21. septembrist hakkas tööle Tallinna ühistranspordi uus e-piletite süsteem, elektrooniline Ühiskaart. Paralleelselt ühiskaardiga kehtivad käesoleva aasta lõpuni kõik paberpiletid ning kuni järgmise aasta märtsi lõpuni kõik id-piletid. Postimees küsis Tallinna transpordiameti juhatajalt Andres Harjolt üle viimasel ajal sagedamini uue piletisüsteemi kohta esitatud küsimused.
Talllinna ühistranspordis kehtib tänasest ka Ühiskaart
Mis saab siis, kui ma ühiskaardi ära kaotan? Kas ma olen siis sellel olnud rahast või piletitest ilma?
Kui kaotate isikustamata kaardi, siis see on sama, nagu kaotaksite rahakoti, mille sees on sularaha ja sõidutalongid. Ehk suure tõenäosusega te seda enam ei näe. Aga kui kaotate isikustatud kaardi, siis tuleb minna ühiskaartide müügikohta, osta uus kaart ja see isikustada. Ja piletid või raha, mis kaduma läinud kaardi peal olid, kanduvad automaatselt uue kaardi peale üle. Isikustatud kaardi kadumisel saab selle sulgeda, helistades telefonil 6 118 000.
Kuidas välismaalased sellise piletisüsteemiga hakkama saavad?
Helsingis, Riias, Vilniuses ja paljudes teistes kohtades on samalaadsed süsteemid ammu kasutusel. Igal pool on kontaktivabad kaardid kasutuses. Üsna levinud on see ka metroodes. Nii et pole põhjust arvata, et välismaalane tuleb siia ja ei oska viipekaardiga midagi peale hakata.
Kuna sõidusoodustused kehtivad üksnes Eesti rahvastikuregistris olevatele inimestele, siis hiljemalt uuest aastast peavad kõik välismaalased ostma täispileti. See tähendab, et nendel ei ole vaja seda kaarti isikustada. Nad laevad kaardile raha või piletid, kasutavad seda ja Eestist lahkudes saavad nad selle kaardi tagasi müüa ja loomulikult ka kaardile alles jäänud raha tagasi.
Kaarte ostetakse tagasi nende müügikohtades. Need kohad veel täpsustuvad ja neid tuleb juurde. R-kioskiga on läbirääkimised pooleli. Selveri, Prisma, Maxima, Stockmanni ja Eesti Posti müügipunktides ning linnaosavalitsustes on ühiskaardid müügil.
Mis juhtub siis, kui validaatorid ei tööta?
Kui seadmed ei tööta, siis selles ei saa ju inimest süüdistada. Kui ühissõidukis mingil põhjusel ükski validaator ei tööta, siis saab kontrolörile esitada oma ühiskaardi ja on selge, et inimene pole süüdi selles, et ta piletit valideerida ei saanud. Igasuguste korrast ära seadmete kohta sooviksime kindlasti ka ühissõidukite kasutajatelt operatiivset tagasisidet.
Kuidas kontrollitakse ühiskaardi pileteid?
Mupo kontrollib ühiskaarte sama seadmega, millega id-pileteidki. Seadmel on küljes ka kontaktivaba kiibi lugeja. Kui sõitjal on id-pilet, siis pannakse id-kaart seadme pilusse. Kui on ühiskaart, siis seda kontrollitakse kontaktivaba lugeja kaudu.
Kui ma lähen validaatori juurest ühe sõidu ajal kaks või kolm korda mööda, kas siis võetakse kaardilt iga kord raha maha?
Ei võeta, sellist asja lihtsalt ei saa juhtuda. Kui kaart esimest korda valideeritakse, siis saab sõitja automaatselt tunnipileti. Ja kui selle tunni jooksul kaardiga teist korda validaatori ees viibata, siis ei juhtu midagi. Validaator lihtsalt näitab seda, kui kaua valideeritud pilet veel kehtib. See kehtib ka siis, kui pileti kehtivusajal ühest ühissõidukist teise ümber istuda.
Kuidas toimub ühiskaardiga teisele inimesele pileti ostmine?
Peale enda saab ühiskaardiga sõiduõiguse osta veel viiele inimesele. See käib nii, et esimese valideerimisega süsteem tuvastab, et inimesel on sõiduõigus olemas. Pärast seda valib sõitja validaatori nuppudel, mitu inimest tal kaasas on, vajutab OK ja valideerib uuesti. Siis võetakse kaardilt teiste eest raha maha.
Sealjuures peaks kindlasti meeles pidama seda, et kui ostate sõiduõiguse mõnele teisele inimesele, siis temale soodustused ei kehti. Ehk sõltumata sellest, kas teiega on kaasas õpilane või alla 65-aastane pensionär, saate ühiskaardiga osta talle ainult täispileti. Kui osta teisele inimesele päeva jooksul kolm piletit, siis arvestab süsteem ka talle ostetud piletid päevapiletiks ümber ja ei võta rohkem raha.
Mis saab siis, kui kaardil pole pileti jaoks piisavalt raha?
Seda, kui palju kaardil raha on, pole vaja ülipingsalt jägida. Kui raha saab isikustatud kaardilt otsa, siis võimaldatakse kaardiomanikule üks sõit veel. Selle eest tuleb tasuda kaardi järgmisel laadimisel.
Ühiskaardi müügikohtades on saadaval voldik, mis annab lihtsa ja arusaadava ülevaate ühiskaardi kasutamise reeglitest ja võimalustest. Täiendavad küsimused ühiskaardi kohta võib saata ka meiliaadressile online@postimees.ee.