Päevatoimetaja:
Liisa Ehamaa

EUROSAADIKUTE ÜHISAVALDUS Seisame silmitsi Läänemeres tiksuva pommiga!

Naftatanker Venemaal, Kozmino terminali juures. Foto selle loo juures illustreeriv.
Naftatanker Venemaal, Kozmino terminali juures. Foto selle loo juures illustreeriv. Foto: TATIANA MEEL

Venemaa naftakauplemisele ja Putini tankeritele Läänemerel tuleb lõpp teha, kirjutavad kirjutavad Euroopa Parlamendi liikmed Karin Karlsbro (Rootsi), Urmas Paet (Eesti), Petras Austrevicius (Leedu) ja Ivars Ijabs (Läti).

Seni kuni Putini nn varilaevastik vanade tankeritega, millel korralikku kindlustust pole, meie Läänemere vetes seilab, seisame me silmitsi keskkonnaalase tiksuva pommiga.

Olukorras, kus soovime Ukrainat igakülgselt toetada nii kaua, kui vaja, peavad ka meie tahe ja pingutused kiirenema, et lõigata läbi rahavool Putini sõjalaekasse. Seetõttu on fossiilkütustega kauplemise peatamine ülioluline.

Üha suurem hulk vanu laevu, millel pole lääne standardset kindlustust, tegutseb Venemaa naftaekspordi laevastikuna Venemaa sadamate ja kaugemate sihtkohtade vahel.

Vaatame lihtsalt pealt

Alates 2022. aasta veebruarist, kui Venemaa alustas täiemahulist sissetungi Ukrainasse, on EL ja mitmed teised lääneriigid kehtestanud ulatuslikud Venemaa-vastased sanktsioonid. Nendega üritatakse erinevatel viisidel peatada Venemaa naftakaubandust, mis on praegu üheks Venemaa sõjamasina põhiliseks rahastusallikaks. 2022. aasta detsembris leppisid G7 riigid kokku nafta hinnalaes. Selle kohaselt ei tohi pakkuda kindlustust laevadele, mis veavad kallimat Vene naftat, ning lääne sadamad ei tohi neile laevadele ka teenuseid osutada.

Rootsi mereväe uusimad teated kinnitavad, et asjassepuutuvatel laevadel on naftalaevade jaoks ebatavaline varustus, mida saab kasutada luuretegevuseks.

Aga selleks, et jätkata nafta eksporti riikidesse, mis ei ole Venemaale sanktsioone kehtestanud või hinnalage ületava nafta müüki, on järsult kasvanud vanade ja selge omanikuta laevade liikumine Venemaalt Läänemere ja Öresundi kaudu. Nendel laevadel näib olevat ühist see, et neil on ebaselge omandiõigus ja neil puudub kindlustus.

Varilaevastik tegutseb väljaspool kehtestatud mereõigust ja -standardeid ning Rootsi mereväe uusimad teated kinnitavad, et asjassepuutuvatel laevadel on naftalaevade jaoks ebatavaline varustus, mida saab kasutada luuretegevuseks.

Ajakirjandusest on läbi käinud, et seda tüüpi laevad on aktiivsed Rootsi majandusvööndis Gotlandi saare lähistel, kus Läti lipu all olev laev on saanud loa Rootsi transpordiametilt tegeleda varilaevastiku laevade tankimisega.

Vaadates Läänemerel toimuvat lihtsalt pealt, anname Venemaale võimaluse dikteerida mängureegleid ja domineerida Läänemerel väga ohtlikul viisil.

EL peab tegutsema rahvusvaheliselt, et peatada varilaevastikku Läänemerel ja ühtlasi otsustama tugevamate meetmete üle peatses 14. sanktsioonidepaketis. Teadete kohaselt keelavad uued sanktsioonid sadamatel abistada laevu, mis eiravad ELi sanktsioone. See on küll hea esimene samm, kuid ei vii laevu Läänemerelt välja.

Rangem kontroll

Kahtlaseid laevu Läänemerel tuleb rangemalt kontrollida ja riikidel peab olema võimalus nõuda laevadelt kehtivat kindlustust, kui need läbivad nende territoriaalvett. Seetõttu peab EL looma tõhusa süsteemi kindlustusteabe kontrollimiseks.

EL peab tagama, et võimud suudavad säilitada Venemaa nafta hinnalae. Seetõttu peavad finantsinstitutsioonid, nagu pangad, esitama karmimad nõuded Venemaa naftatehingute tehinguteabe avaldamiseks. Ettevõtetele, kes rikuvad hinnalage või osalevad sanktsioonidest möödahiilimisel, tuleb määrata karmimad karistused. Karistused peaksid sanktsioonide rikkumise abistajatele rahaliselt haiget tegema.

On ülimalt oluline, et järgitaks rahvusvahelist õigust, sealhulgas navigeerimisvabaduse põhimõtet. Kui Putin kuritarvitab rahvusvahelist õigust Ukraina sõja rahastamiseks ja Ukraina rahva vastu suunatud julmuste elluviimiseks, siis on meie kohustus tegutseda ja kaitsta rahvusvahelist õigust ja korda.

Läänemere piirkonna vabadust ja turvalisust tuleb ühiselt kaitsta.

Copy
Tagasi üles