Autoomaniku suurim ja lahendust vajav mure tanklat külastades on tühjenev kütusepaak. Kuigi see mure ei tundugi nii suur, siis peas tekib mitu küsimust juba tanklasse sisse sõites. Kas kütuseluuk oli paremal või vasakul? Kas tankida tuleb bensiini, diislikütust või hoopis midagi muud? Eriti keeruline on see olukordades, kus leiame end nädala jooksul mitme erineva auto roolist.
Kui tark tankija oled Sina?
Erinevalt roolist võib kütusepaagi luuk olla tõesti erinevatel autodel erineval küljel, kuid roolis olles on seda väga lihtne tuvastada. Luugi õige poole reedab auto armatuurlaualt paistev tankuri ikooni juures olev nooleke, mis näitab kütusepaagi luugi poole. Ja kuigi võiks nii arvata, siis see erinevus ei tulenegi sellest, et korraga rohkem autosid tankima mahuks vaid pigem saame selle põhjuse teada tootjatelt.
Kui vanasti võisime paagiluuki avades bensiini- või diisliaurude järgi kütuseliigi tuvastada, siis tänapäevaste autode puhul see pigem ei toimi. Aastast 2018 kehtib üleeuroopaline ühtne mootorikütuste märgistus, mis määrab nii autotootjatele kui ka tanklatele märgistamise süsteemi. Kuigi seadus on kehtinud üle viie aasta, siis veel täna ei ole see tuntud tõde ja olles sunnitud otsust tegema ringi, ruudu või rombi järgi, võib jääda hätta.
Õnneks on kõik Terminali automaat- ja teenindusjaamad korrektselt märgistatud ning piisab vaid luugi ja kütusepüstoli märgistus kokku viia, et tuvastada sobiv kütuseliik.
Bensiinide puhul tähistab E bioetanooli ning diisli puhul tähistab B biokomponendiga diislikütust. Number tähise taga näitab biolisandi osakaalu kütuses. Kõik Terminalis müüdavad mootorikütused on biolisandivabad ehk diislikütus kannab märgistust B0 ja bensiinid märgistust E0. Taastuvast toorainest ehk mittefossiilse kütuse märgistus on XTL ja Terminalis kannab see nime reDiesel. Tegemist on 100% ulatuses taastuvast toorainest toodetud premium diislikütusega, mis sobib kasutamiseks kõigis diiselmootoriga sõidukites.
Gaasilised kütused on ehk kõige selgema märgistusega, sest info rombikujulise tähistuse sees näitab, kas sõidukit võib tankida vesinikuga (H2), CNG, LNG või LPG kütusega.
Vedelgaasi tankimist peetakse sageli ohtlikumaks kui fossiilseid kütuseid. Avaliku statistika järgi on tegemist aga müüdiga. Suurim vastutus ohutu tankimise tagamiseks on gaasiauto omanikul, kes peab tagama korralised hooldused ning täitma gaasipaagi turvanõuded. Ainuke reaalne oht gaasiauto tankimisel on kehvasti hooldatud sõiduk. Tankur ei kontrolli auto ja gaasipaagi seisukorda, vaid ainult rõhku, millega gaasi paaki lastakse. Kui gaasipaak ei pea sellele rõhule vastu võib tekkida ohtlik tagajärg. Maagaas vajab süttimiseks aga näiteks kõrgemat temperatuuri kui bensiin, seega süttimisoht on madal, küll aga võib õhkupaiskunud gaas tekitada tuntavaid lööklaineid.
Tasub veel meeles pidada, et gaasitankurid on kasutamiseks vaid sõiduauto gaasipaagi täitmiseks. Terminali gaasitankurid ei ole mõeldud majapidamis- ja grillgaasi balloonide tankimiseks. Kui seade ei ole sellisel otstarbel ja viisil kasutamiseks ette nähtud, ei saa tagada selle ohutust.
Tanklates olevad keelu- ja ohutusmärgid võivad küll tunduda igava ja kulunud tapeedina seinal, kuid see on tankija rutiin, millest ei tasu loobuda.
Iga päev teeb keegi meie ümber oma elu esimese tankimise ning ei pruugi tunda põhireegleid nagu mootori seiskamine tankimise ajaks, suitsetamiskeelud jne. Iga keelumärgi eesmärk on hoida ära võimalikud riskid ohtliku olukorra tekkimiseks.
Olenevalt aastaajast, temperatuurist, külastatavuse tihedusest on üks või teine risk kõrgem. Töötava mootoriga paiskub õhku ohtlikke aure ning mobiiltelefoniga kõne alustamine tekitab staatilist elektrit, mis tanklates ühe riskina kaardistatud on. Suvise kuumalaine ajal võib väga ohtlikuks osutuda ka prügikasti visatud „kustutatud“ sigaret või kasutatud e-sigaret.
Üllatav probleem on aga hoopis mobiiltelefoniga rääkija hajameelsus, mis põhjustab sageli püstol paagis ärasõite ning tahtmatuid ärasõite kütuse eest tasumata. Kahjustada võib saada nii sõiduk kui ka tankur ning kiire tankimispeatus võib märgatavalt kulukaks ja aeganõudvaks kujuneda.
Seega ole tanklat külastades tähelepanelik end ümbritseva suhtes ning koostöös tagame parimal viisil ohutu külastuse meile kõigile.
Tark tankija on lojaalne ühele kütusepartnerile, sest see võimaldab suurimaid soodustusi ja hüvesid. Näiteks Terminalis on võimalik kalendrikuus tangitud koguse pealt suurendada kütusesoodustust järgmiseks kuuks ning lisaks kaubanduse ostudelt koguda boonusraha, mida saab omakorda kasutada kütuste ja kaupade eest tasumiseks. Tark tankija valib tankimiseks teenindusjaama, mis pakub isuäratavat menüüd ning meelepärast kohvi. Ka teel olles soovime tarbida vaid head kvaliteeti ja armastatud maitseid, mille nimel Terminal igapäevaselt oma külaliste heaks pingutab.