Täna ühendministeeriumis toimunud seminaril andsid projekti elluviijad ülevaate, millises seisus on uuritud kolm ohtlikku vrakki ning andsid soovitusi, et ennetada vrakkide keskkonnaohtlikuks muutumist.
Kliimaministeeriumi merenduse ja veekeskkonna asekantsler Kaupo Lääneranna sõnul uurib riik igal aastal koos ekspertide ja sukeldujatega mõnda vrakki lähemalt, et saada selgust nende keskkonnaohtlikkusest. «55 ohtlikust vrakist oleme nüüdseks jõudnud 25 detailsemalt uurida. Mitu vrakki on olnud sellises seisus, et need on tulnud kas kütusest tühjaks pumbata või puhastada ohtlikest naftajäätmetest,» selgitas Läänerand. «Ministeeriumi prioriteet on saavutada järjest paremat olukorrateadlikkust vrakkide ohtlikkusest, et kriitilises seisus vrakke süsteemselt keskkonnaohutuks muuta,» lisas ta.
Enamikul teises maailmasõjas uppunud vrakkidel on veel pardal kütuseks kasutatud raskekütteõli. Paraku pole teada, millistes kogustes ning kas see võib lähiajal hakata välja lekkima. Suure tõenäosusega on laevavrakke veelgi rohkem, mille avastamistõenäosus suureneb tänu tehnoloogia arengule.
KIKi projektijuhi Aivi Allikmetsa sõnul on projekti kõige olulisem tulem selgus kolme uuritud vraki kohta. «Teame, kui kriitilises olukorras need on ja kui kiire on järgmiste sammude astumisega. Kuna ennetamine on alati odavam kui hilisem reostuse likvideerimine, jätkame kindlasti tööd, et leida võimalusi vrakkide keskkonnaohutuks tegemisel,» lisas Allikmets.
Allveeuuringute käigus selgus, et vrakkide seisukorda arvestades on ebatõenäoline, et hävitajates S31 ja T22 võiks veel olla suurem kogus kütust. Vähemal määral võib kütust olla torustikes ja mujalgi, kuid selle ülesleidmine ja kättesaamine ei pruugi olla võimalik. Küll aga on hävitaja S31 vrakil palju kummitusvõrke ehk kaduma läinud kalavõrke ja nende eemaldamist tasuks kaaluda, et need ei kujutaks edasist ohtu mereelustikule.