50 km/h lubavast piirkiirusest võiks linnas loobuda ja lubatud sõidukiirus peaks sõltuma konkreetsest tänavast, leiab Tallinna Tehnikaülikooli transpordi planeerimise õppetooli juhataja professor Dago Antov.
TTÜ professor: linnas võiks kindlast piirkiirusest loobuda
Liikleja Raul Raudsepp käis eilses Postimehes välja idee, et linnas võiks olla piirkiirus senise 50 km/h asemel 30 km/h.
«Mõistlik oleks see, kui linnas polekski ühte ainsat piirkiirust,» vastas sellele Antov. Tema sõnul on linnas kindlasti kohti, kus piirkiirus võiks olla 30 km/h, 40 km/h ja 50 km/h, kuid ka rohkem ja vähem.
«Loogiline oleks see, kui tänava funktsioon langeks kokku piirkiirusega, mida täna paraku igal pool ei ole,» lausus ta. Ta tõi näiteks, et üleüldine 30 km/h piirang oleks halb lahendus näiteks linnapiiri juures, kui sinna suunduvatel maanteedel on lubatud sõita 90 või 100 km/h.
Antov meenutas, et hiljuti tehti uuring, milles selgus, et Tallinna südalinnas võiks olla piirkiirus 40 km/h. «Ma leian, et varem või hiljem oleks selline lahendus mõistlik,» kinnitas ta.
«Tavalistel elutänavatel, kus transiitliikluse osakaal on väike või olematu, on piirkiirus 30 km/h mõistlik küll,» lausus professor.
Samas nentis ta, et 30 km/h märgid paljudes kohtades tegelikult ei tööta, vaid on üksnes vormitäiteks.
«See peaks käima nii, et tänava väljanägemisel ja lahendusel on suurem mõju kui konkreetsel märgil,» pakkus Antov. Tema sõnul võiks kasutada mitmesuguseid liiklust rahustavaid meetmeid, kuid mitte ainult künniseid.
«Samas suurematel teedel on transiidi osakaal suurem – pole mõtet, et igal pool 30 km/h sõidetakse,» lausus ta. «On erinevad tänavad ja on erinevad kiirused.»
Piirkiiruse juures on oluline aspekt ka ohutus, kuna kokkupõrke tagajärg sõltub kiirusest olulisel määral.
«30 km/h kiirusega kokkupõrke puhul on jalakäija tõenäosus ellu jääda üle 90 protsendi,» tõi Antov näiteks. Samas jääb see 50 km/h kiiruse juures 50 protsendi ligi.