Ühiskonnateadlase Marju Lauristini sõnul ei saa praegu isegi 25-aastased oma noorematest õdedest-vendadest või lastest piisavalt aru, sest viimaste elu on kolinud tugevalt internetti.
Lauristin: internetti mõistmata ei saa enam lastest aru
«Lõhe on tekkinud niiviisi, et 25-aastased juba ütlevad, et ei saa väikestest õdedest-vendadest või isegi oma 2-3 aastastest lastest aru ja jagu, sest need uitavad kogu aeg kuskil mujal,» rääkis Lauristin esmaspäevasel hariduskonverentsil «Tarkus toob tõusu!».
«Neil on teine keskkond, teised tähtsad, teised normid, teine päriselu. See elu, mida nad elavad traditsioonilises keskkonnas, on nagu vastutulek vanematele inimestele,» märkis ta.
«Algkoolilaste põhiline enese- ja minapilt, väärtushinnangud, tegevusnormid kujunevad välja keskkondades, mis on mitte Rate, aga omad igasugused hindamis-suhtlemiskogukonnad, tõlgendavad kogukonnad.»
Internet õpetab rohkem kui ema
Lauristini sõnul on oluline aru saada, et sellises olukorras on vanematel võimatu olla esimene, kes last õpetab-mõjutab ja annab valemi maailma mõistmiseks.
«Laps tuleb kooli, tal on taustateadmised, väärtushinnangud, orientatsioonid kõik välja kujunenud. Ta oskab navigeerida, surfata, üldistada sõltumatult sellest, mida koolis õpetatakse.»
Lauristin meenutas, et kui omal ajal õpetati koolis kommunistliku filosoofi Friedrich Engelsi looduse dialektikat, siis oli seal tees, et inimene ei saa kunagi aru sipelgast. Lauristini sõnul saab seda metafoori kasutada ka lapsevanemate ja nende võsukeste vahelise suhtlemise ilmestamiseks, kuigi veidi lootusrikkamal kujul.
«Meil tekib olukord, kus me ei saa kunagi aru oma lastest, kui me ei lähe nendega kaasa sinna (internetti - toim). See - erinevalt sipelgast - on võimalik.»
Kõik pole veel kadunud
Lauristini sõnul peakski lahendusena nii õpetajad kui lapsevanemad süvenema oluliselt enam internetiellu.
Ta meenutas võimaliku suunana ka enda eelmisel aastal välja käidud ideed üle-eestilise virtuaalkooli loomisest, kus õpetamine koliks rohkem internetti ehk uuele põlvkonnale lähemale.