«Üldine loogika töösoorituse juhtimisel ja õpetajate tulemustasustamisel on, et nende oluliste tegevuste saavutamist, mis viivad kooli üldiste eesmärkide täitmiseni, tuleks ka tasustada.» Praegu võetakse aga paljusid õpetajate tegevusi iseenesest mõistetavana.
Veel vähem tähtsustatakse õpetajate osalemist kooli juhtimises, mis oleks Irsi hinnangul aga väga oluline, et kool areneks. Just õpetajatel on vahetu info selle kohta, mismoodi saaks kooli tulemusi parandada.
Uuringust tuli välja, et tulemustasustamist kasutab veidi enam kui veerand koolidest. «Samas keskenduvad paljud koolid õpetajate tulemustasustamisel vaid õpilaste tulemustele riiklikel eksamitel. See on problemaatiline,» ütles Irs.
«Esiteks ei ole ära tõestatud otsest seost riigieksamite tulemuste ja õpilaste hilisemas elus hakkama saamise vahel. Teisalt on võimatu eristada ühe õpetaja panust, kuna õpilase tulemus riigieksamitel võib lisaks teiste õpetajate panusele olla sõltuv ka õpilase sotsiaaldemograafilisest taustast (vanemate haridus, sõbrad jne) ja konkreetsest riigieksami sooritamise situatsioonist (tervislik seisund, muud segavad faktorid). Samuti on riigieksami tulemustele üles ehitatud palgasüsteem ebaõiglane nende õpetajate suhtes, kes õpetavad kas keerukaid aineid või aineid, kus riigieksameid üldse läbi ei viidagi,» selgitas ta.
Irs leiab, et haridussüsteemi arenguks poleks efektiivne tõsta kõigi õpetajate palku üleüldiselt. Mitmete rahvusvaheliste uuringute tulemused on näidanud, et üldine palgatõus ei vii alati soovitud tulemusteni ning on pigem koormavalt kulukas.
Ta pakkus välja, et kasu oleks hoopis palgasüsteemi mitmekesistamisest, vähendades keskendumist vaid õpetajate töökoormusele ning ametijärgule. «Oma doktoritöös tõin välja tulemustasustamise just seetõttu, kuna see oleks üks alternatiiv üldisele õpetajate palgatõusule,» märkis Irs.