Tallinnas asendati vanad trollid bussidega, uued trollid jõuavad pealinna alles tüki aja pärast ning on hoopis teistsugused kui vanad.
ÜHE AJASTU LÕPP ⟩ Linnarahvale armsad trollibussid müüakse vanarauaks (1)
Tallinna Linnatranspordi ASi juhatuse esimehe Kaido Padari sõnul olid trollid sellises seisukorras, et ei jäänud muud üle. «Viimasel päeval liinil olnud 32 trollist 19 olid trollid, ülejäänud olid juba bussid, sest ülejäänud trollidega ei kannatanud enam sõita,» ütles Padar.
Kolm kõbusamat trollibussi jättis TLT endale, teistelt võeti ka natuke varuosi. «Meil on unistus, mida paljud meiesugused firmad Euroopas on teinud. See on mingisugune hall, kus me saaksime näidata retrosõidukeid, olgu need siis trammid, bussid või trollid,» ütles Padar.
Alles jäetavad trollid püütakse hoida sõidukõlblikena. Kas nad ka kuskil sõidaksid, on iseasi, aga üldiselt püütakse uunikume sõiduvõimelistena hoida. Nagu näiteks legendaarne kollane Ikarus-buss, mida noored inimesed pole näinudki. Selle tõttu võetaksegi müügile minevatelt trollidelt mõned varuosad maha.
Trollid lähevad vastavalt linnavara võõrandamise korrale oksjonikeskkonda müügile ja tõenäoliselt vanametalliks. Padari sõnul on trollid sellises seisukorras, et neid ei sobi isegi mõnele arenguriigile kinkida. «Siin on olnud jutuks, et kas saaks mõnda riiki kuidagi aidata, aga nende kohaletoimetamine oleks väga kallis olnud. Ja ohutuse mõttes ei oleks see ka hea plaan. Seal võib mõni raam või muu oluline asi omadega nii läbi olla, et nende kasutamisel võib õnnetus juhtuda,» selgitas Padar.
Ta lisas, et eks mõni eraisik võib endale ju oksjonilt trolli osta, aga sellega linnas sõita ei saa. Sest niipea kui uute trollide hange on ette valmistatud, nii hakatakse uut taristut rajama ja seniseid kontaktliine maha võtma. See töö algab kindlasti veel sel aastal, et olla uute trollide tulekuks valmis.
Praegu ootabki TLT uute trollide hanke tulemusi. «Kõik suured tootjad on hanke vastu huvi tundnud. Loodame, et jõutakse ka pakkumiste ja seejärel lepinguni. Uue trolli hankimine võib tunduda lihtne, aga hanke dokument on 110 lehekülge. Seal on tehniline kirjeldus ja igasugused muud asjad. See on väga spetsiifiline kirjeldus ja kuna meil ei ole seda know how’d, sest aastaid ei ole ju trolle ostetud, siis müts maha selle hankekomisjoni ees. Tegime ka turu-uuringu ette ära, nüüd vaatame, kuidas läheb,» rääkis Padar.
Uued trollid peaksid hakkama Tallinnas sõitma 2026. aasta esimesel poolel. Siis liinile tulevad akutrollid suudavad lisaks tavapärasele ühendusele vooluvõrguga sõita ka akurežiimil, mis vähendab vajadust täiendava taristu järele. Kesklinnas plaanitakse kontaktvõrk eemaldada, ent uutele trollidele sobiv laadimistaristu rajatakse Mustamäe teele ja Sõpruse puiesteele.
1. novembrist teenindavad trolliliine järgmised bussid:
Trolliliini nr 1 asendab bussiliin nr 81
Trolliliini nr 3 asendab bussiliin nr 83
Trolliliini nr 4 asendab bussiliin nr 84
Trolliliini nr 5 asendab bussiliin nr 85