![Artikli foto](http://f7.pmo.ee/wDfQqqi0uy86cwIxNm8jvb5YQug=/1442x0/filters:format(webp)/nginx/o/2023/11/06/15702315t1h16fc.jpg)
Hasartmängude reklaamimine on olnud vastuoluline teema üle kogu Euroopa juba aastaid. Mitmed riigid on keelanud igasuguse hasartmängureklaami ning Eestiski on olnud juba pikemat aega võrdlemisi ranged reeglid hasartmängureklaamidele.
Hasartmängude reklaamimine on olnud vastuoluline teema üle kogu Euroopa juba aastaid. Mitmed riigid on keelanud igasuguse hasartmängureklaami ning Eestiski on olnud juba pikemat aega võrdlemisi ranged reeglid hasartmängureklaamidele.
Viimasel ajal on aga poleemikat tekitanud asjaolu, et hasartmängureklaame tahetakse veelgi rohkem piirata. Ehkki karmid reeglid kehtestati juba 2015. aastal, oli uuel valitsusel mõttes keelata ka spordiennustuste reklaamimine, mis seega piiraks valdkonna turundamist veelgi rohkem. Küsimus peitubki aga selles, kas hasartmängureklaamid tulekski täielikult ära keelata, millised oleksid selle tagajärjed ning kas see on üldse vajalik?
Hasartmängureklaamidest rääkides terendavad paljudel silme ees bussipeatustes helkivad bännerid või telereklaamid, ent turundusmaailm ulatub märksa kaugemale. Portaal Netikasiino rõhub, et hasartmänguvaldkonnaga on seotud tänases majandusruumis ka mitmed vähemtajutavad teenusepakkujad, sealhulgas näiteks sisuloomega seotud ettevõtted, suunamudijad sotsiaalmeedias või isegi vabakutselised, kes võivad lisatööna pakkuda kasiinodele erinevaid teenuseid, sh turundusega seotud teenuseid.
Esimese hooga ei tundu muud passiivsemad reklaamisuunad niivõrd märkimisväärsed, ent hasartmängufirmad võivad tuua märkimisväärseid käibeid ka näiteks väiksematele uudisteportaalidele või veebipõhistele väljaannetele. Ilma selliste käibeallikateta võib väljaanne saada olulise hoobi, mis võib halvimal juhul tuua isegi kaasa koondamisi või muid majandusprobleeme.
Hasartmänguvaldkond on Eestis kiirelt arenenud, tuues kaasa ka olulise maksulaekumise. Kui aga keelata hasartmängureklaamid, piirab see tahes-tahtmata kasiinotööstuse arengut, mille ahelreaktsiooni võib riik tunda kümnetes valdkondades. Mitmed nendest valdkondadest jäävad aga paraku riigi perspektiivist liialt kaugele ja unustusse, ehkki tegelik mõju ühiskonnas võib olla mastaapne.
Potentsiaalse majandusliku ahelreaktsiooni tõttu on keeruline hinnata, milline võib üldse olla tagajärg hasartmängureklaamide täielikul keelustamisel. Küll aga on ratsionaalne uskuda, et see mõju on tõenäoliselt märksa suurem kui riik on seni oletanud.
Reklaamikeelu eesmärk kui selline peaks olema eelkõige tarbijate kaitsmine, vältimaks üleliigset mängurlust ning üle võimete mängimist, mis võib tuua kaasa tõsised rahalised tagajärjed.
Selle asemel, et aga keelustada ettevõtetel reklaamimist, oleks targem mõelda üleüldisele tarbijate informeerimisele ning vastutustundlikkuse suurendamisele. Mõistagi ei saa eirata fakti, et hasartmängud võivad tekitada sõltuvust, ent samamoodi võivad sõltuvust tekitada paljud teised tegevused. Eelkõige tuleks aga mõelda sellele, kuidas suurendada inimeste teadlikkust ja aidata mängijatel tegutseda vastutustundlikult.
Kõik saab alguse inimeste endi mõistlikust käitumisest: mängija, kes teadvustab endale oma tegevuse tagajärgi ja olemust, ei satu ka mängimisest sõltuvusse, vaid oskab õigel ajal lõpetada. Teadlikkust saab suurendada ka riigitasandil: luua võib kampaaniaid ja teha teavitustööd, mis aitab mängijatel mitte vältida mängurlust, vaid teha seda mõistlikult ja teadlikult. Ajaloost on õpitud, kuidas millegi keelustamine toob kaasa vaid vastupidised tagajärjed, samas kui kogu ühiskonda aitab õiges suunas lükata inimeste harimine.
Tänasel päeval on juba Eesti kasiinodes kasutusel hulgaliselt piiranguid, tööriistu ja vastutustundliku mängimise jaoks mõeldud limiite, mis kõik aitavad mängijatel hoida oma tegevust kontrolli all. Samuti on juba Eestis kehtiv hasartmänguseadus ning reklaamiseadus, mis sätestavad üpris rangelt hasartmängumaailmas toimuvat ja lubatut.
Vältimaks ühe tööstuse väljasuretamist, taandarengut või olulise ahelreaktsiooni loomist, on mõistlik mitte suurendada limiite või keelustada kogu valdkonna reklaamindust, vaid selle asemel tuleks hoopis keskenduda juba olemasolevatele piirangutele. Eesti kasiinodes on juba vastavad tööriistad olemas: nüüd tuleb aga keskenduda sellele, et mängurid kasutaksid olemasolevaid mehhanisme.
Iga inimene saab ise teha vastavaid samme vastutustundliku mängimise jaoks ning just sedasi peakski valdkond töötama. Vastutustundlik mängimine on võimalik, kuid seda siis, kui teeme piisavalt teavitustööd - keelud aga ei pruugi kaasa aidata.
Tähelepanu! Tegemist on hasartmängu reklaamiga. Hasartmäng pole sobiv viis rahaliste probleemide lahendamiseks. Tutvuge reeglitega ja käituge vastutustundlikult!