Päevatoimetaja:
Marek Kuul
Saada vihje

Mõistuse trikid: kuidas kasiinomängud kasutavad psühholoogiat

Artikli foto
Foto: Pexels

Pealtnäha võib veebikasiino avamisel tunduda, et kõik mängud on täpselt samasugused: vahetatud on ainult tegelaskujusid ja teemat. Siiski on aga slotimängud ehk mänguautomaadid hasartmängumaailma domineeriv jõud: iga internetikasiino edastab tuhandeid slotimänge, isegi, kui paljud neist tunduvad olevat samasugused.

Selle fenomeni saladus peitub selles, kuidas slotid on loodud. Pealtnäha näivad need olevat juhuslikud, ent iga kasiinomäng on valmistatud ülimalt strateegiliselt, üritades tabada just seda õiget kombinatsiooni mängija ajus. Teisisõnu, slotikaid luuakse nii, et need pakuksid suuremat joovastust.

Pikakasino jagab alljärgnevalt mõningaid vihjeid selle kohta, kuidas tegelikult slotimänge luuakse ning miks mängimine võib vahel niivõrd hasartseks muutuda.

Kontroll ilma kontrollita

Kõige olulisem põhimõte, mida iga mängur peab mõistma, on järgnev: kõik slotimängud on tegelikult matemaatilised ja mängutulem on algoritmiga paika pandud. Mänguri jaoks on tulemus küll juhuslik, kuid reaalsuses “loosib” mängumasin välja ühe paikapandud tulemi miljonite hulgast. Päris juhuslikkust kui sellist mängus tegelikult ei ole: kõik tugineb matemaatikale.

Küll aga on slotimängud disainitud nii, et need jätaksid mängurile illusiooni kontrollist. Näiteks saab mängur teha ise erinevaid otsuseid, sh valida panuse või peatada rullikuid endale sobival hetkel. Stopp-nupule vajutamine annab mängijale kontrollitunde, ehkki see ei mõjuta mänguvooru tulemust.

Moodsatel videoslottidel on ka interaktiivsed boonusmängud, kus mängurid saavad näiteks valida “kastikesi” või teha muid valikuid, mis jällegi annavad teatud kontrolli. Mitmed jackpotivoorud töötavad nii: mängur saab valida sektoreid, arvates, et tema otsus mõjutab võitu. Tegelikult on aga kõik juhuslik (st matemaatiliselt kalkuleeritud ja ettemääratud).

Helid ja visuaalsed efektid loevad

Me kõik ilmselt teame seda, kuidas teatud värvid, helid või visuaalsed efektid mõjutavad meie mõtlemist alateadlikult: punane on ergutav, sinine tekitab usaldusväärsust jne. Kasiinomängude disainerid ei jäta midagi juhuse hooleks ning kasutavad selliseid psühholoogilisi põhimõtteid ära igal sammul.

Eriti spetsiifiliselt kasutatakse helilahendusi, mille eesmärk on pakkuda mänguritele teatud kinnitust ja omamoodi kohest rahulolutunnet. Pärast slotimängu keerutamist vuhisevad rullikud erinevate heliefektidega ning võidukombinatsioonist teavitatakse uhkete helilahendustega, mis on enamasti üpris kõlava tooniga. Need helilahendused ei ole kunagi juhuslikud: need on alati valitud just selleks, et need pakuksid kõige suuremat rahulolutunnet ning ergutaksid mängurit uuesti slotimängu keerutama.

Mänguri eksiarvamus

Enim kasutatud kontseptsioon, millele tuginevad kõik internetikasiino mängud, on mänguri eksiarvamus ehk Gambler’s Fallacy. Selle põhimõtte kohaselt usub mängija, et kui ta oleks viimasel keerutusel peaaegu võitnud, siis järgmisel keerutusel tuleb kindlasti võit - ta ju just oleks äärepealt võitnud!

Sellist mehhanismi kasutatakse just jackpotimängudes. Kui jackpoti saamiseks on vaja kokku saada 5 sümbolit ning mängija sai kokku 4 sümbolit, tekib tal tahes-tahtmata kihk veel keerutada, sest ta oli peaaegu jackpotisumma võitnud.

Tegemist on peene nüansiga, mis leiab aset iga inimese ajus: see on tüüpiline neuroloogiline reaktsioon, mis utsitabki mängijat edasi tegutsema. Enamus slotimänge on disainitud selliseks, et need tabaksid seda funktsiooni võimalikult tihti ning jätaksid mängurile tunde nagu ta oleks peaaegu võitnud. Just niimoodi pannakse mängija rohkem tegutsema. Halvimal juhul võib see viia ka hasartmängusõltuvuseni.

Brändilojaalsus ja poppkultuur

Videoslotid on ajaga kaasas käinud: enam ei tiirle ekraanil puuviljad või tüüpilised slotimängupildid. Selle asemel luuakse keerukate teemadega mänge, mis sisaldavad tihtipeale mitmeid poppkultuuri elemente.

Paljud mängutootjad on hakkanud tegema koostööd isegi filmistuudiote või staaridega, et luua temaatilisi slotikaid: niimoodi on sündinud Gordon Ramsay teemaline slotikas või näiteks “Dark Knight” slotimäng.

Samamoodi kasutatakse muid poppkultuuri sümboleid ja rahvusvahelisi brände. Selliste seoste ja koostööde eesmärk on üks: tuntud brändid, staarid, filmid ja loomingud toovad rohkem mängijaid, kes tahavad mõistagi ka kasiinos proovida oma lemmikfilmi teemal loodud mängu.

Miski videoslotikate puhul pole juhuslik: iga värvikild, helilahendus ja teema on valitud täpselt nii, et see tooks mänguritele kõige rohkem adrenaliini ning looks suurima hasardi.

Tähelepanu! Tegemist on hasartmängu reklaamiga. Hasartmäng pole sobiv viis rahaliste probleemide lahendamiseks. Tutvuge reeglitega ja käituge vastutustundlikult!

Tagasi üles