Õiguskantsler Indrek Teder alustas menetlust kontrollimaks maksu- ja tolliameti tegevust Eesti idapiiril, kus nõutakse piiriülese kütuseveo lõpetamiseks paagis oleva kütuse deklareerimist ja sihtkohta jõudmiseks vajalikust suurematelt kogustelt aktsiisi maksmist.
Teder kontrollib üleliigse kütuse maksustamist Eesti-Vene piiril
Tederi sõnul on viimase kahe nädala jooksul tema poole pöördunud mitmed inimesed, keda häirib maksu- ja tolliameti tegevus Luhamaa ja Koidula piiripunktis. Nimelt küsitakse piiriületajatelt Eestisse sisenemisel nende sõidu sihtkoha ning kontrollitakse sõiduki paagis oleva kütuse kogust. Kui kütusepaagis on kütust üleliia ehk rohkem, kui väidetavasse sihtkohta jõudmiseks tarvis, nõuab amet kütuse deklareerimist ja sellelt aktsiisi maksmist.
Teder kinnitas, et maksu- ja tolliametil on õigus nõuda maksu tasumist inimestelt, kes veavad kütust Venemaalt Eestisse regulaarselt ja ärilisel eesmärgil. Samas avaldas ta kahtlust, kas kütuse deklareerimist ja aktsiisi maksmist võib nõuda vaid oma tarbeks aeg-ajalt kütust toovatelt piiriületajatelt ning seda ainult seetõttu, et nende paagis on rohkem kütust, kui kojujõudmiseks vaja.
Teder juhtis tähelepanu, et ka Euroopa Liidu õigusaktid näevad aktsiisivabastuse ette sõiduki standardses paagis olevale kütusele, kui see on ostetud oma tarbeks ja kütuse toomine on juhuslikku laadi, ning Eestis ei tohiks sellest rangemad reeglid kehtida. Seetõttu võib aktsiisiseadus vajada tema esialgsel hinnangul täpsustamist.
Teder leidis ka, et maksu- ja tolliameti tegevus ei pruugi olla hea halduse tavaga kooskõlas. «Vaadates avalduste ja ajakirjanduse põhjal maksu- ja tolliameti tegevust piiril, tekib kahtlus, et kütuse toomisega võideldakse tõesti kõigi meetmetega: määrates 10 eurost väiksemaid maksusummasid või nõudes, et isikud deklareeriksid ka standardses paagis oleva omakasutuseks mõeldud kütuse, plommides kütusepaake ja korrutades ajakirjanduses, et jätkatakse seni, kuni igasugune kütuse toomine, ka omatarbeks, on lõppenud,» ütles ta.
Tema hinnangul ei pruugi sellist laadi suhtlemine avalikkuse ja maksumaksjatega vastata hea halduse tavale, seda enam, et Euroopa Liidu õigusest tulenevalt on küsitav, kas Eesti ikka võib keelata juhusliku kütuseveo Venemaalt oma tarbeks. Samuti tekib tema sõnul küsimus, kas maksu- ja tolliameti läbi viidav jõuline menetlus on seaduslik ja kohane.
Enne lõpliku seisukoha kujundamist pöördus õiguskantsler reedel küsimustega rahandusminister Jürgen Ligi poole, kellelt ootab maksu- ja tolliameti tegevuse kohta selgitusi nelja nädala jooksul.