Ajakirjanik Ainar Ruussaar ütles laupäeval Kuku raadio saates «Keskpäevatund», et ühetaolise ja õiglase automaksu oleks pidanud Eestis juba ammu kehtestama, küll aga pakutakse praegu inimestele segast ja valeväidetega kaetud automaksu, justkui suurendaks see kuidagi loodussäästlikkust.
KESKPÄEVATUND ⟩ Ruussaar: automaksu oleks pidanud juba ammu kehtestama (3)
«Rohepöörde suunas ei toimu kukesammugi seni, kuni maale elavad inimesed ei saa loota ühistranspordile ja uued keskkonnasõbralikumad autod maksavad rohkem kui vanad,» märkis Ruussaar.
Saatejuht Ignar Fjuk: minu meelest on Eestis väga suur puudujääk varamaksudeks, selle asemel hullatakse tööjõumaksuga, mis viib konkurentsivõimet alla.
«Varamaksud, maa- ja kinnisvaramaks, on vajalikud selleks, et välismaalased ei ostaks siin kinnisvara kokku ja hoiaks selle käibest väljas. Ka automaks peaks olema selles võtmes, et eristada luksusautosid ja tarbeautosid. Luksusauto näitabki, et inimesel ei ole rahaga midagi teha, ta ostab suuremaid ja võimsamaid autosid, mille ressurssi ei ole võimalik Eesti teedel kasutada. Tänases arutelus on see teema kuidagi peidetud,» lausus Fjuk.
Ta nentis, et automaksu puhul räägitakse aiaaugaust mitte aiast, räägitakse kliimaeesmärkidest ja rohepöördest, aga mitte sellest, et kogu selle asja kutsus esile puudujääk riigieelarves.
«Rohepöörde väited on mõjuanalüüsiga katmata. See meenutab eelmise valitsuse tegevust peretoetustega, mis võeti vastu ilma mõjuanalüüsita ja selleks polnud ka riigieelarves raha. Nüüd proovitakse automaksuga saada raha, pettes Eesti inimesi,» rääkis Fjuk.
Saatejuht Viktoria Ladõnskaja-Kubits sõnul oleks pidanud kõik maksudebatid pidama juba enne valimisi. «Paraku selgus alles kaks päeva pärast valimisi, et riigieelarve on nii kehvas seisus,» ironiseeris ta.
Ladõnskaja-Kubitsa sõnul tahaks ta näha automaksu mõjuanalüüsi, kuna praegu ei ole selgelt välja toodud, kas selle abil suudetakse eelarvet efektiivselt täita.
«Number 120 miljonit, mis on meediast läbi käinud, ei ole number, mis lõppkokkuvõttes eelarvesse laekub. Ajakirjanik Mikk Salu on oma artiklis välja toonud, et kõige suurem autopargi valdaja Eestis on avalik sektor ise. Seega hakkab seda automaksu osaliselt avalik sektor ise kinni maksma. Riigieelarves on see raha ühest taskust teise liigutamine,» nentis ta.