Teisipäeval tuli uudis, et sotsiaalministeerium andis TÜ kliinikumi lastefondile 800 000 eurot. Kuidas ministeeriumil see mõte sündis?
Heli Paluste: Tegemist oli ühekordse poliitilise otsusega. Poliitikud olid lastefondi tööga tutvunud ja neile tundus hea mõte sedakaudu sinna ühekordne rahasüst teha. Mul isiklikult on hea meel, et lisaraha fondile anti. Ent ma ei suuda meenutada, et sotsiaalministeerium oleks ise kunagi sama teinud.
Kas sotsiaalministeerium peaks heategevusfonde toetama?
Paluste: Ma arvan, et kõigepealt tuleks rääkida ravikindlustussüsteemist, sest need summad on suuremad, mis tulevad heategevusest. Vahel kipub jääma mulje, et ravi toimubki ainult annetuste najal. Nii see siiski ei ole. Haigekassa rahastas 2021. aastal harvikhaigusi 12 miljoni euro eest, lisaks erandkorras ravi rahastamine 2 miljoni euro eest.
Harvikhaigusi on palju ja haigekassa raha ei aita neid lapsi, kellel on teised harva esinevad haigused. Kas nende ravi peaks riik toetama kuidagi teisiti?
Paluste: Ei saa öelda, et me oleksime olemasoleva süsteemiga rahulolevad ja õnnelikud. Viimase kümne aastaga on harvikhaiguste vallas palju muutunud. Euroopas on loodud pädevuskeskuste võrgustik, kus osalevad ka Eesti haiglad. See aitab neid haigusi paremini diagnoosida. Aga sellele peab järgnema ka ravi. Eelmise aasta lõpus arutasime, kuidas see süsteem võiks olla paindlikum.
Kuidas paistab lastefondi vaatenurgast, kas haigekassapoolsed ravi hüvitamise otsused on piisavalt paindlikud?
Siiri Ottender-Paasma: Probleem on selles, et haigekassa rahastab ravimeid kas null protsenti või 100 protsenti. Ent harvikravimid on kallid ja jäävad alati kalliks. Et need ravimid lasteni jõuaksid, on ääretult oluline teha omavahel koostööd. Meil oli juhtum, kus haigekassa arutas kahe lapse ravimit, mis maksis kummalegi 318 000 eurot. Selgus, et kui see ravim oleks maksnud alla 300 000 euro, siis oleks riik seda rahastanud, aga muidu mitte. Lastefond oleks tulnud kindlasti 18 000 euroga appi, ent öeldi, et sellist võimalust pole.