Päevatoimetaja:
Marek Kuul
(+372) 507 3066

Terviseameti peadirektor: kiirabi oleks pidanud appi võtma lisabrigaade, mitte jätma inimesi ootele (4)

Copy

Terviseameti peadirektor Birgit Lao rääkis, et kui tekib olukord, kus kiirabibrigaade ei jätku, tuleb appi paluda lisabrigaad, mitte jätta inimesi ootele. Ka haiglal on võimalik appi kutsuda lisatööjõudu.

Miks tekkis teisipäeval olukord, kus kiirabiautod seisid Põhja-Eesti regionaalhaigla (PERH) ukse taga järjekorras ja inimestele öeldi, et seetõttu teie juurde koju abi niipea ei jõua?

Kui patsient peab ka kiirabiautos ootama, siis temaga siiski tegeletakse, abita ta ei jää. Järjekorras seisvates kiirabides olevad patsiendid vaatab üle erakorralise meditsiini arst, annab patsiendile prioriteetsuse, võtab ette kõige kriitilisemad ja ülejäänud jäävad tõesti ootele. Kui me oleme aga olukorras, kus kaheksa kiirabi põhjustavad ummiku, siis tuleb otsa vaadata töökorraldusele. Me saame vaadata üle, kuidas Tallinna kiirabid jagunevad, et PERHi ukse taga ei oleks järjekorda. Meil on ju erakorralise meditsiini osakonnad ka Lääne-Tallinna keskhaiglas ja Ida-Tallinna keskhaiglas.

Kui kiirabi peaarst ütleb, et PERHi puhul on muutunud juba tavaliseks, et kiirabid jäetakse ootele, siis tekib küsimus, miks PERH midagi ette ei võta?

See on hea küsimus. Me peame vaatama PERHi enda poolt koostatud kriisiplaani sisse, sest sellised äkilised ülekoormused peab taoline suur asutus, kus on tuhat voodikohta, ise ära lahendama. Ma tõesti ei saa öelda, et see on ületamatu, kui korraga on kohal kümme kiirabibrigaadi. Samas tuleb kindlasti midagi ette võtta kiirabi töökorraldusega ja vaadata, et kuhu siis kiirabi suunatakse.

Miks siis ei saanud kiirabi viia patsiente teistesse Tallinna haiglatesse ja kes peaks seda korraldama, et saaks?

Me näeme ka teisipäeva statistikas, et mõningal määral see jaotumine toimus. Kaks kiirabi läks häirekeskuse kutse täpsustamisel Ida-Tallinnasse ja PERHist suunati mõned Lääne-Tallinna keskhaiglasse. Küsimus on selles, et natuke rohkem peab olema otsustusjõudu kiirabibrigaadil ja ka haigla ise peaks ütleme, et me oleme hädas, tulge appi. Üle tuleb vaadata ka see, kuidas Tallinnas on teeninduspiirkonnad jaotatud. Tallinna elanikkonna tihedus on väga hüppeliselt kasvanud ning ilmselgelt ei pea senine kokkulepe enam paika.

Olukord poleks ehk olnudki nii hull, kui neile inimestele, kes kodus kiirabi ootasid, poleks öeldud, et teil tuleb nüüd kauem oodata?

Ma ei ole sellega nõus, et inimesed jäetakse ootele. Kui kiirabi on sellises olukorras, saab ta paluda lisabrigaadide rakendamist. Tegelikult sellist palvet ei tulnud. On üsna tavapärane, et kui kõik on hõivatud, siis tavaliselt kiirabi palub lisabrigaadi avamiseks abi. Kindlasti ei tohi anda meediasse sõnumit, et teie kutsed häirekeskusele võivad olla pikema ooteajaga. Kui inimene on andnud edasi info oma tervislikust seisundist, siis häirekeskus peab saama selle kutse välja saata ja kiirabi peab suutma jõuda kokkulepitud ajal patsiendini. Kui kiirabi näeb, et ta ei suuda kokkulepitud aja jooksul väljakutsetele reageerida, siis ta küsib appi lisabrigaadi.

Kes oleks teisipäeval pidanud lisatööjõudu appi kutsuma, kas PERH või kiirabi?

Me analüüsime seda, aga praeguse seisuga mõlemad.

Tagasi üles