Kui kaasata alalisse julgeolekunõukogusse rohkem riike, kellel on ka vetoõigus, siis läheks konsensuse leidmine veel raskemaks. Tänapäeval esineb harva olukordi, kus kellelgi alalistest liikmetest poleks konfliktipiirkonnas mingeid huve. Kui neid riike tuleks juurde, siis oleks see tõenäosus veel väiksem.
Ent kuidas siis sõdu ära hoida?
ÜROst võib olla abi nii-öelda pehmemate kriiside, nagu humanitaarkriis, lahendamisel. Kui käib täiemahuline sõda, siis, nagu elu on näidanud, pole ÜROst kasu. Väikeriikidele, kes elavad väga agressiivsete naabrite kõrval, nagu Venemaa või Hiina, on hoopis teised metoodikad, kuidas julgeolekut garanteerida. Eesti puhul toimib oluliselt paremini NATO ja Euroopa liikmesus kui ÜRO.
Kas ÜRO-le ei tasu Eestil siis üldse keskenduda?
Mäletan, kui Eesti sai eelmisel kümnendil ÜRO Julgeolekunõukogu ajutiseks liikmeks, tekkis siin teatud määral ÜRO vaimustus. Kui kunagi omal ajal otsustati, et hakkame sinna kandideerima, siis enamik toetas seda, ent ka siis oli selles suhtes väga kriitilisi hääli.
Näiteks tolleaegne president Toomas Hendrik Ilves oli suhteliselt kriitiline, ka toonane kaitseminister Mart Laar ei olnud selle mõtte suur toetaja, aga nad jäid poliitilisel maastikul vähemusse ja see asi tehti ära.
Meie õppetund võiks olla see, et Eesti ei ole selle suurusjärgu riik, kes suudaks ÜROd muuta. Sellest tulenevalt peaksime olema realistid ja panustama ÜROsse täpselt nii vähe, et meie riigi kõige nähtavamad huvid ei saaks kannatada, ja täpselt nii palju, et saaksime liitlastele öelda, et toetame seda maailmaosa, kes on meist nõrgem ja vaesem, teatud summadega, aga mitte rohkem. Peame aru andma, et ÜRO kaudu ei saa me oma julgeolekuküsimusi kunagi lahendada.
Kuidas Eestit kaitsta ja mis on sel korral juba reedel algaval Lennart Meri konverentsil teisiti, saab järele kuulata saatest.