Järgmisel nädalal saab lõpuks teoks kaua ette valmistatud ja vahepeal edasi lükkunud sündmus – maailma suurim purjeõpperegatt The Tall Ships Races jõuab lõpuks siia ning Tallinna sadamatesse saabub umbes 60 suurt purjelaeva.
KAUAOODATUD SÜNDMUS ⟩ 60 suurt purjelaeva jõuavad varsti Tallinna (1)
The Tall Ship Races oleks pidanud Tallinna jõudma juba aastal 2021, kuid sellele tõmbas kriipsu peale koroonapandeemia.
The Tall Ships Races Tallinn 2024 laevastiku juhi Madis Rallmanni sõnul on purjeõpperegatil osalevad laevad väga erineva ajalooga vaatamisväärsused – nende seas on kunagisi kalapüügi- ja kaubalaevu, sõjaliseks otstarbeks ehitatud laevu, kõrgkoolide õppelaevu ning riigiasutustele kuuluvaid laevu.
«Kokku on meil külas 15 erineva riigi lippudega laevad. On lähedalt tulijaid - soomlasi, rootslasi, poolakaid. Kaugemalt Hispaania ja Itaalia laevad ja kõige kaugemalt tulija on Ecuadorist. Vanasadamas peatuvad kõige suuremad ja ilusamad alused, mis vajavad palju ruumi, süvist ja infrastruktuuri,» rääkis Rallmann.
Välise kruiisikai ääres saavad olema 64,5 meetri pikkune Ecuadori alus Guayas ja 94,8 meetrine Dar Mlodziezy Poolast. Viimane on ka purjeõpperegati suurim laev.
Sisemise kruiisikai juures seisavad õppelaevad Poolast, Saksamaalt ja Inglismaalt. Vanasadam võtab vastu kümmekond laeva.
«Väiksemad laevad, mida on kokku umbes 50, jagunevad Lennusadama ja Noblessneri vahel. «Väiksem» on lihtsalt minu väljend. Enamus neist on suuremad kui Eesti keskmine purjekas. Seal on moodsad purjekad, mis on 15-16 kuni 24 meetrit pikad ja mis põhjustavad meile ja sadamakaptenitele peavalu, sest Eesti sadamad ei ole mõeldud nii suurte purjekate jaoks. Lisaks veel ajaloolised kuunarid ja teised alused, mis on 30-40 meetri pikkused,» ütles Rallmann.
Suur osa Vanasadamas peatuvatest laevadest lubab ka külastajaid pardale. Ka osa Lennusadamas ja Noblessneris olevatest laevadest lubavad külastajaid pardale. Info selle kohta, mis laevad ja millal seda teevad, jõuab varsti Tall Ship Races Tallinna veebilehele.
Kolm regatist osa võtvat purjelaeva, mis peatuvad Lennusadamas ja Noblessneris, teevad soovijatele ka reise Tallinna lahel. Lahesõitude pileteid saab osta Piletilevist. Neljapäeva õhtuse seisuga olid Pascual Florese sõidud juba välja müüdud, kuid Astridi ja Svanhildi pardale oli veel võimalik pääseda. Rallmanni sõnul teeb lõbusõite ka terve hulk kohalikke aluseid.
Peale laevade näeb ja kuuleb 11.-14. juulini sadamates paljusid erinevaid muusikuid. «Me oleme kaasanud lisaks sadamatele palju erinevaid partnereid, nagu näiteks Patarei merekindlus, Kalaranna Kvartal ja Eesti Kaasaegse Kunsti Muuseum, kes kõik jäävad sadamate vahelisele teele ja pakuvad väga ägedat programmi,» rääkis projektijuht Marje Tõemäe.
Esimesel õhtul, 11. juulil kell 21 on Lennusadamas avakontsert pealkirjaga Lainel. «Kontserdi muusikaline juht on Marti Tärn ja põhiartistid laval on Liisi Koikson, Marti Tärn ja Sander Mölder. Nad on inspiratsiooni saanud eesti muusikast ja teinud seda erinevates võtmetes alates klassikalisemast ja jõudes elektroonilisema muusikani. Neile lisanduvad külalisesinejad Anett, Valter Soosalu ja Robert Linna. Saab olema huvitav, sest on kaasatud ka visuaalkunstnikud,» rääkis Tõemäe.
Teisel päeval, 12 juulil on suur paraad. «See on täiesti eriline, sest kõikide laevade meeskonnad kogunevad Tornide väljakule ja kell 16 algav paraad liigub Tornide väljakult Lennusadamasse mööda Vana-Kalamaja tänavat. See paraad on teada-tuntud selle poolest, et kõik laevad on selleks väga põhjalikult valmistunud ja see on väga vaatemänguline,» selgitas Tõemäe.
Kolmanda päeva õhtul toimub taas Lennusadamas, kus on kõige suurem lava, merelaulude öölaulupidu. Kokku esineb kolmes sadamas ja muudes kohtades nelja päeva jooksul üle 30 esineja..
14. juulil toimub mereparaad, mille taolist pole Tallinnas veel nähtud. Tall Ships Races’i laevadele lisanduvad Muhu Väina Regati laevad. Seal on koos 150 laeva, mis teevad uhke tiiru Tallinna lahel. Pärast seda lähevad Tall Ships Races laevad stardijoonele Suurupisse ja Muhu Väina Regati laevad Piritale ootama oma regati algust.