Tallinna linnavalitsus kavatseb homsel istungil esitada linnavolikogule otsuse eelnõu, millega tehakse valitsusele ettepanek tööturuteenuste ja -toetuste seaduse muutmiseks.
Tallinn soovib töötutele võimalust rohkem avalikku tööd teha
Tallinna abilinnapea Jaanus Mutli sõnul on eelnõu eesmärk võimaldada töötutel senisest suuremas mahus osaleda avalikus töös. «Selleks näeb Tallinna eelnõu ette avalikus töös osalemise piirangu muutmise seniselt 50 tunnilt ühes kuus 80 tunnile kuus,» märkis Mutli.
«Eelnõu vastuvõtmine võimaldaks omavalitsustel senisest enam rakendada töötuid avalikus töös, vähendada sotsiaalkoormust ja töötutel on võimalik teenida lisaraha kuni 810 krooni kuus. Eelnõu rakendamine ei too kaasa täiendavaid kulutusi riigieelarvest, omavalitsuse kulutused töötute rakendamiseks heakorratöödel määratakse omavalituse eelarvega vastavalt reaalsele olukorrale, omavalitsuse võimalustele ja prioriteetidele.»
Eelnõu kohaselt muudetakse tööturuteenuste ja -toetuste seadust, millega laiendatakse töötu õigust osaleda avalikus töös senilubatust suuremas mahus. Kehtiva seaduse kohaselt võib töötu osaleda avalikus töös mitte rohkem kui 50 tundi kuus.
«Piirang 80 tundi kuus jätaks töötule piisavalt vaba aega töö otsimiseks ega õigustaks samas tähtajalise töölepingu sõlmimata jätmist, kui selline vajadus esineb,» tõdes Mutli.
«Tallinn ei näe põhjust, miks nimetatud eelnõu ei peaks leidma riigipoolset heakskiitu, sest sellest võidaksid nii kohalikud omavalitsused, töötud ja lõppkokkuvõtteks ka riik ise.»
Tööturuteenuste ja –toetuste seadus sätestab avalikus töös osalemise lubatud aja, mille kohaselt suunatakse töötu tema nõusolekul avalikule tööle kuni 10 tööpäevaks, kuid mitte kauemaks kui 50 tunniks ühe kuu jooksul.
Töötu osaleb avalikus töös kuni 8 tundi päevas ja kuni 25 tundi nädalas. 16–17-aastane töötu osaleb avalikus töös kuni 7 tundi päevas ja kuni 25 tundi nädalas.
Olemasolev piirang on põhjendatud kahe asjaoluga: esiteks töötu kohustusega otsida tööd ja avalikus töös osalemise ajaline piirang peab jätma selleks piisavalt aega, ning teiseks aitab see vältida juhtumeid, kus kohalikud omavalitsused sõlmivad hädaabitööde lepinguid ka siis, kui võiks sõlmida tähtajalisi töölepinguid.