Päevatoimetaja:
Alexandra Saarniit
Saada vihje

Seadus ei keela lastefilmi vahele alkoreklaami näidata

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: Caro / Scanpix
Eile õhtul näitas TV3 laste rõõmuks populaarset animafilmi «Autod», tähelepanelikel lastevanematel võis aga meel filmi kulgedes üsna mõruks minna, sest pauside ajal püüdis võsukeste tähelepanu alkoholireklaam.

Postimees.ee lugeja ja viieaastase poja ema Kersti oli üks nördinud lastevanematest. «Meie viieaastane nägi kolmapäeval reklaami ja luges päevi, millal see film algab, kuigi DVD-lt on seda korduvalt vaadatud. Nii sättisimegi end eile õhtul terve perega teleka ette. Oh üllatust, kui multika vahele reklaamipauside ajal tuli ohtralt alkoholireklaami. Muudkui aga vötame mönuga!» kirjeldas ta.

TV3 tegevdirektor Toomas Vara ütles kommentaariks, et see oli üksikjuhtum, kus masinate kätte usaldatu jäi inimese poolt kontrollimata.

«Reklaamikampaania planeerimiseks kasutatav tarkvara suudab alkoholireklaami planeerimisel arvestada küll kellaajaliste ja muude alkoholireklaamidele seatud piirangutega, aga arvutiprogramm ei tunne iseseisvalt ära, et tegemist oli filmiga, mida satuvad sõltumata hilisest kellaajast suure tõenäosusega vaatama ka paljud lapsed,» selgitas Vara.

«Autod» läks eetrisse kell 20.20 ja kestis 22.40ni. Alkoholireklaami võib näidata alates kella 21st, kuid sisulisi ja filmi sihtrühma puudutavaid piiranguid seadus ette ei näe. Küll aga võib alkoholi reklaamimisele veto peale panna filmitootja. See kehtib näiteks «Shrek 2» puhul, kuid Disney antud filmile selliseid piiranguid seadnud pole, kinnitas Vara. Seega seadusi ja reegleid TV3 rikkunud pole.

Samas juhtis Eesti Karskusliidu esimees Lauri Beekmann tähelepanu sellele, et alkoholireklaam mõjutab noori ja suurendab alkoholi tarvitamist, liiatigi veel lastele suunatud filmide vahele näidatud reklaam.

Kriitiliselt suhtus juhtunusse ka Tervise Arengu Instituudi direktor Maris Jesse: «Antud juhtum näitab, et alkoholitootjate ja telekanalite eetikale ja eneseregulatsioonile ei saa loota.»

Nii Beekmann kui Jesse olid seda meelt, et alkoholireklaami näitamise üle tuleks taas aru pidada ja piiranguid karmistada.

«See on selgelt reklaamiseduse nõrk külg. Kui seaduse põhimõte on see, et alkoholireklaam ei tohiks lasteni jõuda, siis praegune olukord näitab, et seadus ei toimi. Ei ole loogiline, et lapsed kell üheksa teleri eest ära lähevad ja eriti siis, kui nädalavahetustel näidatakse filme, mis on otseselt lastele suunatud,» lausus Beekmann.

Karskusliit on mõelnud teemaga isegi õiguskantsleri palge ette minna. Seni käib arutelu liidu vastloodud alkoholireklaami järelevalve blogis Reklaamivalve.

Tagasi üles