Päevatoimetaja:
Anu Viita-Neuhaus

Eestlaste GoSwift piiriületussüsteem laieneb Venemaale

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Narva piiripunkt.
Narva piiripunkt. Foto: Liis Treimann

Eelmise aasta augustist Eesti idapiiril kasutusel olnud eelbroneerimise ja virtuaalse järjekorra süsteem GoSwift hakkab juulis tööle ka Venemaa piiripunktides Eesti suunal liikuvate sõidukite suhtes.

 «Juulis käivitub GoSwift süsteem kõikides Vene-Eesti piiripunktides, Shumilkino-Luhamaa, Kunichnaja Gora-Koidula, Ivangorod-Narva. Pilootprojekt käivitub Venemaal Rosgranitsa ning OOO GoSwift.ru koostöös,» rääkis GoSwift süsteemi haldava OÜ Girf  juhatuse liige Hannes Plinte.

Rosgranitsa vastutab Venemaa piiripunktide arendamise ja sujuva piiriületuse tagamise eest. GoSwift.ru asutas Girf koos oma Vene partneriga.

Eesti idapiiril Vene suunal on GoSwift süsteem töötanud 11 kuud, alates eelmise aasta 1. augustist. Selle aja jooksul on süsteemi abil piiripunktidesse suunatud 600 000 sõidukit.

Venelased said GoSwiftiga tutvuda eelmise aasta suvel ning pärast seda suhtlesid nad Girfiga edasi.

«Eesti poolne positiivne kogemus süsteemi rakendamisel on leidnud laialdast kõlapinda. Positiivsele lahendusele viidati ka Eesti riigikontrolli ja Vene Föderatsiooni kontrollkoja ühises auditis. Lisaks on süsteemi vastu tundnud huvi Läti ja Leedu siseministrid ning meie majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi partnerministeeriumid Lätis ja Leedus. Lisaks on huvi tundnud Poola ja Soome,» lausus siseministeeriumi migratsiooni- ja piirivalvepoliitika osakonnajuhataja asetäitja piirivalve alal Rando Kruusmaa.

Plinte ei välistanud, et kunagi võib GoSwifti kasutama hakata ka Venemaa teistel välispiiridel, näiteks Vene-Soome või Vene-Läti suunal.

«Selle süsteemi rakendamiseks on vajalik probleemi ja vajaduse olemasolu , seadusandlik baas mis võimaldaks e-järjekorda rakendada ning poliitilise tahte  olemasolu. Kui need on olemas, siis me oleme valmis oma kogemusi ja teenuseid pakkuma,» ütles ta.

Praegu on e-järjekorrad seadustanud ainult Eesti ja Venemaa. Juriidiliste nõuete erinevuste tõttu pole GoSwift ja GoSwift.ru täielikult identsed. Venemaa jaoks on süsteemi kohandatud, näiteks on broneeringus edastatavate komplektis vähem infot.

«GoSwift on maailmas ainulaadne taoline süsteem, mis hõlmab kõiki piiriületusega seotud asutusi ja ameteid - piirivalvet, tolli, ootealasid ning e-järjekorda,» sõnas Plinte.

GoSwift võimaldab inimestel piiriületuseks aeg reserveerida, nii et nad saavad kindlal ajal kohale sõita ning võimalikult kiiresti üle riigipiiri pääseda. Pool piiriületuse mahust jääb jätkuvalt elava järjekorra jaoks, kuid sedagi administreerib GoSwifti süsteem.

«Loodud süsteemiga ei ole kao piirijärjekorrad. Need on endiselt olemas, kuid elektronilised. GoSwiftiga loodi inimestele mugavam kord. Nad võivad oma järjekorra saabumist oodata kus iganes - kodus, spaas, poes. Sama võimalus tekib nüüd ka Venemaa poolel,» selgitas Kruusmaa.

Seda, kui palju GoSwifti levik piiri taha Eesti eksporti ja majandust kasvatab, praegu veel hinnata ei saa, kuna firma esindaja ei soostunud prognoositavaid käibeid ja kasumeid kommenteerima.

GoSwifti kasutusele võtmisel Eestis mullu suvel eelnes hulk tööd, milles osalesid maksu ja tolliamet, politsei- ja piirivalveamet, siseministeerium, majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsioon. Eeltöö baasil korraldatud avatud konkurssi infosüsteemi loomiseks ja haldamiseks, mille eelmise aasta algul võitis Girf.

«Ministeerium on süsteemiga väga rahul. Siinkohal peab kindlasti märkima ära, et 2012 jaanuari alguses suudeti kodumaale naasvaid Venemaa turiste teenindada tasemel, et üle pikkade aastate ei olnud nurinat piiril. Elektrooniline piirijärjekorra süsteem toimis tõrgeteta,» märkis siseministeeriumi migratsiooni- ja piirivalvepoliitika osakonnajuhataja asetäitja piirivalve alal Rando Kruusmaa.

Nii Plinte kui Kuusmaa kinnitasid, et 11 kuu jooksul pole GoSwiftiga probleeme esinenud peale mõne ootamatu raskuse käivitamisele järgnenud päeval, kuid need likvideeriti kiiresti, seejärel on parandusi tehtud vaid kasutajasõbralikkusest lähtudes.

«On kadunud pikad füüsilised järjekorrad piiripunktide eelsetel maanteedel ning mõneti lühenenud ka ooteaeg. GoSwift süsteemi käivitamisest on kasu piirivalvele ja tollile, kes saavad GS süsteemi andemete põhjal teostada eelanalüüsi,» tõi Plinte välja positiivse mõju.

Seda, et sõidukite järjekorrad piiril aastaga vähenenud on, tunnistas ka Kruusmaa. Ta tõi eraldi välja Narva piiripunkti ning veoautod.

«Enne süsteemi käivitamist oli veoautode järjekorras näiteks palju sõidukeid, kellel ei olnud kaupa või oli eesmärk oma koht järjekorras müüa. Peale seda, kui veoautode puhul on järjekorra aluseks tolli poolt antav MRN kood, siis järjekord vähenes umbes poole võrra,» selgitas ametnik. Ka sõiduautode puhul ei saa järjekorra kohtadega hangeldada ega üks isik olla järjekorras mitu korda samaaegselt, sest isik, auto ja piiriületus on omavahel seotud.

Kruusmaa hinnangul on elukutseliste aktsiisikaupade vedajate elu GoSwifti tõttu raskemaks muutunud, kuid kord nädalas Venemaalt kütuse oma tarbeks toojate arv vähenenud pole.

Tagasi üles