- Mangaan jõuab Tšeljabinski tehasesse, mis veebruaris sunniga natsionaliseeriti.
- Kõik märgid viitavad, et mangaaniladustamisega hõlbustatakse Vene sõjatööstuse tööd.
- SilSteve inimesed rõhuvad äri juriidilisele korrektsusele.
Sõjatööstuses hädavajaliku mangaanimaagi tarned Venemaale on sõja puhkemise järel hüppeliselt kasvanud. Alates 2023. aastast saadeti seda sinna ka ekspeaminister Tiit Vähi hoole all oleva Sillamäe sadama kaudu. Mangaan jõudis Tšeljabinski tehasesse, mis veebruaris natsionaliseeriti. Sõjatööstuse huvides.
Venemaa mangaanitarbimine sõltub pea täielikult impordist – mingid mangaanivarud on neilgi, kuid vähekenegi arvestataval tööstuslikul tasemel pole neil kaevandamist õnnestunud käima tõmmata. Esialgsetel andmetel tarnis Venemaa 2023. aastal ajalooliselt palju, üle kahe miljoni tonni mangaanimaaki, mida kasutatakse kõrgkvaliteetse terase tootmiseks – näiteks ka relvatorude, soomukite ja soomukite roomikute jaoks. «Kasv tõenäoliselt ongi tingitud sõja vajadustest,» usub julgeoleku- ja majandusekspert Raivo Vare.
Veel üks Postimehega konsulteerinud ekspert tõi mangaanimaagi tarnete mahu tohutu kasvu põhjusena välja, et Venemaa on hõivanud ferrosulamite ekspordil need maailmaturud, mida varem kontrollisid Ukraina maardlad-tehased (Nikopol, Zaporižžja), kuid mis on sõja tõttu tegevuse lõpetanud. Seega lisaks sellele, et mangaani on Venemaal otseselt vaja sõjatööstuses, aitab see kaasa nende majandusliku haarde laiendamisele maailmas ning toob kopsakat maksutulu riigikassasse. Muide, statistikaameti andmetel oli Venemaa 2023. aastal peamine riik, kust ferrosulameid Eestisse imporditi (11,2 miljoni euro ulatuses), moodustades poole kogu siinsest ferrosulamite impordist (järgnes Brasiilia 37,1 protsendiga).
Kasv tõenäoliselt ongi tingitud sõja vajadustest.
Julgeoleku- ja majandusekspert Raivo Vare Venemaa mangaaniimpordi kasvust
Venemaa on mangaanimaaki sisse ostnud eelkõige Lõuna-Aafrika Vabariigist, Gabonist, viimasel ajal ka Elevandiluurannikult ja Brasiiliast.
Erinevatel põhjustel laevad otse Venemaa sadamatesse ei sõida ning vaja on vahepeatusi, kus mangaanilastid Venemaale suunduvatele vagunitele laadida. Põhjuseid on mitu: näiteks Vene sadamate tehnoloogilised-logistilised puudujäägid, samuti laevaomanike kartus Vene sadamatesse minna. Või siis eelistatakse lihtsalt kasutada juba varasematel aastatel sissetöötatud kanaleid ja süsteeme.