Päevatoimetaja:
Liisa Ehamaa

Maksuamet lükkab ümber õiguskantsleri kahtlused

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Luhamaa piiripunkt.
Luhamaa piiripunkt. Foto: Sille Annuk / Postimees

Maksu- ja tolliameti (MTA) viimaste nädalate tegevus idapiiril kütuseveo tõkestamiseks pole ameti juhi kinnitusel vastuolus ei Euroopa Liidu direktiivide ega hea halduse tavaga

Maksu- ja Tolliameti (MTA) peadirektor Marek Helm kinnitas, et ameti tegevus idapiiril kütuseveo takistamise vallas on igati seaduslik. Viimastel nädalatel kontrollitakse Eestisse saabuvate sõidukite paakides olevaid kütusekoguseid ja reisijate sihtkohti ning võetakse nende alusel aktsiisi, ilma maksu tasumata ei pääse autojuhid oma sõidukitega piirilt edasi.

Helmi sõnul sätestab Euroopa Liidu direktiiv, mille eesmärgiks on vabastada piiriületuse lihtsustamiseks ja kiirendamiseks mootorsõidukis olev kütus maksudest, vaid üldised nõuded, kuid vahendid nende täitmiseks saab iga riik ise valida.

«Kindlasti ei ole direktiivi eesmärgiks anda piiriäärsete alade elanikele võimalus soetada soodsama hinnaga kütust. Seega on aktsiisivabastuse massiline ärakasutamine Venemaalt maksuvaba kütuse soetamiseks siin tarbimiseks või müümiseks direktiivi ja seaduse mõttega otseselt vastuolus, kuna selle tagajärjel on pikenenud piirijärjekorrad seaduslikult liikuvatele kaupadele ja maksud jäänud eelarvesse laekumata,» rääkis ta.

Helmi sõnul maksustatakse kogu Eestis kasutatav kütus aktsiisiga ja erand kehtib piiriületusel vaid juhuslikele piiriületajatele (näiteks turismi soodustamiseks), mitte juhtudel, kui piiri ületatakse kütuse ostmise eesmärgil.

MTA juhi kinnitusel ei ole tolliametnike viimaste nädalate tegevus kuidagi vastuolus ka hea halduse tavaga ning enne kontrolli- ja töömeetodite muutmist tehti piiril teavitustööd andes piiriületajatele infot, et topeltmaksustamise vältimiseks on neil soovitatav kaasasolev kütus deklareerida.

Helm märkis, et MTA-le on pandud seadusega kohustus koguda seadusega kehtestatud makse ja ametnikud ei saa mitte mingil juhul seda valikuliselt teha.

«Me ei saa ebaseadusliku tegevuse takistamisel lähtuda oma populaarsusest või kellegi võimalikust pahameelest. See, et me nüüd üht valdkonda varasemast enam kontrollime, on töökorralduse küsimus ega tekita kellelegi õigustatud ootust seaduserikkumiseks,» lausus Helm.

Tema sõnul kahjustaks MTA mainet see, kui amet ei suudaks võidelda varimajandusega ega suudaks tagada seaduskuulekale ettevõtjale ausat konkurentsikeskkonda ettevõtlusega tegelemiseks.

Õiguskantsler Indrek Teder alustas reedel menetlust kontrollimaks MTA tegevust Eesti idapiiril, kus viimaste nädalate jooksul on tolliametnikud asunud piiriülese kütuseveo lõpetamiseks nõutakse piiriületajatelt paagis oleva kütuse deklareerimist ning reisi sihtkoha avaldamist. Tederi esialgsel hinnangul võib sellist kontrolli lubav aktsiisiseadus olla vastuolus Euroopa Liidu direktiividega ning MTA töötajate tegevus ei pruugi olla kooskõlas hea halduse tavaga.

Tagasi üles