õpe vene koolides kehv. 2011. aastal vastu võetud õppekavas pole selliseid pädevusi (nagu konkureerimiseks piisava kirjakeeleoskuse saavutamine – toim.) ette nähtud,» ütles Rannut.
«Meiepoolne järeldus võiks olla see, et me abistame oma kaaskodanikke eesti keele omandamisel, kui me kasutame ise eesti keelt nendega suheldes. See ei ole mitte mingisugune teiste kiusamine, vaid eks eesti keele õpe käib ikka selle kasutamise kaudu.»
Doktoritöö tulemustest kirjutab Postimees lähemalt mõne kuu pärast.