Päevatoimetaja:
Alexandra Saarniit
Saada vihje

TUIMALT ÜLE Vaata: tipptunnil põrutab punase tulega üle ristmiku kasvõi mitu juhti korraga (7)

Fooritulede eirajad Liivalaia ristmikul
Fooritulede eirajad Liivalaia ristmikul Foto: Pilt videost
  • Kristiine foorikaamera tuvastas aastaga üle tuhande rikkumise.
  • Sõiduõpetaja: punase foori mure ei ole tähtsam ega vähetähtsam teistest probleemidest.
  • Tund aega Stockmanni ristmikul: 171 rikkujat

Ehkki fooritule tähendust õpitakse juba maimikueas, nihverdavad paljud sellest liiklusreeglist mööda ükskõik mis vanuses ja ükstapuha mis liiklusvahendiga. Tund aega vaatlust õhtusel Liivalaia ristmikul ilmestab, kuidas loodavad juhid paar minutit kiiremini koju jõuda. 

Mitmes «jõuan veel üle» juhtumis on surma saanud nooremaid ja vanemaid. On olnud ka õnnelikemaid õnnetusi. 

Tunamullu juhtus Tallinna kesklinnas raske liiklusõnnetus, kui keelava fooritulega ristmikule sõitnud kaubiku juht põhjustas õnnetuse, milles sai viga ohutussaarel seisnud 15-aastane poiss.

Möödunud märtsis juhtus liiklusõnnetus Tallinnas Peterburi teel, kus lubava fooritulega asus teed ületama 51-aastane naine. Kuigi esimesed ülekäigurajale lähenenud autod jäid korrektselt seisma, ei märganud keelavat foorituld ega teel olevat jalakäijat paar sekundit hiljem lähenev Chrysleri juht. Traagilise kokkupõrke järel toimetas kiirabi jalakäija kiiresti haiglasse, kuid meedikute pingutustele vaatamata naine kahjuks öösel suri.

Võimaliku stsenaariumi manab ette video, kus keelava tule järel ületavad ristmikku mitme erineva sõidurea autod koos. Tunni aja jooksul kihutas nn Stockmanni ristmikul keelavate tulede alt läbi üle 170 sõiduki. 

Enim kiputakse politseimajori andmeil «varastama» just kollast foorituld, lootes veel vilkuva tulega üle ristmiku jõuda ja seeläbi ootamisest pääseda. «Reaalsuses aga kohtub kollast foorituld varastanud sõiduk tõenäoliselt juba järgmise foori taga samade juhtidega, kelle eest eelmisel ristmikul reegleid rikkudes ära sõitis.»

«Kollase või punase tulega ristmikku ületades on ajaline võit minimaalne, kuid õnnetusse sattumise risk suureneb hüppeliselt. Ja sääraseid näiteid, kus keelava fooritulega ristmikule sõit on lõppenud raske avariiga, ei pea sugugi kaugelt otsima,» nentis Kirss, kelle hinnangul vahel tundub, justkui juhid oleks algteadmised ära unustanud. 

Tallinnas on üks foorikaamera ja see püüab rikkujaid Kristiine ristmikul. Aastaga fikseeris see üle tuhande juhi, väljastades 1071 40-eurost trahviteadet.

Sõiduõpetaja: reegel pole ju reegli pärast

Nagu nähtub ka videost, siis nii mõnigi autojuht on tihtipeale pärast stoppjoone ületamist hädas järgmise manöövriga. Laias laastus on juht nurka pressitud ning jääb tiheda liikluse keskel pisikesse nurka ukerdama. 

«Kui me oleme rohelise tulega juba ristmikule välja sõitnud, siis liiklusreeglid ei keela meil punase fooritulega ristmiku ületamist,» selgitas OÜ Autosõit sõiduõpetaja Indrek Madar, lisades, et kui rohelise tulega ongi ristmikule välja sõidetud, tuleb see ka ületada. «See on teine teema - ristmikku ei tohiks kinni sõita,» sõnas ta. «Lihtsalt vaadata kaugemale, kas autodesaba mahub ristmikult üle minema või mitte. Igaks juhuks tuleb sellisel juhul enne ristmikuserva seisma jääda.»

Küll aga ei loe eelnev neile, kes ületavad ristmikku punase tulega. Seljuhul pole manöövri lõpetamiseks enam ohutut varianti ning vastusõitvatel autodel helgib fooris tõenäoliselt roheline tuli. 

«Millest on punase foori mure vähem tõsisem, kui mõni teine probleem, mida liikluses rikutakse?» küsis Madar arutledes. «Meile on kehtestatud reeglid, mida me peame täitma ja need ei ole ju kehtestatud mitte sellepärast, et meil oleks reegel reegli pärast, vaid et see peab tagama meile ohutuse.» 

«Kui reeglit rikutakse - vahet ei ole, millist - siis kindlasti kaasneb sellega suurem oht, kui seda reeglit ei rikutaks,» tuletas ta põhitõde meelde. 

Võiks ju lohutada, et mõne juhi tähelepanu ja mõtted on pika tööpäeva lõpuks mujal. Ja juhtubki aps! Madar sellega ei nõustu: «Kui me räägime pahaaimamatult üle põrutamisest, siis punane on punane. See ei ole lubav, vaid keelav tuli ja me ei saa rääkida pahaaimamatusest või millestki muust.»

Sõiduõpetaja tõi paralleeli reguleerimata ülekäigurajaga, mis tema silmis on mõnevõrra tõsisem muregi: «Kui meil on kõrvalreas sõiduk seisma jäänud, siis peatumata me neist mööduda ei tohi. See on teatud mõttes juba punane tuli ja isegi ohtlikum probleem.»

«Kui me räägime punasest tulest, siis me ei saa seda kindlasti tolereerida,» rõhutas sõiduõpetaja. 

Meenutuseks:  

  • roheline lubab liikuda
  • roheline vilkuv lubab liikuda, kuid teatab peatsest kollase tule süttimisest
  • kollane keelab liikuda; peatumiseks ettenähtud kohast tohib edasi liikuda vaid juhul, kui seal peatumine on ilma liiklust ohustamata võimatu; kui tuli süttib hetkel, mil juht on ristmikul või ülekäigurajal, tuleb liikumist jätkata
  • punane keelab liikuda
  • punane ja kollane korraga keelavad liikuda ja teatavad peatsest rohelise tule süttimisest.
Tagasi üles