Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Kõlvart: automaks peaks minema hoopis valdadele ja linnadele (5)

Copy
Mihhail Kõlvart
Mihhail Kõlvart Foto: Mihkel Maripuu/pm/scanpix Baltics

Keskerakonna esimehe Mihhail Kõlvarti hinnangul tuleb valitsusel automaksust loobuda või vastasel juhul sellest laekuv tulu jagada kohalike omavalitsustega, kes saavad seda kasutada inimeste aitamiseks.

«Selleks, et kohalikud omavalitsused saaksid rasketel aegadel tagada oma inimestele vajalikud teenused ja pakkuda neile sotsiaalset kaitset, on igati mõistlik riigil mootorsõidukimaksu kehtestamisel jagada sellest laekuv tulu sarnaselt üksikisiku tulumaksuga kohalike omavalitsustega. Seda enam, kui mootorsõidukimaksu eesmärk on kehtestada sõidukitele keskkonnamaks. Kohalikel omavalitsustel on keskne roll kliimapoliitika elluviimisel ning transporditaristu arendamisel ja korrashoiul,» leidis Kõlvart.

Ta lisas, et praegu võib automaksu eesmärgina selgelt välja lugeda mitte eelarvetasakaalu või keskkonnahoidu, vaid Reformierakonna põhilubaduse täitmist ehk ühetaolise tulumaksu taastamist, mille suurus on ligikaudu 500 miljonit eurot. «Käibemaksutõus, tulumaksutõus, automaks, tulumaksusoodustuste kaotamine ja tasuta ühistranspordi lõpetamine maakondades viivad peredelt tuhandeid eurosid aastas. On täiesti selge, et just väiksema sissetulekuga inimesed, aga ka suured pered ja just eakad, saavad nendest otsustest suurima löögi,» rõhutas Kõlvart.

Keskerakonna esimehe sõnul toob üleüldine majandusliku olukorra halvenemine kaasa täiendavad kulutused kohalikele omavalitsustele, eeskätt just sotsiaalvaldkonnas. «Omavalitsustele ei piisa hakkamasaamiseks pelgalt riigi jõulisest raha ümberjagamisest rikastelt omavalitsustelt vaesematele, sest süvenev kriis puudutab kõiki inimesi – sõltumata omavalitsuse suurusest. Omavalitsuste roll saab olema neid inimesi aidata, kes valitsuse poliitika tõttu satuvad raskustesse,» lisas ta.

Kõlvarti sõnul on valitsus varem väljendanud selgelt seisukohta, et omavalitsused võiksid saada lisaraha täiendavatest maksudest ja nende kehtestamisest. «Ent mootorsõidukimaksu seaduse eelnõuga kavatsetakse muuta ka kohalike maksude ja maksukorralduse seadust, mille käigus vähendatakse muuhulgas ka omavalitsuste autonoomiat. Ühtlasi kaoks seeläbi võimalus omavalitsustel endil maksu üle otsustada ja see on juba riigi otsene sekkumine omavalitsuse iseotsustamise süsteemi,» selgitas Kõlvart.

Tagasi üles