Seadusega on autoroolis mobiiltelefoniga rääkimine juba mõnda aega keelatud, ent kuna politsei ei jõua seda kontrollida, on see linnaliikluses ikkagi üldlevinud.
Autoroolis mobiiliga rääkimine on üldlevinud
Hommikuse ja õhtuse tipptunni ajal võib peaaegu igal neljandal-viiendal autojuhil kõrva juures mobiiltelefoni märgata. «Nad sõidavad aeglaselt, ei näita suunatult, sest käsi on kinni, on tähelepanematud fooritulede ja kaasliiklejate suhtes,» loetles Postimehe lugeja vigu, mida autojuhid seetõttu teevad.
Samas imestas ta, et politsei mobiiltelefoniga roolis rääkijate manitsemiseks kampaaniaid ei korralda. Lugeja arutles, et ehk oleks mõistlik seadusest selline säte üldse välja võtta, kui politsei ei suuda seda kontrollida ja karistada, et valesti käitumist välja juurida.
Politsei- ja piirivalveameti liiklusbüroo juht Alo Kirsimäe tõdes, et ehkki seadus näeb roolis telefoni kasutamise eest ette trahvi, pole politsei seda tõepoolest määranud. «Seadus lubab sellise teo eest teha kuni 40-eurose rahatrahvi, kuid siin on rakendatud ka hoiatamist või vestlust. Karistamisest olulisem on sellele rikkumisele tähelepanu juhtimine ja selle lõpetamine,» leidis ta.
«Kui politsei märkab taolist rikkumist, on kõigepealt vajalik sellele rikkumisele juhi tähelepanu juhtida ja see lõpetada. Selleks peatatakse sõiduk, või juhitakse sellele muul moel tähelepanu,» kinnitas Kirsimäe.
Seaduse sätte väljajätmist ei pea Kirsimäe sellest hoolimata põhjendatuks: «Inimeste teadlikkus mobiiliga rääkimise ohtudest autoroolis on tegelikult üsna hea. Teine asi on see, palju sellest kinni peetakse. Politsei seisukohalt on tegemist tähelepanu sõidult mujale juhtiva tegevusega ja on kindlasti taunitav. Tähelepanu hajumine vähendab oluliselt reageerimisaega ning võib põhjustada traagilise liiklusõnnetuse,» sõnas politseiametnik.
Liiklusseaduse järgi on autojuhil keelatud tegeleda juhtimise ajal toimingutega, mis võivad segada juhtimist või liiklusolude tajumist, sealhulgas kasutada telefoni ilma käsi vabaks jätva vahendita ja sõiduki liikumise ajal hoida telefoni käes.
Vandeadvokaat Indrek Sirk oli samuti seda meelt, et säte on igati vajalik. «See, et politsei ei suuda järelevalvet teha, ei tähenda, et seda peaks tühistama. Politsei on oma ressursside piires pannud paika oma prioriteedid ja telefoniga autoroolis rääkimine nende seas ilmselt ei ole.»
Ta tõi võrdluseks, et kui kontrollid näitavad, et keskmiselt võib meil liikluses olla kuni üks protsent joobes autojuhte, ei jõua politsei kõiki neidki tabada. Ometi on see märksa ohtlikum rikkumine, seetõttu ei pannud ta pahaks ka seda, et politsei kõiki liiklusreeglite rikkujaid tabada suuda.
Ühiskonna vale hoiak
Sirk pakkus, et ummikus mobiiltelefoniga rääkimine võib olla suurem kui tavaliikluses, sest kaasa hakkab mängima psühholoogiline efekt: «Kui inimesel tekib paratamatult vaba aja hetk, püüab ta seda kuidagi sisustada. Kas see liiklusohutusele olulist mõju avaldab, on vaieldav – sellises liiklusõnnetuses, mis juhtub nii aeglaste kiiruste pealt, inimesed ilmselt viga ei saa,» arutles liiklusjurist.
Palju ohtlikum on tema sõnul mobiiltelefoniga liikluselt tähelepanu mujale juhtimine suurematel kiirustel ja rohkem tähelepanu nõudvates situatsioonides.
«Neid rikkumisi on veelgi, mis on üpris massilised – fooritulede eiramised, parkimisnõuete eiramised. Neid on palju ja neid ei ole suudetud kahjuks siiamaani kontrolli alla saada,» tõdes Sirk.
«Küsimus ei ole selles, kas politsei peab iga rikkujat karistama, vaid küsimus on hoiakutes. See näitab, et ühiskondlik hoiak on selline, et neid rikkumisi ei taunita,» heitis Sirk ette.
Sirk rõhutas, et mobiiltelefoniga roolis rääkimine ei ole uus keeld – asulates on autoroolis ilma käsi vabaks jätva seadmeta mobiiliga rääkimine keelatud juba 1. veebruarist 2001 ehk üle kümne aasta, uue liiklusseadusega laienes möödunud aasta juulist sama keeld kõigil teedel sõitmiseks.
Uue nõudena lisandus küll see, et mobiiltelefoni ei tohi roolis isegi käes hoida. See aga on toonud lisaks uue ohuteguri – inimesed on hakanud mobiiltelefoni peitma allapoole. «Kui ta enne hoidis telefoni käes kõrgel, siis nüüd liigub see karistuse hirmus alla, käigukangi lähedale, mistõttu on ta pilk liiklusest nüüd kauem eemal,» hoiatas ta.