Sellega jättis Soomaa lihtsalt kõrvale laupäevases Postimehes avaldatud kirjeldused, kuidas RMK piltlikult öeldes koera saba karvakaupa raius, kuigi siseauditid ja õigushinnangud korduvalt keelatud riigiabi ja korruptsiooniriskile viitasid.
Küsimusele, millisel juhul oleks prokuratuuri hinnangul tegevus «lubamatu ja tahtlik», sest RMK juhtkond ei saanud ju kogemata ettevõtetele puiduhindu määrata, jättis Soomaa samuti vastamata.
«Kriminaalmenetlust ei saa alustada kuritegude otsimiseks,» rõhutas Soomaa. Sellised seisukohad pole aga alati eriliseks takistuseks olnud. Värvikaim näide on praegu käiv kohtuasi endise Tartu abilinnapea Priit Humala (Isamaa) ja Bigbanki omaniku Parvel Pruunsilla (Isamaa) üle. Süüdistuste keskmes on üks maja Tartus, mille Pruunsillaga seotud korporatsioon Sakala ostis Riigi Kinnisvara ASilt avalikult oksjonil ära 1,2 miljoni euro eest. Protsessi käigus selgus muu hulgas, et kapo jälitas teiste seas ka Riigi Kinnisvara ASi õigusosakonnajuhti Tõnis Rebbast vaid seetõttu, et tegu on Pruunsilla sõbraga, ning kuigi midagi ebaseaduslikku lõpuks ei tuvastatud, jäi mees kapo mahitusel tööst ilma. («Kapo korraldas riigitöötajale suusa: sõprus Parvel Pruunsillaga viis töö kaotuseni» ÕL 1.11.2024)
Kui Eesti õiguskaitseorganid keelduvad sisuliselt uurimast keelatud riigiabi küsimust, mille tõttu kannatasid ettevõtted, kes RMK käest sooduspuitu ei saanud, on viimastel ainuke võimalus pöörduda kaebusega otse Euroopa Komisjoni poole.
RMK sajandi kartelli osalised pääsesid puhtalt, kõik materjalid hävitati
Üle 15 aasta tagasi tagasi sõlmitud, RMK «sajandi kartelliks» ristitud ebaseadusliku suurdiili kriminaalasja toimik hävitati juba kolm aastat pärast kohtumäärust.
Kohtuasja lõpetas Viru maakohus 2014. aastal. Napis kohtumääruses oli kirjas, et prokurör taotles menetluse lõpetamist kõigi süüdistatavate suhtes seoses avaliku menetlushuvi puudumisega ning sellega, et isikute süü ei ole suur. Kohtunik nõustus sellega.
Kartellikokkuleppe sisu kohta seisab määruses vaid üks lause: «Kriminaalasja menetlus alustati 13.10.2008. a Konkurentsiametile laekunud Riigimetsa Majandamise Keskuse juhatuse esimehe A. K. avalduse alusel konkurentsi kahjustava tegevuse tunnustel selle kohta, et ettevõtjad jagasid omavahel ära ajavahemikul 10.09.2008. a kuni 23.09.2008. a Riigimetsa Majandamise Keskuse poolt 2008. a korraldatud «Puiduveoteenuse tellimise» riigihankeid ning sõlmisid RMK-ga tunduvalt kallima hinnaga hankelepingud puiduveoteenuse osutamiseks kuni aastani 2013.»
Konkurentsiamet kinnitas, et saatis kõik materjalid prokuratuuri, kust öeldi, et ei seda materjali ega toimiku koopiat alles pole. Sama väitsid asjaga tegelenud prokurör ja tema abi. Ainukesed allikad asja sisu ja tegelaste kohta on toonased ajaleheartiklid ja üks eelnev audit.
Pärast ohtraid kaebusi tellis toonane keskkonnaminister Jaanus Tamkivi (RE) 2007. aastal erakorralise auditi RMK hangete seaduslikkuse kohta. Paljastus korruptsioonihõnguline korralagedus ja eeldused pettustele: üheski kontrollitud töövõtulepingus polnud viiteid riigihankele, metsamaterjali mõõtmist ja varusid ei saanud kontrollida jne.
Audit polnud ministri laualt jõudnud veel sahtlissegi libiseda, kui värskelt RMK juhiks naasnud Aigar Kallas teatas, et senised metsavarumise hankelepingud ei võimalda veoteenuse hinda tõsta. RMK kuulutas välja 38 uut viieaastast riigihanget rohkem kui saja miljoni euro väärtuses.
Hange oli magus ja ettevõtjad tahtsid sellest maksimaalset kasu lõigata. Paar aastat hiljem lahvatas aga skandaal («Suurim kartell sündis Ussimäel» ÄP 4.03.2010), «Uurijad kahtlustavad metsaettevõtteid Eesti suurimas kartellikokkuleppes» PM 5.03.2010).
Postimehe artikli teksti järgi sõlmisid metsaveofirmad riigihankel keelatud kokkuleppe, et saada soodsamaid veolepinguid. Hanke läbi viinud RMK metsamajanduse peaspetsialist aga aitas kahtlustuse kohaselt ebaseaduslikule kartellile kaasa.
Kõigepealt ei seadnud ta pakkumiste tegijatele tagatisraha. Nii esitasid suuremad veofirmad kümneid pakkumisi, mille nad hiljem «trahvita» tagasi võtsid. 517 pakkumisest võeti tagasi kokku 240. Seda tehti aga siis, kui ümbrikud olid avatud ja kõigil oli enam-vähem selge, kelle pakkumine oli soodsam ja kes tõenäoliselt võidab.
Just hilisemas pakkumiste tagasivõtus nägid konkurentsiameti uurijad ja riigiprokuratuur karistamist väärt tegevust. Seda põhjusel, et kui odavam pakkumine tagasi võeti, oli RMK sunnitud sõlmima lepingu järjekorras järgmise, aga kallima pakkujaga.
Hankel osales ligi 60 metsaveofirmat. Kallas oli andnud konkurentsiametile teada, et neist 25 tegevus on kahtlane. Samas sõlmis RMK kõikide võitnud vedajate lepingud, sest «polnud alust keelduda». Seega said ettevõtted plaanitud tulu RMK käest kätte. Kokkumängu tulemusena kaotas RMK umbes 2,6 miljonit eurot.
Toonane keskkonnaministeeriumi kantsler (RMK nõukogu liige) õigustas veolepingute sõlmimist firmadega, kel lasus algusest peale kartellileppe kahtlus, väitega, et palke ei saa metsa mädanema jätta.
Oma töötaja käitumises RMK juhtkond süüd ei näinud, kuigi ettevõtted said just tema käest info pakkumiste ja hindade kohta, mida ta ei oleks tohtinud nendega jagada.
Äripäevas on täpsemalt mainitud, et pakkumiste avamise juures viibis hulk ettevõtjaid, kes kirjutasid kogu info üles, sh konkurentide hinnad. Saadud infost pandi kokku tabel, mis rändas kõikide asjasse pühendatute e-postkasti.
«Võimalik, et RMK juhi kiire reageerimine on põhjuseks, miks uurijad ei suutnud selgitada välja hankega tegelenud RMK töötajate käitumismotiivi,» seisab Äripäevas.
Prokuratuur loobus RMK töötaja vastu süüdistuse esitamisest. «Ta ei pannud kuritegu toime omakasu eesmärgil, vaid tahtis lahendada olukorda, kus ettevõtjad olid esitanud pakkumusi, mida nad tegelikkuses ei suutnud ega soovinudki täita,» vahendas riigiprokurör Triin Bergmanni seisukohta pressiesindaja Carol Merzin. «Veolepingute sõlmimise viibimise korral oleks aga RMK kandnud olulist kahju.» («RMK töötaja pääses metsaveokartelli-süüdistusest» PM 9.04.2010)
Kohtu all olid vaid ettevõtjad.