Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Tsahkna gaasitoru lõhkumisest: vaja on rahvusvahelist koostööd

Copy
Välisminister Margus Tsahkna.
Välisminister Margus Tsahkna. Foto: Madis Veltman

Eesti ja Soome vahelise gaasitoru lõhkumist kommenteerinud välisminister Margus Tsahkna märkis, et teisipäevane uudis leidudest Soome lahes rõhutab veel kord rahvusvahelise koostöö vajalikkust.

«Leitud ankur ning avaldatud pildid kinnitavad, et vigastused meie veealuses taristus on inimtekkelised,» ütles Tsahkna.

Tema sõnul käsitleb uurimine kõiki vigastuste tekkimise ajal piirkonnas viibinud aluseid, sealhulgas keskendub uurimine ühele konkreetsele laevale. «Loodan, et saame Hiina poolt vajalikku tuge, et saavutada konstruktiivne kontakt laeva meeskonna ning omanikfirmaga. Intsidendiga seotud kõikide asjaolude väljaselgitamine vajab mitmepoolset riikide ühist pingutust,» ütles Tsahkna.

Eesti ja Soome vahelise Balticconnectori gaasitoru kahjustuse võis põhjustada ankur, mille lohisemisjälg on uurimiste käigus tuvastatud, selgus teisipäeval nii Eestis kui Soomes korraldatud uurimisasutuste pressibriifil.

Merepõhjast leiti ese, mis võis gaasitoru kahjustuse tekitada, ja selleks oli ankur. Ankur tõsteti teisipäeval merepõhjast üles, sellel puudub üks haru. Ankrust paistis välja enne selle pinnale toomist vaid väike osa. Ankru tõid välja sukeldujad, kes lõpetasid oma töö esmaspäeva öösel. Ankur kaalus kuus tonni.

Keskkriminaalpolitsei uuris, kas merest leitud ese on seotud gaasitoru kahjustusega ning keskenduti ka laevade liikumistrajektooride uurimisele. Uurimistöö on pooleli ja palju on veel tööd teha vaja. Ankrut uuritakse ja püütakse selgitada, mis viisil ankur gaasitoru kahjustuse tekitas.

Soome keskkriminaalpolitsei eeluurimise käigus tuvastati, et Hongkongi lipu all sõitva Hiina konteinerlaev Newnew Polar Bear liikumistrajektoor kattub Balticconnectori gaasitoru kahjustuse tekkimise aja ja kohaga, vahendas Soome rahvusringhääling Yle enne pressikonverentsi.

Uurimist jätkatakse koostöös Hiina ametivõimudega. Newnew Polar Bear on laev, millele kahtlustus langeb, ent aluse meeskonna ega kapteniga ei ole veel suheldud. Laeva liikumistempo ei muutunud sündmuse ajal, samuti ei ole ta toimunu ajal peatunud.

8. oktoobril märgati Soome ja Eesti vahelises Balticconnectori gaasitorus kahjustust ja purunenud oli ka veealune sidekaabel.

Tagasi üles