Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Linnaametnikud hakkavad proovima uudseid sõidukaarte

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Piletimüügisüsteemi validaator
Piletimüügisüsteemi validaator Foto: Ühendatud Piletid AS

3. septembril hakkavad Tallinna transpordiameti töötajad testima ühissõidukite uusi kontaktivabu sõidukaarte ehk viipekaarte, 7. septembrist alates saavad sama teha kõik linnaametnikud. Esimesed validaatorite ehk sõidukaardi lugejatega varustatud bussid lähevad liinile juba täna õhtul.

Viipekaartide ja nende lugemisseadmetega tegeleva firma AS Ühendatud Piletid tegevjuht Kristjan Konks ütles, et täna algas oranži värvi viipekaartide lugejate paigaldamine bussidesse.

Kõik Tallinna bussid, trammid ja trollid on juba varustatud validaatorite alustega, millele nüüd paigaldataksegi lugemisseade.

Tallinna transpordiameti arenguosakonna projektijuhi Tiit Laiksoo sõnul läheb validaatorite paigaldamine kiiresti – ühe liinibussi peale kulub umbes pool tundi.

«Praeguste plaanide järgi ongi nii, et 3. septembrist hakkavad sõidukaarte testima transpordiameti töötajad ning alates 7. septembrist saavad kaardi endale osta kõik linnavalitsuse töötajad,» selgitas Laiksoo. «Seega on nemad esimesed katsejänesed.»

Uudne sõidukaartide süsteem käivitub 21. septembril, kuid sellele üleminek ei ole inimestele kohe kohustuslik. Mingi aja kehtib veel kolm erinevat piletiliiki. Peale kontaktivaba kaardi saab kuni aasta lõpuni kasutada paberpileteid ning 31. märtsini ka ID-pileteid. Alles pärast seda tuleb kõigil kasutusele võtta uudne sõidukaart. Seda muidugi juhul, kui süsteem on korralikult tööle hakanud.

«Isiklikult arvan, et esialgu mingit suurt tungi ei teki ning uus süsteem umbe ei jookse,» tõdes Laiksoo.

21. septembriks peavad valmis olema ka piletiprinterid bussijuhtide juures, kuid tõenäoliselt vajavad juhid mingi aja printeritega kohanemiseks. Kuna aasta lõpuni saavad nad aga sõitjatele ka tavapäraseid pabertalonge müüa, siis harjutamiseks aega jätkub.

Viipekaardil oleva pileti peab sõitja bussi, trammi või trolli sisenedes aktiveerima, viibutades kaarti validaatori ees. Konks selgitas, et sinine tuli validaatoris näitab, et kaarti tuleb viibutada, roheline tuli annab tunnistust, et sõiduõigus on olemas ning punane tuli tähendab, et sõiduõigus puudub ja kaardil ei ole piisavalt raha pileti ostmiseks. Viipekaarte saab edaspidi osta R-Kioskitest ja mujalt kahe euro eest. See on tagatisraha, mille inimene saab kaardist loobumisel tagasi.

Uudne kontaktivabade kaartide süsteem käivitub 21. septembril ka Harjumaal, kus hakkavad kehtima samad sõidukaardid. Laiksoo sõnul on seal asi veidi keerulisem, kuna mingeid paralleelseid piletisüsteeme pärast 21. septembrit enam ei ole. Ka piletiaparaadid on Harjumaal hoopis teistsugused ning need asuvad vaid bussijuhi juures. Seal saab nii paberpileti välja printida kui sõidukaardi valideerida.

Uut süsteemi arendab ja haldab järgmisel neljal aastal riigihanke võitnud Ühendatud Piletid. Kogu süsteem läheb Tallinnale ja Harjumaale maksma 4,6 miljonit eurot.
 

Märksõnad

Tagasi üles