Päevatoimetaja:
Liisa Ehamaa
Saada vihje

Kes ja kuidas mätsisid kinni RMK kuldsed kingitused valitud ettevõtetele (16)

Soodsad diilid RMKga tõid teatud ettevõtetele kasu miljonites eurodes, tehingute järelvalve eest vastutajad vaatasid toimuvale läbi sõrmede. Foto: Marianne Loorents
Copy

Riigimetsa Majandamise Keskuse (RMK) nõukogu, ministeerium ja teised järelevalve eest vastutajad vaatasid pikki aastaid läbi sõrmede sooduspuidumüügile, mida riigikontrolör on nimetanud seadusevastaseks. Samal ajal toppisid valitud ettevõtjad tasku kümneid miljoneid.

RMK on müünud ainuüksi paberi- ja küttepuitu valitud ettevõtetele üle 40 miljoni euro odavamalt võrreldes sama aja turuhindadega, selgus reedel Postimehes ilmunud artiklist. Seejuures hõlmas analüüs vaid viiendikku RMK puidumüügtulust.

Omaaegsete salalepingute asjaosalised on kidakeelsed, eitavad kõike või ähvardavad koguni kohtuga. Luurejuhist riigi puiduäri juhiks pandud Mikk Marran ja kliimaministeeriumi uued ametnikud raiuvad, et kogu RMK puidumüük on olnud seaduslik, kuigi riigikontrolör Janar Holm on vastupidisel seisukohal. (PM 9.07.2024)

Postimees küsis Graanul Investi endiselt suuromanikult Raul Kirjanenilt, miks ta on RMK suhtes avalikkuses kriitiline, kui tänu soodsatele kokkulepetele RMKga on Graanul Invest teeninud läbi aastate suuri kasumeid. Lisaks kasu odavast praakpuidust, paberipuidu ostmisest küttepuidu hinnaga, garanteeritud suurest puidumahust ja nii edasi.

Graanul Investi endine suuromanik Raul Kirjanen.
Graanul Investi endine suuromanik Raul Kirjanen. Foto: Madis Veltman

Lisaks küsisime, kas vastab tõele riigikontrolli auditi kirjeldus Kirjaneni ettevõttega sõlmitud salajaste erikokkulepete asjaolude kohta: «RMK sõnul on investeerimisest huvitatud ettevõtjad pöördunud esmalt poliitikute poole ja sealt edasi on tuldud RMKsse juba konkreetsete soovidega. Aktsiaseltsi Graanul Invest kokkulepete kohta selgitas RMK audititoimingute tegemise ajal, et RMK-le anti suunis Graanul Investi ja osaühinguga Osula Graanul koostöökokkulepe sõlmida keskkonnaministeeriumi juhtkonna poolt suuliselt ning seda dokumenteeritud ei ole.»

Kirjaneni eest saatis Postimehele kirja advokaadibüroo Ellex Raidla vandeadvokaat Ants Nõmper, nõudes, et ajakirjanik pöörduks esmalt teabenõudega mitme asutuse poole ja edastaks talle pöördumiste tulemused. «Kui nendest ilmneb, et ajakirjaniku küsimustes sisalduvad väited ei ole väljamõeldised, siis oleme valmis neid ümber lükkama,» kirjutas ta.

Vastuse peale, et Raul Kirjanen teab ju nimetatud kokkulepete sõlmimise asjaolusid ja tal on võimalus rääkida neist just nii, nagu need on, vastas Nõmper: «Riigikontrolli aruande viidatud leheküljel sisaldus muuhulgas, et «Peale aruandega tutvumist selgitas RMK, et pole siiski teada, kuidas suhtlemine ministeeriumi ja poliitikutega käis ning kuidas infot Graanul Investi tehaste rajamise toetamiseks vahetati. Samuti pole RMK sõnul alust öelda, et ministeeriumilt tuli suunis koostöölepe sõlmida». /.../ väide RMK ja riigikontrolli kohta pole tõepärane ning tegemist on väljamõeldisega.»

Vandeadvokaat Ants Nõmperi väitel pole tema klient Raul Kirjanen midagi ebaseaduslikku teinud.

Nõmperi väitel pole tema klient Kirjanen midagi ebaseaduslikku teinud. Lepingute sõlmimise asjaolusid soovitas Nõmper küsida Graanul Investi tegevjuhilt Jaano Haidlalt, kes keeldus, viidates pooleliolevale uurimisele (advokaadibüroo Cobalt analüüsib, kas tegu oli keelatud riigiabiga, mis tuleks riigile tagasi nõuda).

«Olles puidumüügi korraldamise eest vastutav, kaasas juhatuse esimees (Aigar Kallas – Ü. H.) mind alati kohtumistele investeerimisest huvitatud ettevõtjatega. Juhatuse esimehega koos peetud läbirääkimiste tulemusel sündinud koostööprotokollidel on seetõttu just minu allkiri,» kommenteeris peatselt ameti maha panev RMK puiduturustusjuht Ulvar Kaubi.

Tundub loogiline, et Kaubi sai aru, mida teeb, kui kirjutas alla riigikontrolöri poolt ebaseaduslikuks nimetatud, RMK puidumüügikorraga vastuolus olevatele salalepetele ja jätkas alla turuhinna puidu müümist. Küsimusele, kelle korraldusel ta seda tegi, vaidles Kaubi vastu: «Ei ole loogiline. Küsimus sisaldab eeldusi ja ajakirjanduslikku süüdimõistmist. Endale teadaolevalt ei ole ma täitnud ühtegi ebaseaduslikku korraldust ega andnud ühtegi ebaseaduslikku korraldust oma alluvatele.»

RMK endine juht reetis oma endise alluva?

Kaubi väidetest saab välja lugeda, et kokkulepped vormistas Aigar Kallas ja tema pani alluvana ainult allkirjad. Praegu, kui jalgealune põleb, jättis Kallas aga Kaubi üksinda suurpahanduse sisse praadima.

«Olen kindel, et kõik asjaomased RMK otsustamistasandid, mille kohta küsite, käitusid vastavalt neile õigusaktides antud volitustele,» vasta Kallas. «Samuti olen veendunud, et ei mul isiklikult ega kellelgi RMK töötajatest pole kunagi olnud midagi täiendavate analüüside, auditite või mistahes muul moel RMK tegevuse vastu huvi tundmise vastu.»

Riigimetsa Majandamise Keskuse endine juhatuse esimees Aigar Kallas
Riigimetsa Majandamise Keskuse endine juhatuse esimees Aigar Kallas Foto: Raul Mee

Kallas ega Kaubi paraku ei vastanud, kelle initsiatiivil ja suuniste alusel sõlmis RMK mitme ettevõttega salajased sooduslepingud. Kaubi keeldus isegi seda ütlemast, kes peale RMK töötajate enne avalikustamist RMK kestvuslepingute hindu teadsid. Samas ei väitnud kumbki ka seda, et puidumüügidiilide tegemise oleksid otsustanud ainult nemad.

Ministeeriumi endine tippjuhtkond eitas kõike

«RMKs töötades oli minu ühene soov lähtuda kehtivastest õigusaktidest, olemasolevast parimast teadmisest ning omaniku huvidest,» ütles Kallas. Kellelt sai ta infot «omaniku huvide» kohta, Kallas ei maininud.

Metsanduse halliks kardinaliks kutsutud toonane keskkonnaministeeriumi kantsler ja RMK nõukogu liige, ministeeriumisse metsatööstuse liidu tegevjuhi kohalt siirdunud Andres Talijärv väitis, et ei tea salalepingutest midagi.

«Kindlasti meie kaudu need suunised ei tulnud. See oli nende [RMK tegevjuhtkonna] kokkulepe, et nad niisugusele otsusele jõudsid. RMK juhatus pidi hoolitsema selle eest, et kõik mängureeglid oleksid täidetud.»

Te isegi ei küsinud, mis hinnaga kestvuslepingud on? «Muidugi ei küsinud.» Miks? «Aga miks ma pidin küsima?» Kas ettevõtjad käisid ka teie juures rääkimas, et tahaks soodsat puitu saada? «Minu juures pole keegi käinud.» Kas poliitikud suhtlesid ministriga? «A kust mina tean?» vastas Talijärv.

Aigar Kallas ega Ulvar Kaubi ei vastanud, kelle initsiatiivil ja suuniste alusel sõlmis RMK mitme ettevõttega salajased sooduslepingud.

Nii Horizoni algse lepingu kui Kirjaneni salalepingute sõlmimise ajal keskkonnaministriks olnud Keit Pentus-Rosimannus (RE) vastas nii: «Minister RMK lepinguid ja nende detaile loomulikult paika ei pane ja kokku ei lepi.» RMK kestvuslepingute sünni ja Estonian Celliga sooduslepingu sõlmimise ajal ministrina töötanud Heiki Kranich (RE) väitis sedasama.

Endine keskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannus.
Endine keskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannus. Foto: Madis Veltman

Pärast Talijärve siirdumist Eesti Erametsaliidu juhiks (2018) kuulus RMK nõukogusse ja vedas ministeeriumis metsateemat asekantsler Marku Lamp, kelle tegevusetusest RMK kestvuslepingute teemal on Postimees varem kirjutanud.

«Teie poolt viidatud suunise andmisest ei ole teadlik ning pean seda äärmiselt ebatõenäoliseks,» distantseeris Lamp end riigikontrolli auditis kirjeldatust.

Endine keskkonnaministeeriumi asekantsler Marku Lamp.
Endine keskkonnaministeeriumi asekantsler Marku Lamp. Foto: Mihkel Maripuu

Küsimuse peale, kas ta peab end sooduspuidumüügi võimaldamises vastutavaks, vastas Lamp: «Minu RMK nõukogu liikmeks olemise ajal või sellele eelnevalt puidumüügi korraldust hinnanud auditite järeldustes toodud soovituste põhjal on kestvuslepinguid puudutav dokumentatsioon ja õigusraamistik riskide maandamiseks täiendatud. Juhul kui peale minu lahkumist nõukogust on RMK auditid välja toonud täiendavad protseduuride muutmise vajadused, siis usutavasti pööratakse ka nendele tähelepanu ja vajalikke täpsustusi tehakse edaspidigi.»

Salajaste sooduslepete seadusevastasus oli teada aastaid

Tselluloositehase skandaaliga (2018) said RMK juhtkond, nõukogu ja ministeerium kätte esindusliku juriidilise analüüsi ja auditid, mis selgelt kirjeldasid, et kui sõlmida valitud ettevõtetega salajased kestvuslepingud puidu müümiseks alla turuhinna, on see keelatud riigiabi.

Pärast iga auditit lubas RMK tegevjuhtkond viidatud probleemid lahendada, korruptsiooniohu likvideerida jne. Järgmisel, ülejärgmisel jne korral selgus, et piltlikult öeldes raiuti koera saba karvakaupa ning sooduspuidumüük jätkus. Kuidas oli see võimalik – audititest ei leia infot, et tegelikke puidumüügihindu oleks analüüsitud.

Kaks korda pääseti üle noatera

2018. aastal, Tartu tselluloositehase skandaali pöörises jäi RMK puidumüügiskeem napilt avalikuks tulemata. Kui kriitiline olukord skeemimeistrite jaoks oli, paljastavad RMK siseauditid, nõukogu koosolekute protokollid ja asjaosaliste ütlused.

Kumu soodusdiilidest levis metsandusringkondades tõenäoliselt algusest peale (1999). Üksikasju teadsid vaid kokkulepete sõlmijad, sest RMK kuulutas kestvuslepingute sisu salajaseks. RMK nõukogu istungite protokollid viitavad, et nõukogus aastail 2013–2016 istunud metsandusgigant, legendaarse Sylvesteri suuromanik Mati Polli tõenäoliselt teadis vähemalt üldjoontes, et RMK müüb Kirjaneni firmadele ja Horizonile suures koguses soodsalt paberi- ja küttepuitu. Talt endalt selle kohta küsida ei saanud, sest Polli keeldus Postimehega rääkimast.

Nõukogu eest salalepinguid varjati. Pärast Raul Kirjaneniga esimese kokkuleppe sõlmimist (2013) väitis RMK puiduturustusjuht Ulvar Kaubi nõukogule: «Kasepaberipuidule otsime turgu, et seda müüa Eestis.» Järgmisel koosolekul oli küll juttu, et eelkokkulepped madala kvaliteediga metsamaterjali müügiks on saavutatud, kuid detailide kohta pole protokollis sõnagi.

Polli küsis aasta pärast, kas RMK saavutab puitu kestvuslepingutega müües õige hinnataseme. Kaubi ajas nõukogule puru silma jutuga, et oksjonilt puidu ostjad ei ole suutelised sellise hinnaga ostma, mida pakuvad kestvuslepingute partnerid.

Polliga seotud firmadel olid samuti sooduslepingud palgi ostmiseks, mistõttu ei pruukinud küsimise motiiv olla teadmatus. Pärast seda hakkas tal küpsema plaan paberi- ja küttepuit teistelt ettevõtetelt, ennekõike Kirjanenilt nii-öelda üle lüüa.

Ülelöömisplaan oli hästi õlitatud

Jaanuaris 2017 käis RMK nõukogust lahkunud Polli osalusega Est-For Invest välja plaani ehitada Tartusse miljardi-tselluloositehas. Plaan oli kõrgeimal tasemel hästi sisse õlitatud: nelja kuu pärast algatas valitsus tehase loomiseks eriplaneeringu, selleks muudeti planeerimisseadus ära vaid kolme nädalaga.

Kaubi rääkis septembris 2017 RMK nõukogus, et RMK oleks valmis Est-Forile 15-aastase lepinguga müüma poole kogu paberipuidust. Mitte Eesti turuhinna, vaid Põhjamaade omaga. Istungi protokollis pole mainitud, et need hinnad olid Eesti omadest kolmandiku võrra madalamad.

Pärast Kirjaneni salalepingu lõppu (2020) hakanuks Est-For saama samalaadset puitu ligi kaks korda rohkem ja teeninuks näiteks Eesti-Rootsi hinnavahest hüpoteetiliselt 54 miljonit eurot.

Ei mainitud sedagi, et kavatsuste protokollist puudus kohustus tingimata tselluloositehas ehitada: RMK juhtkond oli valmis nõustuma sellega, et Est-For võib ilma RMK nõusolekuta loovutada õiguse sõlmida puidu tarneleping «mis tahes Ostja sidusettevõtjale, millel on sama osanike ring». Ehk osanike ringil tekkinuks võimalus puidudiil edasi müüa ja vahelt lihtsalt rahapakk taskusse lükata.

Küsimusele, kelle suuniste alusel koostas RMK juhtkond koostöökokkuleppe algse kavandi Est-For Investiga, vastas Ulvar Kaubi: «Est-For Invest pöördus Vabariigi Valitsuse poole ettepanekute ja soovidega, mis sisaldas pikaajalise kestvuslepingu sõlmimist.» Selles pöördumises (13.02.2017) pole aga juttu ei hinnast, puidukogustest ega puidudiili edasimüümise võimalusest.

Must hobune ähvardas plaani sassi lüüa

Sel koosolekul mainiti esimest korda, et RMK on teinud fikseeritud hinnaga lepinguid ettevõtjatega, sealhulgas Kirjaneniga, kes on investeerinud paberi- ja küttepuidu töötlemisse.

RMK nõukogusse, kuhu ministeerium enda määratavad liikmed alati hoolikalt valib, oli tekkinud must hobune: rahandusministeeriumi kantsler, finantsinspektsiooni nõukogu liige Veiko Tali.

Ta küsis, miks on Graanul Investi lepingu hinnad seotud veidra koefitsendiga (tarbijahinnaindeks). Võib ette kujutada, kuidas RMK juhtkonnal süda korraks lööke vahele jättis. Nende õnneks ei teadnud Tali aga midagi puiduhindadest. Kaubil õnnestus ta maha raputada väitega, et hetkel on hind turuhinnast kõrgem.

Küttepuidu ja kasepaberipuidu kohta rääkis Kaubi ​tõtt. Kuuse- ja männipaberipuit maksis aga erametsaturul siis tihumeetri kohta üle viie euro rohkem, kui maksis Kirjaneni firma.

Viiteid toona RMK nõukogu eksitamisele kestvuslepingutega müüdava puidu hinna kohta pareeris Kaubi praegu lausega: «Nõukogu liikmed on alati saanud adekvaatsed turuülevaated ja selgitused. Kui see nii ei oleks, siis ilmselt töösuhe minuga oleks ammu lõpetatud. Endale teadaolevalt ei ole ma esitanud valeandmeid või -väiteid.»

11. jaanuaril 2018 rääkis Aigar Kallas läbirääkimistest tselluloositehase plaanijatega.

Ennetamaks ebamugavaid küsimusi Tali poolt, ütles Kallas: «Est-For Investi esindajad on rõhutanud, et soovivad osta metsamaterjali turutingimustel ja teiste ostjatega võrdväärselt kohelduna» ning lisas seejärel nagu muuseas, et hind peab vastama Põhjala riikide metsamaterjali keskmisele hinnale. Tol hetkel oli paberipuidu tihumeetri hind Eestis ületanud 50 euro piiri, Rootsis püsis aga 30 euro kandis.

Lisaks RMK vandeseltslastele teadis hindu ka Eesti metsapoliitika niiditõmbaja, toonane keskkonnaministeeriumi kantsler Andres Talijärv. Andres Talijärv oli RMK nõukogu esimees 1999–2002 ja liige 2007–2018. Info oli kättesaadav ka 2015. aasta sügisest RMK nõukogus ja koguni auditikomitees istuvale poliitikule Andres Metsojale (Isamaa), kuna tema erakonnakaaslane Heiki Hepner koostas juba siis puiduturu ülevaateid koos Soome ja Rootsi hindadega. Hindade teadmist kinnitas ka metsandusharidusega Karel Rüütli (SDE, endine Rahvaliit). Protokolli järgi ei öelnud keegi neist hindade kohta midagi.

Keegi nõukogust – protokollis pole nimesid mainitud – nõudis lugemiseks Est-For Investiga peetud läbirääkimiste aluseks olevat kavatsuste protokolli kavandit.

Skandaal viskas kloaagilt peaaegu kaane pealt

Est-Fori ja RMK koostööleppe kavandisse on Aigar Kallas teinud viimased parandused 18. jaanuaril, 23. jaanuaril PDF-faili tegemine varjas dokumendi looja nime. Kaks päeva hiljem tegi Eesti Televisiooni «Pealtnägija» juba intervjuusid saatelõiguks, milles paljastati Est-Fori ja RMK vahel sepitsetav puidumüügi salaplaan.

Saates võttis sõna Kirjanen, kes ütles RMK juhtide kohta: «Usun, et nad saavad ise sellest aru, et selliste kümnetes miljonites eurodes kingituste tegemine ei ole tegelt ok» ja «Tänapäeva biotehnoloogia areng võimaldaks kõrge väärtusega tooteid toota ka tükk maad väiksemas mahus ja tükk maad keskkonnasõbralikumalt».

«Puidutoormele pretendeerivaid konkurente nõustavad» («Pealtnägija») ja «tselluloositehase suhtes kriitilisi ettevõtjaid esindavad» (Delfi) vandeadvokaadid esitlesid saates õiguslikku hinnangut, mille järgi lõhnas Est-Forile sooduspuidu müümine keelatud riigiabi järele.

Est-Fori tselluloositehase põhjalaskmine oli Kirjaneni ärihuvides, sest Kirjaneni pelletitehased konkureerisid samale puidule. Est-For plaanis oma tehase avada aastal 2020, kui lõppes viimane Kirjaneni salaleping RMK käest sooduspuidu ostmiseks.

Postimees suhtles lõviosaga tollastest RMK nõukogu liikmetest ja selgitas välja, kes neist salalepingu kavandi välja lekitas, kellele andis ja milline oli tema motiiv. Kuna asjaosalised eitavad raevukalt kõike ning ähvardavad kohtuga, on praegu kolmandates kätes see, kas selle diili asjaolud kunagi avalikuks saavad.

Est-Fori taga seisjad ei jätnud jonni

Vaatamata lahvatanud skandaalile ei soovinud RMK Est-Fori diili katki jätta. Märtsi koosolekul tutvustas Talijärv RMK tellitud vandeadvokaat Indrek Lillo õiguslikku hinnangut probleemse kavatsuste protokolli kohta.

«Pealtnägija» oli Tali kahtlused üles kütnud – kui sellist diili pakuti Est-Forile, millised diilid on tehtud teistega? «Üle tuleks vaadata senised kestvuslepingud, kas need on reeglitega kooskõlas. Põhiküsimus on hind ja konkurents,» nõudis ta.

Tali tähelepanu juhiti kõrvale: Talijärv pakkus, et arutada tuleks hoopis seda, kas riigimetsal on valmisolek sellist kogust puitu müüa. Rüütli pakkus, et analüüsida võiks hoopis kümme aastat varem vastu võetud puidumüügikorda.

Kallas lisas, et õiguslik hinnang näitab, et protokoll ei ole vastuolus riigiabi reeglitega ja konkurentsiõigusega seni, kuni ei ole sõlmitud puidumüügilepingut. Teisisõnu: plaanitud viisil puidu müümine olnuks vastuolus riigiabi reeglitega.

Kallas kinnitas, et Lillo soovituste järgi on kavatsuste protokolli täiendatud. Ainukese muudetud asja tõi välja Talijärv: protokolliga ei tohi määrata, et Est-Foril tekiks ootus saada metsamaterjali igal juhul ehk ka siis, kui keegi teine sama puidudiili eest RMK-le paremat hinda pakuks.

Tali andis alla. Kõik kohalolnud olid poolt, et RMK juhatus jätkaks tööd Est-For Invest OÜga sõlmitava kavatsuste protokolliga. Mais väitsid Talijärv ja Kallas, et protokolli tööversioon ei sisalda enam õiguslikku vastuolu. Nõukogu oli valmis lubama juhatusel see allkirjastada.

Tali nõudis siiski, et enne tarnelepinguni jõudmist on vaja konsulteerida riigiabi teemadel ja pidas vajalikuks, et juhatus tutvustaks kehtivaid kestvuslepinguid auditikomitee koosolekul.

2018. aasta aprillis otsustas Tartu linnavõim, et eriplaneeringu algatamise otsus tuleb kohtus vaidlustada ja juunis otsustas valitsus, et riigi eriplaneering tuleb lõpetada.

RMK maadles ebamugavate küsimustega

Septembris möönis Rüütli RMK nõukogus, et «strateegia oleks pidanud Est-For Invest OÜ poolt olema rohkem läbi mõeldud».

Kahtlused olid aga õhku jäänud. Tali pommitas juhatust küsimustega puiduhindade kohta ja nõudis: «Kas on arvutatud, kui palju oleme kestvuslepingute tõttu võrreldes jooksva turuhinnaga kaotanud?»

Kaubi selgitas: «Kestvuslepingute mahust ei ole kõik enam pikaajalise stabiilse hinnaga.

Praegu on paljude lepingutega kokku lepitud lühiajalised hinnaperioodid. Varasemalt on olnud ka kaotusi, eelkõige kahe kohaliku tselluloositehase (Kehra ja Kunda) lepingutega. Käesoleval ajal kaotusi ei ole.»

2018. aastal ostis Graanul Invest aga puitu alla turuhinna, makstes näiteks kuuse- ja männipaberipuidu eest 31,90 eurot tihumeetri kohta, erametsahind oli 60,49 ja teised RMK kestvuslepingupartnerid maksid umbes 50.

Nõukogus seda asjaolu ei käsitletud. Kraamiti uuesti välja advokaadibüroo õigushinnang. Kallas lubas võtta veel täiendava õigusliku arvamuse, kuidas puidumüügi regulatsiooni muuta ja lubas veel sügise jooksul asjad jutti ajada.

Tali nõudis uuesti, et kestvuslepingute teemat käsitleks auditikomitee. Muuhulgas seonduvalt võimaliku riigiabi riskiga. Ta oli oma nõudmistega üksinda.

RMK venitas, kuniks Talist lahti sai

Uuesti tuldi teema juurde tagasi detsembris, kui Est-For oli teatanud tselluloositehasest loobumisest. RMK juhtkond polnud lubadusi täitnud ja Tali nõudmisel lisas RMK 2019. aasta tööplaani siseauditi «RMK puidumüügi korralduse vastavus Euroopa Liidu konkurentsiõiguse ja riigiabi reeglitega».

Jaanuaris 2019 andis Kaubi ülevaate metsamaterjali müügiks kestvuslepingute sõlmimise uuest protseduurist. Tali pidas vajalikuks vaadata riigiabi aspektist üle ka kehtivad lepingud.

Märtsis uuris Tali, kuidas edeneb uue puidumüügikorra järgi kestvuslepingutega puidu müümine. Uus kord tähendas seda, et ostjatele ei garanteeritud enam puidukogust viieks aastaks ette, vaid nagu nüüd ehk maksimaalselt pooleks aastaks. Kallas vastas, et lepingutest on uuendatud kolmandik, ja juhtis jutu kerkinud puiduhindadele.

Valitsus vahetus ja juunis 2019 viskas rahandusministriks saanud Martin Helme (EKRE) Tali RMK nõukogust välja, asendades ta oma nõuniku Rain Epleriga (EKRE).

2019. lõpus tehtud kestvuslepingute audit oli arutlusel alles märtsis 2020. Audit keskendus RMK puidumüügi korralduse vastavusele Euroopa Liidu konkurentsiõigusele ja riigiabi reeglitele. Jälle nenditi, et võib olla kitsaskohti, aga jäeti lepingute sisu analüüsimata.

Lamp väitis pärast, et «auditi järgselt mõningased korrektiivid ka juhendisse on tehtud».

Küll saatis vaevalt paari kuu pärast Metsoja erakonnakaaslane Hepner õiguskantslerile noodi RMK poolt soodushinnaga müüdava haavapaberipuidu kohta, sest riik ostis eraomanikelt haavametsa Estonian Celli soodushinna järgi: «Võib eeldada, et tegelik turuhind on kõrgem ja seeläbi peaksid metsaomanikud saama suurema hüvitise.»

Mikk Marran lasi nõukogu protokollid ära kohitseda

Mida räägiti nõukogu koosolekutel RMK puidumüügi kohta alates aastast 2021, selle kohta pole võimalik niisama lihtsalt infot saada. Kui Postimees küsis RMK käest 2023. aasta novembris aastate 2021–2023 nõukogu istungite protokolle, otsustas RMK nõukogu nende saatmise asemel katta kinni teave «mis võib kahjustada eraelu puutumatust või klientide ärisaladust, samuti siseauditeid puudutava teave» ja panna kohitsetud protokollid välja RMK kodulehele.

Tõenäoliselt arutati 18.01.2022 koosolekul ka Postimehes ilmunud artiklit «RMK müüs puitu 52 miljoni euro jagu oksjonihindadest odavamalt (5.01.2022), kuid protokolli pandi kirja vaid üks lause: «Randel Länts kommenteeris, et RMK on ühiskondliku ja poliitilise tähelepanu all.»

Pärast artiklit «Salajane skeem, kuidas RMK kestvuslepingutest miljoneid eurosid lisakasu lõigata» (8.02.2022)​ nõukogu koosolekul protokolli järgi kestvuslepingute teemat justkui ei arutatudki. RMK tellis aga veel paar õigushinnangut ja kaks siseauditit, Lambi ütlusel keskkonnaministri Erki Savisaare (KE) ettepanekul nõukogu tellimusel.

Kuigi sel hetkel oli juba teada, et kestvuslepingutega on müüdud puitu oksjonihindadest odavamalt ja vastust ootas küsimus, et kellele kui odavalt, seda üldse ei auditeeritudki. Vastuseks ministri esitatud küsimusele, kas kestvuslepingutega puidumüük tõi Eesti riigile kahju, osutati auditis hoopiski puidusektori lisandväärtuse numbrile.​ Toonane RMK nõukogu liige, praegune kliimaminister Yoko Alender (RE) ütles RMK nõukogu koosolekul, et ei poolda auditite tulemuste kohta pressiteate tegemist, ja tulemused jäeti salajaseks. (PM 4.12.2024)

Marrani ajal, septembris 2023 keeras nõukogu veel kruve kinni ja otsustas, et RMK nõukogust peaks ajakirjandusega suhtlema ainult esimees Kadri Land.

30. juunil 2024 jõustus kohtuotsus, mille järgi on RMK kestvuslepingud avalik info. Juuli keskel tuli välja riigikontrolli audit, mille tulemusi arutas RMK nõukogu 18. septembril. Selgus, et RMK juhtkond oli tellinud praegu käimasoleva riigiabi analüüsi vaid aegunud puidumüügilepete kohta ilma seda enne nõukogus arutamata.

​​Toetusin infole, mida nõukogule esitati

Endine rahandusministeeriumi kantsler ja Riigimetsa Majandamise Keskuse nõukogu liige Veiko Tali
Endine rahandusministeeriumi kantsler ja Riigimetsa Majandamise Keskuse nõukogu liige Veiko Tali Foto: Eero Vabamägi

Iseseisvalt ma puiduhindu ei uurinud ning toetusin sellele infole, mida nõukogule esitati. Ei olnud põhjust juhatust selles osas mitte usaldada.

Ei mäleta, et ma oleks RMK varasemaid kestvuslepinguid näinud. Pigem ikka räägiti üldisemalt tingimustest. Enne suure tselluloosiprojekti käivitumist (sügisel 2016) ütles Mati Polli nõukogule, et selline projekt on algamas ja et kuna tema on sellega seotud, siis võimaliku huvide konflikti vältimiseks astub ta RMK nõukogust tagasi. Riigiabi ja läbipaistvuse teema ma tõstatasin eraldi.

Talijärv – temal oli pikaajaline kogemus metsanduses ja lai suhtlusvõrgustik. Juhatuse esimees Kallas oli samuti erialaselt tugev ja valdkonnas väga kogenud – nõukogus said kõik küsimused reeglina vastatud.

Minu ajal pole kunagi arutatud, kellega leping teha ja kellega mitte

Endine keskkonnaministeeriumi kantsler ja Riigimetsa Majandamise Keskuse nõukogu liige Andres Talijärv
Endine keskkonnaministeeriumi kantsler ja Riigimetsa Majandamise Keskuse nõukogu liige Andres Talijärv Foto: Sille Annuk

Et ministeerium oleks kellelegi öelnud, et nende või nendega tuleb teha kestvusleping, seda mina küll ei tea. Vähemalt minu ajal pole kunagi arutatud, kellega leping teha ja kellega mitte. Nõukogus juhatus andis ülevaate, kuidas kestvuslepingute sõlmimine on toimunud.

Läbirääkimiste juures polnud ei nõukogu ega ministeeriumi esindajad. Kust meie seda õiget hinda pidime teadma, sest õige hind tekkis läbirääkimiste käigus.

Est-Foriga oli teine lugu. Seal oli selline õhkõrn jää, mille peal tuli kõndida. Selleks tuligi igasugu juriidilise abi asju kasutada. Välja selgitada, kas on keelatud riigiabi või ei ole.

Tollel hetkel, kui selles asjas sees olime, kindlasti teadsime, et kestvuslepingute asi on kontrolli all. Olime täiesti kindlad, et nad (RMK juhtkond – Ü. H.) mängivad ikkagi mängureeglite järgi. Kui seal keegi sohki tegi, siis ta tegi seda niimoodi, et teised ei teadnud sellest. Ma ei ole ka praegu kindel selles, et midagi väga valesti oleks.

Minu ajal Graanul Investi lepingud nõukogust läbi ei käinud

Endine keskkonnaminister Jaanus Tamkivi
Endine keskkonnaminister Jaanus Tamkivi Foto: Tairo Lutter

​Graanul Investi lepingute kohta ei oska ma küll mitte midagi ütelda, minu ajal see nõukogust läbi ei käinud. Küll mäletan, et Estonian Celli osas oli kogu aeg jutt, et kui tooraine ja elektri hind on kõrge, siis tegelikult nende tootmisest siin Eestis midagi välja ei tule.

​Mingit toorest anomaaliat me ei näinud

Pikaaegne endine Riigimetsa Majandamise Keskuse nõukogu liige ja auditikomitee juht Andres Metsoja
Pikaaegne endine Riigimetsa Majandamise Keskuse nõukogu liige ja auditikomitee juht Andres Metsoja Foto: Madis Veltman

Kestvuslepingute puhul oli kõigi puhul retoorika sama. Lähtekoht oli see, et ei saa lähtuda Eesti puiduturuhinnast, sest kui välisriik soovib meie puidulaod üles osta, siis tal see võimekus on.

Mingit toorest anomaaliat me ei näinud. Me ei võtnud ju välja osapoolte vahelisi lepinguid.

Meie auditeerisime ikkagi protsesse, nagu ikka auditikomitee roll on.

Mis see alla turuhinna müük on? Kust maalt tõmbame piiri, mille järgi kokku lepime? Kust maalt see üldse on oluline nüanss? RMK peaks ju eelistama oma tootjaid, onju?

Tagasi üles