Päevatoimetaja:
Ulla Länts
+372 666 2307
Saada vihje

Barbaarsete lõhkumiste tõkestamiseks on seaduses veel augud (2)

Copy
Eesti mereväe alus Kindral Kurvits käis eile Soome lahes uurimas sonariga Elisa merekaabli katkemise paika.
Eesti mereväe alus Kindral Kurvits käis eile Soome lahes uurimas sonariga Elisa merekaabli katkemise paika. Foto: Eesti Kaitsevägi

Kaablite lõhkumine Läänemerel näitab selgelt, et tegu pole õnnetute juhuste jadaga, vaid teadliku rünnakuga taristule. Agressiivsete riikide tegevuse tõkestamiseks peavad riigid tegema senisest tihedamat koostööd, parandades ka seaduseaugud.

Soome piirivalve ja politsei peatasid Cooki saarte lipu all sõitva naftatankeri Eagle S kolmapäeval pärast seda, kui oli selgunud Eesti ja Soome vahelise merekaabli lõhkumine. Neljapäeval suunati Eagle S piirivalve patrullkaatri Turva saatel Porkkala sadamasse. Soome jaoks oli oluline toimetada kahtlusalune laev nende territoriaalvetesse, sest muu hulgas annab see suuremad volitused alus vajadusel arestida. Soome meedia andmetel võib Eagle S jääda nende sadamasse veel pikaks ajaks.

«Rahvusvaheline õigus kaitseb alust, kui selle läbisõit vastab territoriaalmere rahumeelse läbimise normidele, laeva peatada ja arestida võib seal vaid samal reisil toime pandud õigusrikkumise korral,» ütles Eesti mereõiguse jurist Heiki Lindpere. «Seda õigust peavad täpsustama rannikuriigi seadused, aga meil ei ole territoriaalmere, nagu ka mandrilava ning merekeskkonna kaitse seadust.»

Lindpere sõnul peab mereõiguse järgi olema teada, kus rikkumine toimus – kas mere alal või mere põhjas –, sellest tulenevad õigused ja kohustused nii laevaga sõitjale kui ka rannikuriigile.

Tagasi üles