Päevatoimetaja:
Marek Kuul
Saada vihje

Toll ei jäta enne kui kütusevedu piiril lõpeb

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kütuse Eestisse toomine bussidega Narva piiripunktis.
Kütuse Eestisse toomine bussidega Narva piiripunktis. Foto: LIIS TREIMANN/PM/SCANPIX BALTICS

Jaanipäeva järel idapiiril alanud sõidukite paakides oleva kütuse maksustamise leevendamist pole tolli kinnitusel loota, eesmärgiks on piiriülese kütuseveo täielik lõpetamine.

«Piiripunktide töötajad on võtnud kütusevedajate kontrolli väga tõsiselt ja mina ei kahtle, et salakütusevedu piiril peagi taandub,» lausus maksu- ja tolliameti tollikorralduse osakonna juhataja Urmas Koidu.

Kui seni on kütus piiril maksustamisest juttu olnud vaid Kagu-Eesti piiripunktidest, siis MTA kinnitusel rakendatakse seda ka Narvas. Koidu tõi välja, et Narvas on MTA tabanud niinimetatud juhuveobusse, mis tegelikult reisijaid ei vea, kuid taotlevad siiski piiriületamist eelisjärjekorras. Pärast jaanipäeva, mil kütusepaakides sisalduvat kütust maksustama hakati, on selliseid busse jäänud vähemaks ja needki on kohapeal maksud tasunud. Koidula ja Luhamaa piiripunktides kütusevedajad reisibusse ei kasutanud.

Koidu lubas, et MTA jätkab karmi kontrolli (mida amet nimetab «kontrolltegevuse sageduse suurendamiseks») seni, kuni kütusevedajate tegevus hakkab taanduma. Lõunanaabritele sarnast süsteemi, mis lubab Venemaalt maksuvabalt aktsiisikaupu tuua kord nädalas (Lätis) või viis korda kuus (Leedus) Koidu ei toeta.

«Lätile sarnase süsteemi loomine oleks ehk abiks Narva sigarettide teema puhul, kuid see süsteem ei lahendaks Eesti salakütuse käitlemise probleemi. Kord nädalas aktsiisivaba kütuse üle piiri toomine annab salakütuse käitlejatele võimaluse kuritegevuse jätkamiseks, mille aktsepteerimine on vastuvõetamatu,» sõnas ta.

Ta tõi võrdluse, et nagu ei saa Eesti tanklatest osta kütust isiklikuks tarbeks aktsiisivabalt, ei tohi seda maksuvabalt ka teistest riikidest sisse tuua, ei oma tarbeks ega müümiseks. Tolliametniku sõnul usaldab ta oma alluvaid ning on kindel, et nad suudavad salakaubavedajad, petturid ja valetajad ära tunda ning samas turiste ega üle piiri tööl käijaid mitte tülitada. Ka ei uskunud ta võimalust, et Venemaa elanikud hakkaksid turismi või töölkäimise ettekäändel piiri ületama ja odavat kütust müüma.

«Olen ka ise paaril viimasel päeval olnud piiripunktides kohapeal ja kinnitan, et vilunud pilguga tollitöötaja jaoks on lihtne eristada kütusevedajat tavaturistist,» ütles ta.

Koidu kinnitusel on alusetud väited nagu Venemaale sõitjaid ei teavitata sellest, et topeltmaksustamise vältimiseks tuleks neil paagis olev kütus deklareerida.

Tema sõnul tuleb aru saada sellest, et aktsiisivabastuse puhul peavad samaaegselt olema täidetud kõik kolm seaduses märgitud kriteeriumit: kütuse kogus peab vastama vajadusele jõuda mootorsõiduki sihtkohta, kütus peab asuma mootorsõiduki standardses kütusepaagis ja seda kasutatakse ainult selles samas mootorsõidukis.

MTA seisukoht on, et isik, kellel on kaasas rohkem kütust, kui sihtkohta jõudmiseks vajalik, peab olema Eestis kehtivatest seadustest teadlik, see tähendab, et ta peab ise teadma, et lisaks olev kütusekogus tuleb piiriületamisel deklareerida.

MTA märkis, et piiril nõutakse inimestelt vaid kütusekoguse deklareerimist ning sellelt aktsiisi tasumist, trahve pole kellelegi määratud ega muid santsioone rakendatud. Viimastel nädalatel on toll idapiirile kaasanud lisajõude teistest piirkondadest. Selle ajaga on laekunud 22 kaebust piiriületajatelt, kes pole rahul olnud nende sõidukite kütusekoguse mõõtmise, reisi sihtkoha määramise või aktsiisitasu nõudega.

Tagasi üles