Päevatoimetaja:
Alexandra Saarniit
Saada vihje

LUUBI ALL Pole mõtet ehitada: elektriautode tulek hävitab Rail Balticu tasuvusloogika

Copy
Rail Balticu tegemine läheb planeeritust palju kallimaks ja ka kiirrongi Berliini ilmselt ei tule. Pilt on illustratiivne.
Rail Balticu tegemine läheb planeeritust palju kallimaks ja ka kiirrongi Berliini ilmselt ei tule. Pilt on illustratiivne. Foto: Rail Baltic

Kui kalliks peaks Rail Balticu projekt muutuma, et julge poliitik otsustaks – lõpetame ehitamise, võtame vastu kahjumi (seni kulutatud raha) ja läheme eluga edasi. Sest iga järgmine euro, mille projekti paneme, ainult suurendab kahjumit.

Rail Balticu (RB) tasuvus ja kogu loogika, miks omal ajal otsustati raudtee ehitada, on praegu löögi all. Lööke tuleb mõlemalt poolt. Kulud kasvavad hüppeliselt. Tulud samal ajal vähenevad.

Selle aasta septembri teises pooles lõppes Lätis põhitrassi ehitamise hange. Konkursi võitis Poola-Prantsuse-Itaalia ühisfirma 3,7 miljardi eurose pakkumisega. See on neli korda (!) suurem, kui seni kehtivas, 2017. aastal valminud Ernst&Youngi (E&Y) tasuvusanalüüsis arvutatud.

Eelmise aasta seisuga räägiti Eesti puhul 1,8 miljardi euro suurustest kuludest. E&Y tasuvusarvutuses oli Eesti kohta märgitud 1,3 miljardit. Rail Baltic Estonia juht Anvar Salomets annab mõista, et praegu nad enam 1,8 miljardiga ei arvesta, aga uut kalkulatsiooni hetkel veel ka ei paku. «Järgmise aasta alguses saame uute arvestustega välja tulla,» sõnab Salomets.

Tagasi üles