Europargi teavitussõnumid tasumata parkimistrahvidest saabusid mitmelgi puhul valele mobiilinumbrile ning tekitasid adressaatides pahameelt, aga sageli ka küsimusi selle kohta, kust erafirma autoomaniku telefoninumbri teada on saanud.
Europargi trahvisõnumid tõid pahameeletormi
Näiteks said smsiga võõraid trahviteateid mitmed lugejad, kes viimase aasta jooksul auto ostnud. «Ostsin paar kuud tagasi naisele auto ja jätsin numbrimärgi vahetamata. Naine on nüüd korraliku kodanikuna Europargi parklas tasunud oma ettevõtte nimele registreeritud mobiiltelefoni numbrilt parkimise eest. Neljapäeval tuli tema telefonile kokku 23 SMS-i!!!!!! Kusjuures need trahvid olid tehtud kõik enne seda, kui auto üldse naisele ostsin,» kirjutas Postimehe kommentaariumis üks lugeja, kes oli pahane spämmi üle.
Teisel puhul saadeti teavitus just auto eelmisele kasutajale. «Teavitus saadeti sms-iga auto eelmisele omanikule, kellega juhuslikult suhtlen ja sellest mulle teada andis. /---/ Tundub, et kui Europark oma lubaduse ellu viib, siis hakatakse massiliselt inkassofirmade poolt tülitama asjasse mittepuutuvaid kolmandaid isikuid,» imestas lugeja.
Kolmanda autoomaniku puhul saatis Europark sõnumeid kõigile ta perekonnaliikmetele, kelle telefoni ta on parkimiseks kasutanud.
Europargi arendusjuht Lauri Kasper ütles, et teavitussõnumeid saadetakse laiali, et teenuse eest mittemaksvad kliendid ei pargiks teiste arvelt. «Mida rohkem on korrektseid parkijaid, seda madalamal saame hoida parkimisteenuse hinda. Teavitussõnumi näol on tegemist heatahtliku meeldetuletusega, et trahvi saaks tasuda täiendavaid kulusid kandmata,» lausus ta.
Küsimusele, kelle andmebaasi alusel sõnumeid saadetakse, vastas Kasper: «Europarki kliendid on parkimise käigus telefoni- ja sõidukinumbrid meile ise avaldanud sõiduki parkimise eest mobiiltelefoniga makstes. Tegemist on ettevõtte tavapärase tegevuse käigus tekkinud infoga.»
Europark sai pärast smside saatmist hulganisti tagasisidet. «Tuleb tunnistada, et esimene päev oli kõnerohke. Valdav enamus inimestest soovis lisainfot konkreetse trahvinõude kohta, mille ka edastasime vastavalt kliendi soovile kas suuliselt või kirjalikult. Oli neid kliente, kes täpsustasid auto omanikuvahetust või kasutajat. Vabandame kõigi isikute ees, kes on saanud meie sõnumi asjata,» sõnas arendusjuht.
«Meie ei näe, kas pärast toimunud parkimist on auto müüdud või tehtud temaga muid tehinguid. Mitmed kliendid ongi meid sellest teavitanud, edastanud auto uue omaniku andmed ning niimoodi probleemi lahendanud,» selgitas Kasper.
Seda, kui paljud smsi tulemusel trahvi ära maksid, on tema sõnul veel vara öelda. «Teavitusest on möödunud vaid mõni päev. Maksmise trend on nähtav paari järgneva kuu jooksul,» arvas Kasper.
Teatamise võimaluste otsingud
Kui pikka aega said eraparklad meeldetuletusteateid saata inimestele tavakirjaga postkasti, siis ülemöödunud aasta lõpul see teenus õiguskantsleri keelu tõttu lõpetati. Algul lootsid eraparklad lahendust uuest liiklusseadusest, mis sätestas õigustatud huvi korral õiguse liiklusregistrist autoomaniku või kasutaja andmeid saada. Maanteeamet asus aga seisukohale, et eraparklatele andmete väljastamine ei ole õigustatud huvi ega põhjendatud, sest parkimist saab eraomanik korraldada korralduslike meetmetega, sh tõkkepuude ja piletiautomaatide paigaldamisega. Kohtus on praegu sel teemal pooleli vaidlus Cityparki ja maanteeameti vahel.
Kasper tunnistas, et sõnumeid saadetakse muude võimaluste puudumise tõttu. «Selline sõnumite saatmine poleks vajalik, kui liiklusregister avaldaks andmeid rikkujate kohta. Isegi seaduses on sätestatud, et põhjendatud õigustatud huvi korral tuleb infot anda,» leidis ta.
Üks smsi saanu kahtlustas, et Europark teeb koostööd mõne kindlustusfirmaga: «Sõitsin tol ajal, kui trahvi sain, sõbra autoga, mis tal seisis. Tegin liikluskindlustuse ja kasko ja seda enda nimega. Järelikult kas Eesti Liikluskindlustuse Fondis või kindlustusfirmas lekib.»
Kasper kinnitas, et nii see pole.
Pärast smside saatmist ootab Europark nüüd mõnda aega klientidelt tagasiside ja analüüsib seda. Seda, kas hiljem antakse maksmata trahv lahendada õigusbüroole või inkassole, sõltub konkreetsest juhtumist. «Oleme veendunud, et suure osaga neist jõuame vastastikuse mõistmiseni. Mida rohkem ausaid parkijaid, seda madalamad hinnad. Europarkil on teenuse pakkujana õigustatud ootus töö eest tasu saada,» leidis Kasper.