Tõenäoline eelolevate Euroopa Parlamendi valimiste võitja Euroopa Rahvapartei (EPP) esitas oma kandidaadiks Euroopa Komisjoni presidendi kohale praegugi selles ametis oleva sakslanna Ursula von der Leyeni, mis seab teiste poliitiliste jõudude esikandidaadid sabassörkija rolli.
Euroopa parteiperede esikandidaatide konkurents valimistel pole mitte ainult nende omavaheline mõõduvõtt, vaid ka tuleproov kogu nn Spitzenkandidat’i süsteemile, mida seni on katsetatud kahel korral – ühel puhul edukalt ja teisel korral lõpuks seda täielikult eirates.
Kui süsteemi esimest korda 2014. aastal kasutati saigi lõpuks Euroopa Komisjoni presidendiks Luksemburgi endine peaminister Jean-Claude Juncker, kelle EPP oli kampaanias seadnud üles oma esinumbrina.
Viis aastat tagasi läks EPP eurovalmistele vastu oma Euroopa Parlamendi fraktsiooni sakslasest juhi Manfred Weberi seljataga. Kui aga lõpuks jõuti Euroopa Komisjoni juhi määramiseni, olid ELi valitsusjuhid ja riigipead Weberi kandidatuuri vastu ning lükkasid Euroopa Parlamendi demokraalikumaks muutmise sümbolina kavandatud Spitzenkandidat’i süsteemi kõrvale, käies oma kompromissettepanekuna komisjoni juhiks välja hoopis Saksamaa kaitseministri Ursula von der Leyeni.
Seda, et parlament polnud rahul paika pandud süsteemist mööda minemisega, näitas lõpuks see, et von der Leyen sai Euroopast valitud saadikute ees ametisse kinnitatud üsna napi ülekaaluga – vaid üheksa häälega hädavajalikust rohkem.
Mis on Spitzenkandidat?
- Juht- või esikandidaadist rääkides on Euroopa Parlamendi valimiste kontekstis laialt käibele läinud selle mõiste saksakeelne vaste Spitzenkandidat, mis märgib parteipere eelistust tulevase Euroopa Komisjoni presidendi kohale.
- 2009. aastal jõustunud Lissaboni lepingu kohaselt nimetab Euroopa Ülemkogu komisjoni presidendi kandidaadi, «võttes arvesse Euroopa Parlamendi valimisi». Valdavalt tõlgendatakse seda kui eeldust, et esmajärjekorras peaks Euroopa Komisjoni presidendi kohale kaaluma valimised võitnud parteipere esikandidaati.
- Pärast EPP esikandidaadi Jean-Claude Junckeri saamist komisjoni presidendiks 2014. aastal, mil uut reeglit esimest korda rakendati, olid ELi juhid väidetavalt häiritud asjaolust, et nende sõnaõigus näis kärbituna. Kohe pärast Junckeri heakskiitmist teatas ülemkogu: «Kui uus Euroopa Komisjon on päriselt ametisse astunud, hakkab Euroopa Ülemkogu kaaluma Euroopa Komisjoni presidendi ametisse nimetamise protsessi olemust tulevikus, austades Euroopa aluslepinguid.»
- Viimane Euroopa Parlamendi koosseis on aga arutanud võimalikke muudatusi, kuidas teha Spitzenkandidat’i protsessi veelgi läbipaistvamaks ja vääramatumaks – muu hulgas on käidud välja ettepanekuid, et komisjoni president võiks selguda rahvusvahelise nimekirja alusel, mis oleks valijatele ette antud ühte moodi igas ELi riigis või et komisjoni juhi küsimuses võiks korralda n-ö eelvalimisi.