Päevatoimetaja:
Anu Viita-Neuhaus
Saada vihje

Opositsioon püüdis ära kasutada rahanduskomisjoni esimehe Akkermanni välislähetust (8)

Copy
Riigikogu rahanduskomisjon tegi ettepaneku tühistada automaks.
Riigikogu rahanduskomisjon tegi ettepaneku tühistada automaks. Foto: Peeter Langovits

Täna leidis aset pentsik olukord, kus keskerakondlasest rahanduskomisjoni aseesimees Andrei Korobeinik andis teada, et riigikogu rahanduskomisjon tegi erakorralisel istungil parlamendi täiskogule konsensusliku ettepaneku tühistada automaks. Istungit ei toimunud, sest aseesimehele ei laiene esimehe volitus istungi kokku kutsumiseks.

«Kutsusin rahanduskomisjoni liikmete palvel kokku erakorralise istungi, et arutada mitmeid koalitsiooni saadikute tegevusetuse tõttu toppama jäänud punkte. Muu hulgas võtsime konsensuslikult vastu otsuse teha täiskogule ettepanek tühistada automaks,» ütles rahanduskomisjoni aseesimees Andrei Korobeinik (KE).

Tema sõnutsi piisab vastavalt riigikogu kodu- ja töökorra seadusele erakorralise komisjoni kokku kutsumiseks kolmandiku komisjoni liikme soovist. «Soovi avaldasid neli komisjoni liiget, mis moodustabki 36 protsenti komisjoni liikmete arvust,» edastas ta.

Komisjoni istungil osalesid lisaks aseesimehele veel Aivar Kokk (Isamaa), Kersti Sarapuu (KE), Tanel Kiik (SDE), Anti Poolamets (EKRE) ja Riina Sikkut (SDE).

«Saadikute initsiatiiv lähtus õiguskantsleri analüüsist, mida ta käis eelmisel nädalal rahanduskomisjonis tutvustamas ja mille kohaselt on automaks põhiseadusega vastuolus,» rõhutas Korobeinik. 

Arutelu puhul leiti aga, et õige ja õiglane oleks automaks sootuks tühistada.

«Automaks on ühiskonnas leidnud negatiivset vastukaja, sest paneb inimestele ebamõistlikult suure maksukoormuse ning halvendab eelkõige puuetega inimeste, lasterikaste perede ja maal elavate inimeste toimetulekut. Loodan, et riigikogu täiskogu istungil valitseb automaksu tühistamise asjus samasugune üksmeel nagu rahanduskomisjonis,» tähendas saadik. 

Riigikogu rahanduskomisjoni esimees Annely Akkermann​ (RE) viibib lähetuses Belgias. Reformierakonna kommunikatsioonijuht Kristofer Rennel​ ütles, et rahanduskomisjoni istungit ei toimunud, sest aseesimehele ei laiene esimehe volitus istungi kokku kutsumiseks.

«Ma kutsusin kokku erakorralise istungi kolmapäeval kell 8 nende päevakorrapunktide arutamiseks. Teisipäeva hommikul kutsus inimesi kokku rahanduskomisjoni aseesimees Andrei Korobeinik, kellele ei laiene rahanduskomisjoni esimehe volitused, sealhulgas komisjoni istungi kokku kutsumiseks. Pressiteade, mille Keskerakond selle kohtumise kohta koostas on eksitav,» tõdes ta.

«Juba inimlikult on ka veidi ebaviisakas saata kutse kolleegidele õhtul 21.08, et arutame homme hommikul kell 9, kui riigikogu töögraafikus on fraktsioonide tööaeg, 6 punkti, mille üle otsustamiseks peaks olema aega süveneda. Veelgi enam, tegemist on maksumuudatustega, millel pole eelarvelist katet. Nii ei saa rallit sõita, ei seaduse ega inimlikkuse mõõtes,» selgitas Akkermann.

Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse alusel esindab komisjoni ning juhib ja korraldab komisjoni tööd komisjoni esimees ning seaduse kohaselt esitab komisjoni esimees komisjonile komisjoni töökava ja istungite päevakordade projektid ning sama seaduse kohaselt juhatab komisjoni istungeid ja kutsub kokku komisjoni erakorralised istungid.

Seaduse kohaselt täidab komisjoni aseesimees komisjoni esimehe ülesandeid esimehe äraolekul ning muudel juhtudel komisjoni esimehe kehtestatud korras. Seda käsitletaks selliselt, et komisjoni esimehe äraolekul või muudel komisjoni esimehe määratud juhtudel täidab komisjoni esimehe ülesandeid komisjoni aseesimees esimehe kehtestatud korras. Nimetatud kord ei ole kirjalikult fikseeritud ja asendamise otsustab esimees tavaliselt igal juhul eraldi sõltuvalt vajadusest.

«Viibin rahanduskomisjoni poolt lähetatuna välislähetuses EL-i liikmesriigis. See oli kõigile teada ja komisjoni töö on vastavalt planeeritud. Tegemist ei ole olukorraga, kus asjaomast ettepanekut arvestades oleks takistatud minu kui komisjoni esimehe kohustuste täitmine erakorralise komisjoni koosoleku kokkukutsumiseks,» selgitas Akkermann.

«Olen telefonitsi ja e-maili teel kättesaadav ning vajadusel saan otsustada korraldada komisoni istung veebi vahendusel. Olukorda, kus komisjon aseesimees peaks asuma täitma komisjoni esimehe ülesandeid tema «äraolekul» ja ilma komisjoni esimehe suunisteta, tuleb lähtuvalt seaduses esitatud komisjoni esimehe volituste üldpõhimõtetest käsitleda väga kitsalt ja väga erandlikel juhtudel. Käesoleval olukorral sellised tunnused puuduvad. Ma ei ole käesoleva välislähetusega seoses teinud komisjoni aseesimehele ülesandeks mind asendada erakorraliste koosolekute kokkukutsumiseks, juhatamiseks ega ka mitte muudeks toiminguteks. Komisjoni aseesimehel puudusid volitused kõnealuse komisjoni erakorralise koosoleku kokkukutsumise taotluse alusel istungi kokkukutsumiseks,» kinnitas Akkermann.

Tema sõnul on möödunud nädalal kõikidele komisjoni liikmetele välja saadetud komisjoni selle nädala töökava, mille suhtes ei ole esitatud ettepanekuid. «Erakorraline istung kutsutakse kokku mõne kiireloomulise asja arutamiseks ja otsustamiseks. Oluline on küsimuse käsitlemise akuutsus ja edasilükkamatus. Käesolevas erakorralise istungi kokkukutsumise taotluses esitatud päevakorras olevad eelnõud ei ole sellises menetlusfaasis, mis tingiks nende arutamise vajaduse väljapakutud kujul erakorralisel komisjoni istungil vähem kui 24 tunnise etteteatamisega. Veelgi enam, selle nädala neljapäevasele istungile oli juba kõigile teada olevalt kavandatud kaks samasisulist punkti - õiguskantsleri ettepanek ja eelnõu 566 SE,» ütles Akkermann.

«Komisjoni erakorralise istungi kokku kutsumisel tuleb vältida olukorda, kus vähese etteteatamistähtaja või samal ajal muude riigikogu liikme ülesannete täitmise tõttu ei ole komisjoni liikmel reaalselt võimalik komisjoni istungil osaleda. Samuti peab komisjoni liikmetele olema tagatud mõistlik aeg end komisjoni aruteluks ette valmistada,» ütles Akkermann.

Tagasi üles