PISA-testi tulemusi kriitiliselt analüüsides leiti, et riigis on väga suured erinevused kehvalt ja väga hästi testi teinud õpilaste vahel – kokku 334 testipunkti võrra. Esiteks märgati suuri erinevusi lähtuvalt õpilaste etnilisest päritolust – maooridest ja Vaikse ookeani saartelt pärit õpilastest tegi 24 ja 35 protsenti halva soorituse.
«Seda vaadates me ei ütle, et nende taust takistab neil edasi jõudmast, vaid et meie haridussüsteem ei paku neile piisavalt võimalusi,» selgitas Uus-Meremaa haridusministeeriumi esindaja Lynne Whitney sel nädalal Tallinnas toimunud edukate haridussüsteemidega riikide konverentsil. «Seega me ei süüdista õpilasi, vaid räägime sellest, et peame midagi oma süsteemis muutma, et ka nende tulemused paraneksid,» murtakse seal riigis pead.
Kui pikka aega domineeris Uus-Meremaal ingliskeelne kultuur ja maooridel tuli nende varjus elada, siis alles viimasel kümnendil on mõistetud, et tegu on bikultuurilise rahvaga ning ka neil on õigus säilitada oma kultuuri. Seetõttu on ka hariduses hakatud rohkem tähelepanu osutama nende muredele. Selleks on riik koostanud spetsiaalse maooride haridusstrateegia.
Teise põhjusena tuvastati õpilaste erinev sotsiaalne taust – nii oli halva sooritusega õpilasi madalama sissetulekuga peredest pärit laste seas 25 protsenti, keskmistest peredest laste hulgas 13 ja kõrge sissetulekuga peredest 4 protsenti.
Detsiilide põhjal rahastamine
Nüüd lähtub Uus-Meremaal haridusministeerium koolide rahastamisel sellest, millise sotsiaalse taustaga õpilased neis õpivad. Selleks on koolid jaotatud detsiilidesse. «Iga kool kuulub detsiili, mis peegeldab selle õpilaste perede keskmist majanduslikku tausta,» selgitas Whitney.