Päevatoimetaja:
Marek Kuul
Saada vihje

E-poe loomise meelespea alustavale veebikauplejale

Artikli foto
Foto: pexels.com

E-kaubanduse kiire kasv on avanud uksi uutele äriideedele ja loonud võimalusi väikeettevõtjatele. E-poe pidamine pole enam pelgalt suurte tegijate mängumaa ja võrdlemisi lihtsate vahenditega on võimalik veebipood püsti panna kasvõi enda köögis laua taga istudes.

Sellegipoolest tuleb meeles pidada, et e-kaubandus on äri, mida reguleerivad seadused ning unustada ei tasu ka tihedat konkurentsi, milles edu saavutamiseks tuleb teha strateegiliselt tarku otsuseid. Siinkohal annamegi mõningaid näpunäiteid, mida alustav veebikaupleja peaks arvesse võtma, et hingega loodud e-pood ka tulemust tooks.

Eestlased armastavad veebis ostelda

Alustava veebikaupleja puhul võib julgelt eeldada, et esialgu on plaanis äri teha Eestis. Kindlasti ei tasu ambitsioone rahvusvahelisest ärist maha matta, aga iga äri saab alguse ühelt turult ja kui just ei ole pakkuda midagi nii unikaalset, et seda mujal maailmas ei leidu, siis koduturg on alustamiseks ideaalne.

Seejuures ei tasu üldse arvata, et Eesti e-kaubanduse turg oleks väike. Meid on küll vähe, aga veebis ostelda meile meeldib. Igakuiselt kulutavad eestlased veebiostudele ligi 350 miljonit eurot ja märkimisväärsed 60% ostudest sooritatakse just kohalikes veebipoodides. Ka klientuur on lai, sest pea 77% Eesti elanikkonnast kasutavad veebipoode. Seega on igati õigustatud Eestis veebiäri alustada.

E-poe tegemine algab analüüsist ja tehnilisest tööst

Internetist leiab hulganisti õpetusi, kuidas e-poodi üles seada ja sellest tulenevalt me liiga süvitsi sellesse protsessi ei lähe. Kindlasti on sul olemas juba tootekirjeldused ja kvaliteetsed pildid, mis kliente ostma veenavad.

Nagu iga äri puhul, tuleb ka e-poe alustamisel teha turuanalüüs - kes on konkurendid, millise hinnaga analoogseid tooteid pakutakse, kes on potentsiaalsed kliendid. Alles seejärel saab hakata mõtlema tehnilistele lahendustele, seal hulgas:

Platvorm - platvormi valik sõltub näiteks e-poe kategooriate loogikast, toodete arvust, prognoositavast müügimahust ja haldaja digipädevusest. Kindlasti ei nõua e-poe püsti panemine enam mahukat ning kallist veebiarendust, ent ka seda ei tasu kohe maha kanda, kui sul näiteks on juba toimiv mahukas jaeäri ja e-poega on eesmärk see uuele tasemele viia. Levinumad platvormid on näiteks WordPressil toimiv WooCommerce ja Magento (uue nimega Adobe Commerce). Kodumaistest platvormidest on laialt kasutusel Voog, mis on eelmainitutest lihtsam. Sellega koos tuleb mõelda ka domeenile ka veebimajutusele.

Makseviisid - makselahendus peab olema eelkõige turvaline, ent samas lihtne ja kasutajasõbralik. Eestis on tavaks, et tasuda saab levinumate pangalinkidega, aga tasuks kaaluda ka krediitkaardimaksete võimalust.

Tarneviisid - Eesti e-kaubanduse liidu andmetel kasutavad 80% meist pakiautomaate, seega on igati õigustatud ootus, et kaubad saab tellida pakiautomaati. Mugavuse lisamiseks võiks kaaluda ka kullerteenuse võimaldamist ja kui sul on füüsiliselt koht, kuhu saab järele tulla kaubale, siis paku ka seda oma klientidele.

Müügitingimused - need reguleerivad nii müüja kui ka ostja õigusi. Müügitingimustes peaksid välja olema toodud makse- ja tarnetingimused, tellimuse täitmise info, ostust taganemise tingimused, tagastamistingimused ning pretensioonidega seotu.

Privaatsustingimused - need on Euroopa Liidu poolt kehtestatud andmekaitsetingimused, tihti räägitakse selle puhul ka lühendist GDPR. Privaatsustingimustes on lahti seletatud, milliseid isikuandmeid kogutakse, mis eesmärkidel, kuidas neid töödeldakse ja talletatakse. Isegi kui e-poes pole ühtegi toodet müügil, aga statistika kogumiseks kasutatakse Google Analyticsit, tuleb privaatsustingimused lehele lisada.

Artikli foto
Foto: Web Systems

Kuigi Web Systemsil ei ole e-poodi, siis kontaktivormi kaudu kogutakse siiski andmeid ja Google Analyticsiga külastajate teavet, mille tõttu on ka meil privaatsustingimused kodulehele lisatud.

See on vaid lühike kokkuvõtlik nimekiri, mis e-poes kindlasti olema peab. Tegelikult aga on veel kõiksuguseid nüansse, mida teadlik veebikaupleja peab arvesse võtma.

Kas sa selle peale oled mõelnud?

Alustava veebikauplejana võivad tihti pisidetailid kahe silma vahele jääda. Toome välja mõningad mõttekohad, mis tasuks üle vaadata enne, kui oma e-poe avalikuks teed.

  • Eestis kehtib e-poe ostudele 14-päevane tagastusõigus. See on seadusest tulenev nõue ja sellega pead arvestama ka sina. Kliendi hoidmiseks peab tagastamine olema ka lihtne ja mugav, nii transpordi kui ka raha tagastamise vaatest.
  • Ostjal on õigus soovi korral e-poe pidajaga ühendust võtta. Ära unusta lisada kontaktilehte või kontaktandmeid lehe jalusesse.
  • Tellimuse vormistamisel peab ostja saama koheselt tellimuse kinnituse. Platvormide puhul on see õnneks automatiseeritud ja müüjalt lisaliigutusi ei vaja.
  • Lisa ostuprotsessi müügitingimustega nõustumise märkeruut, et ostja kinnitaks, et on nendega kursis.
  • Üha enam inimesi eelistab mobiiliseadmeid veebis surfamiseks. Veendu, et sinu e-pood on ühtemoodi kasutajasõbralik nii arvutiekraanil kui nutiseadmes.
  • Selleks et kliendid sinuni jõuaksid, peab sinu e-pood olema lihtsasti leitav. Loo oma veebipoele sotsiaalmeediakontod ja pühenda aega sisu optimeerimisele ehk SEO-le. Nii oled leitav ka otsingumootorite kaudu.
  • Lisa oma e-poele analüütika tööriistad nagu Google Analytics. Need aitavad sul täpsemalt analüüsida klientide käitumist, tuvastada kitsaskohti ja jälgida oma lehe tulemuslikkust.
  • Veendu, et sinu veebipood on kiire - optimeeri pildid ja lisa vaid need pluginad, mis päriselt vajalikud on. Aeglaselt veebilehelt lähevad kasutajad kiiresti ära.

Kindlasti on veel detaile, millele tuleb tähelepanu pöörata lähtuvalt e-poodniku eripärast, aga kui need nüansid oled läbi mõelnud, siis on sinu e-poel juba täidetud eeldused eduks.

E-pood ei saa kunagi valmis

Kui e-pood on tehniliselt valmis, tooted valikusse lisatud ja kliendidki oste tegemas, siis võib ju tunduda, et nüüd on töö tehtud. Tegelikult ei saa e-poe puhul töö kunagi otsa. Internetis muutub kõik pidevalt ja ka sinu e-pood peab uuendustega kaasas käima. Regulaarne kodulehe hooldus on vajalik, et e-pood oleks alati turvaline ja kõik alamlehed toimiksid ootuspäraselt. Ka SEO vajab järjepidevat tööd, sest sinu konkurendid annavad ka endast parima, et kliente meelitada.

Kui e-poe tegemine tundub siiski keeruline, ei tasu karta professionaalide abi kasutada. See ei tähenda automaatselt eritellimusel e-poe loomist, abi saab ka lihtsamate töödega. Aga selge on see, et kaubandus on kolinud veebi ja konkurentsis püsimiseks on kvaliteetne ja kasutajasõbralik e-pood hädavajalik.

Tagasi üles