Uus nädal toob värsked täiendused Tallinna liikluskaosesse – esmaspäeval suletakse nii Narva maantee – Hobujaama tänava ristmik kui ka Tondi raudteeülesõit.
Tondi raudteeülesõit ja Hobujaama ristmik on esmaspäevast suletud
Narva maantee – Hobujaama – Laikmaa tänava ristmik suletakse seoses Vanasadama trammiliini ehitusega ning ühtlasi katkestavad kuni augusti lõpuni töö trammiliinid 1, 2, 3 ja 4. Sel perioodil sõidab Tallinnas vaid tramm nr 6 marsruudil Kopli–Tondi. Samuti töötab trammi asendusbuss nr 52 Hobujaama – Ülemiste jaam. Ristmiku tõttu muutub ka paljude busside marsruut. Viru bussiterminal suletakse 3. juulil, praeguste plaanide järgi avatakse see uuesti augusti keskel.
Trammitee plaanitakse avada tuleval aastal
Vanasadama trammiliini ehitus algas märtsis. Uue trammitee rajamine 2,5-kilomeetrisel lõigul hõlmab suuri ümberehitusi alates Kivisilla ja Gonsiori tänava ristmikust kuni Põhja puiesteeni. Lennujaamast sõidab tramm mööda olemasolevat trammiteed Kivisilla tänavani. Sealt algab uus rööbastee, mis teeb Kivisilla tänavalt vasakpöörde Gonsiori tänavale. Edasi liigub tramm mööda Laikmaa, Hobujaama ja Ahtri tänavat kuni sadamaalani. Laeva, Kuunari ja Kai tänava kaudu läbib tramm A-terminali esise ning Logi ja Rumbi tänava. Kultuurikatla juurde jõudes liitub trammitee Mere ja Põhja puiesteelt kulgeva Kopli-suunalise trammiteega.
Trammitee ehitavad AS Merko Ehitus Eesti ja KMG Infra OÜ, kes tegid koos ka lennujaama trammiliini. Merko Ehituse projektijuht Tiit Joosti ütles ehitustööde alguses, et trammiliiklus tahetakse uuel liinil avada tuleva aasta suvel. Pärast seda jätkuvad veel tööd katendite, liikluskorralduse ja haljastusega kuni lõpptähtajani.
Tondi raudteeülesõit läheb ka kinni
Järgmisel esmaspäeval algab ka Tondi raudteeülesõidu ümberehitus mitmetasandiliseks ja Kotka tänava osaline uuendamine. Kristiine linnaosa vanema Jaanus Riibe sõnul on praegu kohe plaanis sulgeda ülesõit mootorsõidukitele, sealhulgas ühistranspordile. Jalakäijad ja jalgratturid saavad sealtkaudu endist viisi üle raudtee.
«Tööd on jaotatud erinevatesse etappidesse, kogu ehitus kestab 19 kuud. Selge on, et see toob elanikele kaasa piiranguid ja ebamugavusi,» tõdes Riibe projekti avalikul tutvustusel.
Ta lisas, et tegu on hädavajaliku tööga, sest viimase viie aasta jooksul on ülesõidul juhtunud 85 tõsisemat liiklusõnnetust. «Sellele lisandub veel 45 tõsisemat liiklusõnnetust ülesõidu lähiümbruses. Nii et praegune raudteeülesõit on liikluse seisukohalt ohtlik. Näiteks 2018. aastal sõideti sealne tõkkepuu maha või murti ära 68 korral,» lausus Riibe.
Tööde esimene etapp algab 3. juulil ja kestab järgmise aasta juulini. Koos raudteeülesõidu sulgemisega algab Kotka tänava Tondi tänava poolse otsa rekonstrueerimine. Kotka tänaval on tagatud läbipääs vaid ühistranspordile ja kohalike elanike sõidukitele.
Leonhard Weiss OÜ projektijuhi Andrei Jermiškini sõnul algavad ülesõidu juures kohe kaevetööd ning ettevalmistused viaduktide paikalükkamiseks. Kuna tööd on seotud raudteega, on ehitajad sunnitud töötama ka öösiti ja nädalavahetustel, sest muul ajal pole võimalik rongiliiklust katkestada.
«Häiringud kohalikele elanikele on tingitud sellest, et rongiliiklust saab katkestada ainult nädalavahetustel ja sel ajal peame töötama ka öösiti. Selliseid Eesti Raudtee välja pakutud ajaaknaid on kokku viis,» rääkis Jermiškin projekti tutvustusel. Esimene aken on 8.–10. juulini, järgmine 15.–17. juulini ja selle suve viimane 22.–24. juulini.
«Raudtee antud ajaaknad on kitsad, tööd saavad olema pingelised ja et tööd toimuvad ka öösiti, tähendab see öist müra, näiteks vaiade rammimist,» lisas Riibe.
Tööd Tondi ülesõidul
Tondi raudteeülesõidu asemele rajatakse läbi raudteetammi kulgev tunnel koos mõlemal pool sõiduteed olevate jalakäija- ja rattateedega. Kõnnitee ja rattatee eristuvad üksteisest vaid teekatte poolest: kõnniteel on kivisillutis ja rattateel asfalt, mingeid maapinnast kõrgemale ulatuvaid eraldusvahendeid ei kasutata.
Projekti raames rekonstrueeritakse Kotka tänav alates Tondi ristmikust kuni Tedre tänavani. Kokku rekonstrueeritakse Tondi tänava 320 meetri pikkune lõik (Lõokese ja Alevi tänava vahel) ja Kotka tänava 470-meetrine lõik (Tedre ja Tondi tänava vahel).
Tondi ja Kotka tänava T-kujuline ristmik tuuakse põhja poole, et tagada viadukti all pöörderajad ja vältida konfliktikohti. Ühtlasi parandatakse ristumisnurka, et nähtavus oleks parem. Projekt näeb ette ka tööd trammiteel, aga see jääb endisse asukohta, muudetakse vaid tee kõrgust.