Klientide, töötajate ja tootjate ning laiemalt kogu ühiskonna ootused ettevõtetele on aina kõrgemad. Juba ammu ei ole ettevõtluse keskmes enam finants-näitajad ja kasumlikkus, vaid see, kuidas organisatsioon ühiskonda panustab, milliseid eetilisi põhimõtteid järgib ning millise jalajälje oma tegevusega keskkonnale jätab.
Lidl Eesti: vastutustundlik mõtteviis on meie DNA-s
Lidl Eesti vastutustundliku ettevõtluse konsultant Liis Kiviloo meenutab, et kui ta kümme aastat tagasi Ameerikas ülikoolis õppis, siis olid need teemad sealpool ookeani juba üsna igapäevased, aga Eestis seevastu kõlasid jutud vastutustundlikust ettevõtlusest ja jätkusuutlikkusest toona veel üsna võõra ja abstraktsena. «Olgugi et praeguseks on olukord kõvasti paremaks läinud ning üha enam kodumaiseid ettevõtteid on hakanud oma laiemat vastutust ühiskonna ja keskkonna ees tajuma ning astuvad selle nimel ka konkreetseid samme, siis vähemalt jaekaubandussektoris on ikkagi õhus ka paras ports skeptilisust ning tunnet, et Eesti kliendid ja koostööpartnerid pole veel täiesti valmis selle mõtteviisiga kaasa tulema,» tõdeb Kiviloo.
Ehkki vastutustundlik ettevõtlus ja jätkusuutlikkus on võrreldes muu maailmaga Eestis siiski lapsekingades ja n-ö work in progress, siis Lidlis on need teemad ettevõtte DNA-sse sisse kirjutatud ning igal tasandil sügavalt juurdunud. Kiviloo usub, et need ettevõtted, kes jätkusuutlikku mõtteviisi südameasjaks ei võta, jäävad ühel hetkel lihtsalt rongist maha ega suuda konkurentsis püsida. Kõnekaks näiteks on tema sõnul tänapäeva noored, kelle jaoks on jätkusuutlikkuse ja keskkonnahoiu teemad väga tähtsad. Neil on ettevõtetele, kelle juures nad töötavad või kust kas või riideid ja toitu ostavad, väga kõrged ootused, sama kehtib ettevõtete kontekstis ka koostööpartnerite puhul.
Kuigi jätkusuutlikkuse strateegia fookusteemad on kogu Schwarz Grupis ühesugused, siis see, milliseid projekte eesmärkide saavutamiseks kohalikul tasandil ellu viiakse, on täiesti Lidl Eesti enda otsustada. «Pole ju võimalik võrrelda Ameerika ja Eesti turgu ning tegevusi üks ühele üle võtta, sest igas ühiskonnas on omad valupunktid ja võtmeteemad,» selgitab Kiviloo ning lisab, et kui näiteks Eestis ja Lätis on praegu vastutustundliku ettevõtluse fookuses eakate, lasterikaste perede ja noorte toetamine, siis Belgias keskendutakse hoopis pandipakendisüsteemi väljatöötamisele, mis eestlastele jällegi tundub elementaarne. Lidli vastutustundlikkuse strateegia keskendub kuuele peamisele fookusvaldkonnale: ressursside säästmine, elurikkuse austamine, dialoogis osalemine, tervise edendamine, õiglaselt tegutsemine ja kliima kaitsmine.
Projekte on tõepoolest väga mitmekesiseid alustades ressursside säästlikust kasutamisest ja tervislike eluviiside propageerimisest ning lõpetades aktiivse panustamisega kogukonda ja ümbritsevasse keskkonda. Nii näiteks tegelebki Lidl Eesti toiduraiskamise vähendamisega, ent samal ajal korraldab oma töötajatele autovaba päeva, sel suvel viib Saaremaal läbi juhtprojekti eakate toetamiseks ning koostöös sihtasutusega Noored Kooli harib Narvas õpetajaid ja õpilasi bioloogilise mitmekesisuse teemal.
Mõeldes väljakutsetele, millega on tulnud seoses jätkusuutlikkuse strateegia elluviimisega Lidl Eestis rinda pista, toob Kiviloo välja selle, et kõige suurem proovikivi on olnud panna kõik ettevõtte töötajad ühes taktis hingama. «Olgu tegu ostu- või personaliosakonna inimestega, lao- või müügisaalitöötajatega – kõigil on oma roll ning kõik saavad anda panuse ettevõtte jätkusuutlikusse arengusse.»
Mida on Lidl Eesti kuue fookusteema raames seni ära teinud ja millised on tulevikuplaanid?
Ressursside säästmine
Lidli jaoks on oluline ressursse säästa, sest ka väikestel igapäevastel muutustel on keskkonnale suur mõju.
● 2030. aastaks tahetakse grupiüleselt vähendada toiduraiskamist vähemalt 50 protsendi võrra. Selleks tehakse ühelt poolt tihedat koostööd Toidupangaga, et müümata jäänud toit jõuaks abivajajateni, ent teiselt poolt planeeritakse tööprotsesse ja analüüsitakse nõudlust nõnda täpselt, et suurt toidu ülejääki üleüldse ei teki.
● Aastaks 2025 on eesmärk omamärgitoodete pakendites vähendada plasti vähemalt 20 protsenti ning suurendada taaskasutatud materjalide hulka pakendites keskmiselt 25 protsenti.
● Lisaks on oluline energiatõhusus – kasutatakse 100 protsenti rohelist energiat ning kauplusi ehitatakse ja sisustatakse võimalikult energiasäästlikult (sertifikaadid ISO ja Edge).
Elurikkuse austamine
Eesti on üks maailma liigirikkamaid paiku ning elurikkuse kaitse ja säästev kasutamine on Lidl Eesti üks prioriteete. Bioloogilise mitmekesisuse säilitamiseks pööratakse suurt tähelepanu sellele, et tooraine kasvatamisel kasutatakse säästvaid lahendusi, samuti on fookuses pestitsiidide vähendamine.
● Eelmisel sügisel osales Lidl Eesti meeskond koos Eestimaa Looduse Fondiga Jäneda mõisa juures asuva Jänijõe taastamisel. Algatuse eesmärk oli muuta jõgi looklevamaks, et erinevatel liikidel oleks seal parem elada.
● Sel suvel toetatakse sihtasutuse Noored Kooli suvelaagrit Narvas ning haritakse õpetajaid ja õpilasi nii bioloogilise mitmekesisuse kui ka jätkusuutliku mõtteviisi teemal laiemalt.
Dialoogis osalemine
Teinekord võib värske pilk väljastpoolt anda hoopis uue vaatenurga. Just sel põhjusel tehakse jätkusuutlikkuse alal tihedat koostööd kõikide oma partnerite, töötajate ja klientidega.
● Igal aastal korraldab Lidl Eesti kohtumisi kõikide oma sidusrühmadega, et tutvustada neile oma tegevusi ja eesmärke ning olla kogukonna täieõiguslik liige ja aktiivne panustaja.
Tervise edendamine
Lidl Eesti propageerib nii oma klientide kui ka töötajate seas tervislikke eluviise ja toitumisharjumusi.
● Töötajatele pakutakse mitmekülgset hüvede paketti, mis toetab vaimset ja füüsilist tervist: täiendav tervisekindlustus, haigushüvitis alates teisest päevast, hübriidtöö võimalus kontoritöötajatele, spordikompensatsioon, ergonoomiline ja turvaline töökeskkond, erinevad harivad teemakuud. Osaliselt tänu mainitud hüvedele pälvis Lidl Eesti selle aasta alguses kaubandusettevõtete kategoorias unistuste tööandja tiitli.
● Sortimenti lisatakse üha rohkem taimset päritolu tooteid ning eesmärk on nii suhkru- kui ka soolasisalduse vähendamine Lidli toodetes. Samuti ei reklaamita suure suhkru- ja soolasisaldusega tooteid lastele.
● Seoses uue kaupluse avamisega algab sel suvel Saaremaal koostöös MTÜ-ga Vabatahtlikud Seltsilised eakatele mõeldud juhtprojekt, mille eesmärk on edendada kohalike üksildaste eakate sotsiaalset heaolu ning vaimset ja füüsilist tervist.
Õiglaselt tegutsemine
Vastutustundlik ettevõtlus tähendab hoolimist nii koostööpartneritest kui ka vastutuse võtmist töötajate heade töö- ja elutingimuste eest.
● 2023. aasta kevadel liitus Lidl mitmekesisuse leppega, millega ühinedes kinnitas, et austab inimeste mitmekesisust ja väärtustab võrdse kohtlemise põhimõtet nii oma töötajate, klientide kui koostööpartnerite seas. Näiteks mai oli Lidlis mitmekesisuse kuu, kui toimusid erinevad võrdse kohtlemise temaatikaga seotud algatused, märtsis olid fookuses naised. Tänavu omistati Lidl Eestile mitmekesise tööandja märgis «Austame erinevusi».
● Korraldatakse regulaarseid koosolekuid, kus kõik Lidl Eesti töötajad saavad küsida juhtkonnalt küsimusi ja teha ettepanekuid. Need kohtumised parandavad ettevõtte sisekommunikatsiooni ning näitavad töötajatele, et nende tagasiside ja arvamus loeb.
Kliima kaitsmine
Lidli eesmärk on 2030. aastaks vähendada oma väärtusahelas tegevuslike kasvuhoonegaaside heitkoguseid 80 protsenti ning aidata seeläbi kaasa Pariisi kliimakokkuleppe eesmärkide saavutamisele.
● Mullu septembris korraldati töötajatele autovaba päev, et julgustada üleüldist süsihappegaasi vähendamist. Tasuks auto koju jätmise eest pakuti kontorisse jõudes väikest tervitusampsu ja loositi kõigi osalejate vahel välja uus jalgratas. Lisaks avati sel päeval Tammsaare ärikeskuse parklas ka rattaparkla ja kontoris töötajate jaoks pesuruumid.
Need ettevõtted, kes jätkusuutlikku mõtteviisi südameasjaks ei võta, jäävad ühel hetkel lihtsalt rongist maha ega suuda konkurentsis püsida.