Täna antakse Saksamaal veeteede ametile üle SWATH-tüüpi avamere mõõdistuslaev, mille ehitamine maksis 14 085 000 eurot.
Veeteede ameti tellimusel valmis 14 miljonit eurot maksnud mõõdistuslaev
«Uus mõõdistuslaev Jakob Prei võimaldab täita HELCOMi nõuet mõõdistada Eesti vetes paiknevad rahvusvahelised laevateed ja olulisemate sadamate sissesõiduteed Rahvusvahelise Hüdrograafiaorganisatsiooni standardi S-44 kõrgeimate soovituste kohaselt, et tagada Soome lahel ja Läänemere põhjaosas ohutu laevaliiklus,» rääkis veeteede ameti peadirektori Andrus Maide.
Läänemere Hüdrograafiakomisjonile antud tähtaeg HELCOMi kohustuse täitmise osas on 2018. aasta. Projekti elluviimisel täidetakse kohustus hiljemalt aastal 2015 ning kogu Eesti avameri mõõdistatakse aastaks 2029.
Uue SWATH-tüüpi avamere mõõdistuslaeva Jakob Prei vastuvõtmise ja nimeandmise tseremoonia toimub täna Saksamaal laevaehitusfirma Abeking & Rasmussen laevatehases. Laev valmis veeteede ameti tellimusel projekti «Meresõiduohutuse tõhustamine Eesti veeteedel (mõõdistuslaeva soetamine veeteede hüdrograafiliseks mõõdistamiseks)» raames.
Laeva ehitas Saksa laevaehitusfirma Abeking & Rasmussen Schiffs- und Yachtwerft Aktiengesellschaft ja selle maksumus on 14 085 000 eurot. Laeva ehitati ajavahemikus 2009. aasta oktoobrist kuni 2012. aasta aprillini. Projekti rahastati 100 protsendi ulatuses Euroopa Regionaalarengu Fondist.
Maide sõnul tõhustab Euroopa Regionaalarengu Fondi sajaprotsendisel toetusel valminud SWATH-tüüpi laev Eesti vete mõõdistustööde läbiviimist olulisel määral.
Laev hakkab tegema hüdrograafilisi avamere mõõdistustöid, vajaduse korral ka mereuuringuid ja osalema merepäästeoperatsioonidel. Praeguseks on Eesti merealadest standardikohaselt mõõdistatud umbes 9668 km² ehk 26,7 protsenti.
Nimi valiti 1920. aastatel Eesti hüdrograafiateenistuse ühe alusepanija kolonel Jakob Prei auks. Laeva ristiema on 2011. aastal aasta naise tiitli pälvinud TTÜ innovatsiooni- ja ettevõtluskeskuse direktor Tea Varrak.
Mõõdistuslaev Jakob Prei on SWATH-tüüpi (inglise keeles Small Waterplane Area Twin Hull) ujuklaev, mille põhikonstruktsioon on platvormikujuline ja seda kannavad veealused ujukid. Konstruktsiooni eeliseks on võimalikult väike veeliini pindala, mistõttu ei sõltu laev oluliselt lainetusest, lisandub ökonoomsus ja kiirusevõit.
Eeliseks on ka väiksemast suurusest ja süvisest tulenev võimalus kasutada seda madalamas vees, näiteks Väinameres, samuti on laeva teenindamiseks ja meeskonna vahetuseks võimalik kasutada väiksema sügavusega sadamaid.