Päevatoimetaja:
Andres Einmann
+372 666 2072

Politseireidil tekkis turvavööta sõitjatest järjekord

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy

Täna kontrollis politsei üle Eesti turvavarustuse kasutamist sõidukites. Turvavööta sõitjaid oli Tallinnas nii palju, et vahepeal tekkis trahvi ootajatest lausa järjekord.

Täna hommikul kella üheksa paiku Peterburi teel linna poole sõitnud autojuhid märkasid kindlasti erkkollastes vestides politseinike. Nood jälgisid Peterburi ja Mustakivi tee ristis, kas autos on kõigil turvavööd kinnitatud. Patustajad suunati paarsada meetrit eemal teelt kõrvale.

«Tunni ajaga oleme tabanud kolmkümmend turvavöö mittekasutajat ja kui see ajaliselt ümber arvestada, siis iga kahe minuti tagant tuleb üks rikkuja,» annab Põhja prefektuuri korrakaitsebüroo liiklusteenistuse vanem Sirle Pai liikluses toimuvast aimu. «Seda on ikka väga palju. Täna on kuidagi väga halvasti.»

Ta lisab, et enamasti ongi probleemiks see, et turvavööd pole üldse peal. Neid juhtumeid, kus vöö pole korralikult kinnitatud, jookseb näiteks käe alt, olevat vähe.

«Tunni ajaga oleme tabanud 30 turvavöö mittekasutajat ja kui see ajaliselt ümber arvestada, siis iga kahe minuti tagant tuleb üks rikkuja.»

Selle paari tunni jooksul, mil me politseinike tööd jälgime, kohtame nii vihaseid kui asja huumoriga võtvaid rikkujaid. Näiteks on Opel Comboga sõitnud Aivar politseiautost välja astudes üsna lõbusas tujus, kinnitades, et see vahejuhtum tema päeva küll ära ei riku.

«Hajameelsusest jäi turvavöö lahti,» räägib ta ajakirjanikule. «Tavaliselt panen kinni, aga just sõitsin Nissani keskusest välja, jäi hajameelsusest lahti ja kohe tabati ära.»

Aivari sõnul on see talle esimene kord, kui turvavööta sõidu pärast kinni peetakse. Seetõttu määrati ka vaid mõnekümne eurone trahv.

Tegelikult võivad trahvid autojuhi eelarvesse ka tõsisema augu süüa. Esimest korda vahele jäämine võib kaasa tuua kuni 200 eurose ning korduv rikkumine 400 eurose väljamineku. Lapse turvavarustuse mittekasutamisel on need summad kahekordsed.

«Keegi peab vastutama, kuna inimesed sõidavad tööle,» teatab turvavööta sõitnud marsruutbussi juht Galina, kui ta kinni peetakse. Reisijad on mornid, viivitus tüütu. Galina väidab politseinikele, et turvavööd ei peagi tal kui ühissõidukijuhil peal olema ning see on 32 tööaasta jooksul esimene kord, kui ta selle pärast kinni peetakse.

Tegelikult peab ka temal vöö kinni olema. Tuleb väike trahv, kuid Galina ei paista kuri, vaid lehvitab minema sõites politseinikele sõbralikult. Tore, arvestades, et mõni hetk tagasi näidati politseinike suunas Peterburi teel sõitnud autost keskmist sõrme.

Mingil hetkel jääb seal olukord suhteliselt vaikseks. Autosid jälginud poliseinik kõmbib kolleegide juurde ja teatab, et peaks kohta vahetama. Minna tuleks linnale veidi lähemale.

«Inimesed juba teavad, et kontrollitakse. Lehvitatakse kaugelt,» sõnab ta. Niisiis võetakse ette järgmine koht – Suur-Sõjamäe ja Ääsi tänava rist. See on palju viljakam piirkond, kus sõiduautosid, kaubikuid ja veokeid võetakse järjest maha nii palju, et nad peavad järjekorras ootama, kuni eelmiste menetlustega ühele poole saadakse.

Kõik nad läbivad kiirmenetluse, millega tunnistavad oma süüd. See on kiirem, võttes küll kümmekond minutit aega, ning patustajale odavam. Kui rikkuja aga oma süüd ei tunnista, võib ta kasvõi kohtuni välja vaielda.

Mõned maha võetud autojuhid pääsevad. Üks Opel Omegaga sõitnud mees näitab arstitõendit, ta ei peagi turvavööd kasutama, ja jätab tänu sellele politseinikud õige pea seljataha. Sõdureid vedanud bussijuhi istmel on aga vaid alumise rihmaga turvavöö, mistõttu lastakse ka temal kohe edasi sõita.

Mingil hetkel seisab platsil juba neli veokit, paar sõiduautot ja kaubikut, kes kõik on sama põhjuse tõttu maha võetud. Mõne auto juures seisavad inimesed, ootavad, mil politseiauto vabaneb, et ka oma karistus kätte saada.

«Olen kuller, keerasin Ülemistest välja järgmisele tänavale ja ununes peale panemata,» põhjendab kaubikujuht Janek, kelle sõnul on tal ka varem jäänud rihm kinnitamata. «Mis siin salata, ikka juhtub. Eriti, kui vahemaa on nii väike. Kui sõidan teise linnaotsa, siis panen peale.»

Janekile läheb turvavööta sõit maksma 40 eurot. «Peab nüüd seda jälgima kindlasti, sest 40 eurot on piisavalt suur trahv,» tõdeb mees.

Turvanõuetest kinnipidamist kontrolliti täna üle Eesti. Kõiki andmeid koos veel pole, kuid on teada, et Tallinnas tabati 145 rikkujat.

Lisaks on politsei selle aasta esimese kaheksa kuuga nõuetekohase turvavarustuse mittekasutamise juhtumeid fikseerinud 14 432 korral. Neist 11 831 juhul on tegemist olnud juhi või reisija poolse rikkumisega. Liikluses samal perioodil hukkunud 66 inimese seast ei kasutanud turvavarustust 34 liiklejat.

Turvanõuded

Üldine reegel näeb ette, et sõidukis, millel on turvavööd, peavad sõiduki juht ja sõitjad olema sõidu ajal turvavööga nõuetekohaselt kinnitatud. Nõue turvavöö kasutamise kohustuse osas laieneb ka taksojuhile ja takso tagaistmel sõitjatele ning sõiduõpetajale.

Takso tagaistmel alla 3-aastase lapse sõidutamisel ei ole lapse turvavarustuse kasutamine kohustuslik. Alla 3-aastast last tohib takso tagaistmel sõidutada täiskasvanud sõitja süles tingimusel, et last süles hoidev sõitja on turvavööga kinnitatud ja tema süles on üks laps.

Turvavöö saab olla lahti vaid veekogule rajatud jääteel sõites ning erandina, kui tööülesande täitmine on seotud peatustega, mille vahemaa ei ületa 100 meetrit või kui isikul on kaasas arsti kirjalik otsus temal turvavöö kasutamise vastunäidustuse kohta.

Enne sõidu alustamist peab sõidukijuht veenduma, et kõik sõitjad, sealhulgas ka lapsed oleksid turvavarustuse abil nõuetekohaselt kinnitatud, samuti peab juht tagama, et peatoed oleks nii temal kui sõitjatel reguleeritud selliselt, et need toetaks pead kuklast.

Allikas: liiklusseadus

Tagasi üles