Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Parkimise automaatne katkestus tõi autojuhile trahvi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tasulise parkimise liiklusmärgid
Tasulise parkimise liiklusmärgid Foto: Mihkel Maripuu

Tallinna kesklinnas autot parkinud mees sai trahvi seetõttu, et mobiilioperaator lõpetas automaatselt tema parkimise nelja tunni päras ära, olgugi et mehel oli tarvis kauem parkida.

Ühel maikuu hommikul seminarile läinud Margus parkis oma auto Tatari tänavale, pani kell 10.50 mobiilse parkimise peale ja lülitas mobiiltelefoni ürituse toimumise ajaks välja. Veidi vähem kui viis tundi hiljem auto juurde tulles ja telefoni sisse lülitades avastas ta, et mobiilparkimine oli lõpetatud kell 14.50 ja kell 15.35 määratud talle viivistasu.

Mees pidas trahvi ebaõiglaseks. «Ma tasusin parkimise eest ja keegi ei informeerinud mind, et nelja tunni pärast parkimine katkestatakse. EMT informeeris vaid, et parkimine lõpetatakse limiidi lõppemisel. Teadsin, et selleks ajaks on seminar lõppenud,» selgitas Margus. Parkimise lõpetamise SMSi sai ta kätte alles auto juurde naastes ning see, et mobiilioperaator kõik parkimised nelja tunni pärast lõpetab, oli tema jaoks üllatus.

Ta vaidlustas 31 euro suuruse trahvi transpordiametis, sest tegi oma sõnul kõik endast oleneva, et parkimistasu oleks makstud.

Transpordiameti linnatranspordi osakonna sekretär Ene Reimand ütles Postimehele, et sellise probleemiga tuleb pöörduda mobiilioperaatori poole. «Meie saame ainult vaadata, kas auto pargib mobiiliga või mitte. Aga kui seal on muud probleemid, tuleb operaatori poole pöörduda.»

«Kui inimene viivistasu vaidlustab, saab ta meie komisjonilt 30 päeva jooksul otsuse. Meie siis uurime, kas mobiilses parkimises oli tõrge või oli tegu kodaniku omapoolse veaga,» rääkis Reimand. Tema sõnul on mobiilse parkimise probleeme ikka esinenud, ent mitte massiliselt.

EMT avalike suhete juht Kaja Sepp ütles, et mobiilne parkimine kesklinnas lõpetatakse tõepoolest automaatselt nelja tunni pärast, kui inimene vahepeal seda ise ei pikenda. «See ei tohiks inimesele küll ootamatusena tulla, sest kui ta saab parkimise alustamisel vastussõnumi, on seal kirjas, et parkimine lõpetatakse mingi aja täitumisel ja see ongi just neli tundi.»

«See on sellepärast, et inimesed ei unustaks parkimist lõpetamata ja neil ei läheks lõpmatult raha pealeunustatud parkimise pärast,» põhjendas Sepp. «Enne nelja tunni täissaamist saadetakse inimesele meeldetuletussõnum, et teie auto parkimine selles tsoonis lõpeb sel kellaajal ja jätkamiseks saatke uus sõnum,» lisas ta. Sama süsteem kehtib ka teistel mobiilioperaatoritel.

EMT avalike suhete juht ütles, et mobiilioperaator kodanikku selles mures palju aidata ei saa. «Kuna parkimisraha ja parkimisteenus on linna teenus, saame hakata linnaga läbi rääkima, kas on võimalik trahvi tühistada, kuid meie seda paraku teha ei saa,» ütles Sepp.

Margusele on tundunud, et EMT Surfpordis parkimist peale pannes süsteem vastuseks vahel täiesti absurdseid kellaaegu, näiteks järgmise päeva aegu. «Mitte miski ei ütle, et nelja tunni möödudes parkimine lõpeb, ta ütleb limiidi täitumisel.» Tagantjärele polnud tal võimalik ka kontrollida Surfpordis esitatud teavet, sest see sõnumina telefoni ei saabu.

Sooviks inimsõbralikkust

Tema sõnul ütlesid talle ka Ühisteenuste ametnikud, et inimestel on parkimise automaatse lõppemisega palju arusaamatusi. «Ma ise ei olnud sellest nelja tunni piirist teadlik ja tuttavatega rääkides selgub, et ma polnud ainus. Pealegi pargin ma ju mitmes eri kohas – Citypark, Europark, eri linnatsoonid – kust ma tean, et nad minuga erinevalt käituvad?»

Ta ei pidanud ka õigeks seda, et kui neli tundi makstud parkimine lõpeb ja autojuht kohe lahkuda ei jõua, väänatakse kohe trahv kaela.

Pärast vaide esitamist helistas Margus kaks korda ka transpordiametisse, küsimaks seletust juhtumi kohta, kuid kuna ametil on vastamiseks 30 päeva, ei ole ta seda siiani saanud. «Nüüd kaks päeva tagasi helistasin, et huvi tunda, ega te mu trahvi enne vastamist anna kohtutäiturile, nii et 31 eurost saab juba enam kui 50 euro? Vastus tuli: jah, anname küll, sest vaide esitamine ei päästa viivistasu maksmisest.»

Seepeale maksis mees kiiruga trahvi ära ja nentis, et suhtlemine transpordikorraldajatega on üsna keeruline. «Nad võiks olla tarbija huvidest lähtuvad. Ma maksan kogu aeg parkimistasusid, see süsteem võiks olla ju inimsõbralik - igaüks eksib mingil hetkel.»

--

Parkimise ajalimiidid erinevad
* Parkimise ajalimiit sõltub parkimistsoonist. Näiteks kesklinnas on mobiilioperaatorid seadistanud selle nelja tunni peale. Eraparklates, kus on lisaks tunniarvestusele ka ööpäevatasu, lõpeb parkimistasu limiit ööpäeva pärast.
* Parkimislimiit võib täituda ootamatult pika aja pärast siis, kui pargite näiteks õhtul kesklinna tsooni, kus tööpäeviti kella 19st kuni hommikul 7ni on parkimine tasuta. Siis jätkub poolelijäänud parkimine hommikutundidel, näiteks võib 4 tunni limiit kesta kella 18 järgmise hommiku 10ni.
* Mobiilioperaatorid võimaldavad teha ka kohe mitu järjestikust parkimiskõnet või saata mitu SMSi, kui autoomanik teab juba ette, et pargib auto kauemaks kui neljaks tunniks.

PM

Kommentaar
Elisa suhtekorraldusjuht Marika Raiski

Ligi aasta tagasi muutus Elisas parkimise kord lihtsamaks. Kui varem tuli raha m-parkimise kontole laadida, siis aasta tagasi võeti kasutusele süsteem, kus eellaadimist teha enam ei tule ning mobiilse parkimise kulu jookseb automaatselt mobiiliarvele.

Parkimisel on ajaline limiit, mis on üldjuhul 4 tundi parkimist. Erandiks on parklad, kus kehtib 24h tunni tasu. Sel juhul on nii, et kui 24 tunni hind on soodsam kui 4 tunni hind, siis pikeneb parkimisaeg automaatselt 24 tunnile. Näiteks juhul kui 24h parklas maksab iga alustatud tund 1 euro, aga 24 tundi maksab 3 eurot, pikeneb parkimise ajaline limiit automaatselt 24 tunnile.

Ajalimiidi kasutusele võtmine on klientidele positiivne, sest segadus tekkis pigem vana süsteemiga, kus klient laadis parkimiskontole suure summa, pani auto parkima ning pärast unustas parkimise lõpetada ehk kogu parkimiskontol olev raha kulus asjatult ära. Praeguse süsteemiga pole kliendid kaebuseid esitanud.

Praegu teeb parkimise lihtsamaks ka see, et kui autojuht alustab parkimist, siis sõnumil, mis ta parkimise alustamise kohta saab, on kirjas täpne aeg, mil parkimine lõpeb. Lisaks teavitatakse klienti 10 minuti enne ajalimiidi täitumist parkimise lõppemisest ning teise sõnumi saab klient siis, kui parkimine lõpeb (4 tunni või 24 tunni täitudes). Parkimist saab klient vajadusel koheselt pikendada helistades numbrile 1901 või saates parkimise alustamise tekstisõnum numbrile 1902.
 

Tagasi üles