Tallinn liigub energiasõltumatu ja puhtama ühistranspordi poole, kasutades linna gaasibusside kütusena keskkonnasõbralikku biometaani. Ebavere biometaanijaamas toodetakse loomsetest jäätmetest rohegaasi, mis annab Tallinna bussidele kohaliku ja puhta kütuse. Projekti aitab ellu viia Euroopa Liidu taasterahastu
.Biometaan Tallinnas: roheline lahendus linnatranspordile
Biometaan aitab Tallinnal liikuda rohelise transpordi suunas, kasutades kohalikke põllumajandusjäätmeid keskkonnasõbraliku kütusena.
Ebavere biometaanijaam kui ringmajanduse näide
Ebavere biometaanijaam toimib ringmajanduse põhimõttel, kus kohalikud põllumajandusettevõtted, näiteks Vao Agro, suunavad oma tootmisjäägid – loomade sõnniku ja muud biolagunevad jäätmed – Bioforce'i juhtimisel biometaaniks. Bioforce, mis on keskendunud just biometaani tootmisele, väärindab need jäätmed keskkonnasõbralikuks kütuseks, mida kasutatakse Tallinna ühistranspordis.
See lähenemine vähendab märkimisväärselt keskkonnale ohtliku metaangaasi sattumist atmosfääri. Bioforce Groupi arendusjuht Karl Koort rõhutas: „Orgaaniliste materjalide lagunemisel ja hoiustatavatest loomsetest sõnnikutest eraldub metaangaas otse atmosfääri, kus ta on CO₂-ga võrreldes keskkonnale vähemalt 28 korda ohtlikum kasvuhoonegaas. Seetõttu on oluline need jäätmed tehasesse suunata, kus need väärindatakse.”
Rohegaasiga bussid
AS Tallinna Linnatransport (TLT) on võtnud eesmärgiks kogu linna gaasibusside varustamise Eestis toodetud biometaaniga. „Kui TLT projektiga alustas, oli meil kohustus, et 350-st Tallinna gaasibussist sõidaks biometaanist kütusega 135. Tänaseks pingutame, et järgmise aasta esimeseks kvartaliks oleks 100% kogu kasutatavast gaasikogusest biometaan. Ehk gaasiga sõitvad bussid liiguksid vaid Eestis toodetud kütusega,” ütles AS Tallinna Linnatranspordi juhatuse liige Kaido Padar. Ta lisas, et see samm tagab teoorias täieliku energiasõltumatuse ning „boostib kogu sektorit.”
Ebaverest toodetud rohegaasi tarnitakse Tallinna bussiparki spetsiaalsete CNG konteineritega, pakkudes usaldusväärset ja rohelise kütuse allikat. Tänu Euroopa taasterahastu toetusele saab Tallinn kindlama energiajulgeoleku ja teha sammu rohepöörde suunas.
Vao Agro ja Bioforce: kohaliku põllumajanduse panus roheenergiasse
Ebavere projekt tugineb kohalike põllumajandusettevõtete, näiteks Vao Agro, panusele.
Vao Agro juhatuse liige Kalle Margus märkis: "Kõik tootmistsüklis tekkivad kõrvalsaadused tuleb maksimaalselt väärindada ja Bioforce'il on teadmised, kuidas seda teha. Keskkonna seisukohalt on süsiniku jalajälg tänases maailmas väga aktuaalne teema ning selle vähendamisel on loomakasvatusettevõtetes võtmerolliks loomade väljaheidete käitlemine. Lisaks loodame vähendada ka lõhnahäiringut kohalikel elanikel, sest gaasi tootmisel saadud digestaadi kasutamine väetamisel häirib vähem kui laudast tulev sõnnik.”
Tulevikutranspordi võti
Biometaan pakub Eestis ainulaadse võimaluse vähendada sõltuvust fossiilkütustest ja saavutada suurem energiasõltumatus. „Eesti investoritele annab see julguse investeerida. Ühelt poolt on Tallinnas keskkonna mõttes piltlikult öeldes sada korda parem õhk ning teisalt oleme riigi mõttes astunud reaalse sammu, et olla energiasõltumatud. Kui maailmas peaks olema gaasikriis, siis oleme oluliselt paremini kaitstud. Meil on tagatud toimepidevus, et saame reisijad ära vedada meie enda Eestis toodetud biometaaniga,” sõnas Kaido Padar.
Tallinnas toimub aastas ligi 133 miljonit bussireisi, millest pooled teenindatakse biometaaniga liikuvate bussidega. Padari sõnul on oluline ka ühistranspordi mitmekülgsus energialahenduste osas: „Toimetpidevuse seisukohalt on oluline, et pargis oleks erineva energialiigiga sõidukeid. See on investeering, mis tagab kindlustunde ning vaatab pikalt tulevikku.”
Biometaani laialdasem kasutuselevõtt Tallinna transpordis aitab linnal liikuda jätkusuutliku tuleviku suunas, pakkudes elanikele paremat õhukvaliteeti ja tervislikumat elukeskkonda.
Tutvu ka teiste EL-i taasterahastu NextGenEU toel Eestis ellu viidud projektidega www.eluedeneb.ee.