Vähitõrjeplaan aastani 2030 toob esile probleemi, et vähipatsientide raviteekonda, mis algab vähikahtlusest ja ulatub ravijärgsesse perioodi, ei käsitleta tervikuna ning patsiendi elukvaliteeti ja rahulolu vähiteekonna eri etappidel ei mõõdeta. Lahendusena nähakse patsiendikesksete terviklike vähiteekondade kujundamist.
«Koostöös kaardistatakse kopsuvähi patsiendi teekond, et leida valupunktid ning töötada välja uudseid lahendusi, mis kohanduvad senisest paremini patsiendi vajadustega, tagavad kvaliteetse ravi ja selle järjepidevuse,» ütles sotsiaalministeeriumis tervisesüsteemi arendamise osakonna peaspetsialist Made Bambus.
Teekonna arendamiseks kombineeritakse erinevaid meetodeid. Teenusedisaini uuring seab keskmesse patsiendi ja lähedase ning uurib nende kogemusi ja vajadusi teekonna eri etappides ja liikumisel ühest etapist teise, kus sageli ilmnevad süsteemi suurimad kitsaskohad.
Sotsiaalministeeriumi innovatsiooni asekantsleri Nele Labi sõnul on raskest haigusest tervenemiseks olulised mitte ainult tervishoiuteenused, vaid ka sotsiaalsüsteemi tugi erinevates ravietappides.
«Täna toimivad tervise- ja sotsiaalsüsteem lahus – ressursse planeeritakse teineteisest eraldi ning tulemuslikkust mõõdetakse erinevalt. Selles projektis soovime luua andmepõhise juhtimismudeli, mis vaatab kõiki haigusega kaasnevaid vajadusi, otsuseid ja kulutusi,» ütles Nele Labi. «Soovime, et tulevikus saaksime teha targemaid ja inimesekesksemaid otsuseid, mis arvestavad inimese elukvaliteeti tervikuna erinevates sfäärides - tervises, tööelus, sotsiaalses toimetulekus.»
Tervisekassa eriarstiabi teenuste osakonna juhi Tiina Satsi sõnul näeb tervisekassa arengukava aastateks 2022-2025 ette suuremat fookust tervise- ja raviteekondadel. See hõlmab nii tervikliku raviteekonna teenusmudelite välja töötamist, tervisetulemite ja teenuskogemuse mõõtmist kui ka ravi tulemuslikkust toetavate tasustamismeetodite kasutuselevõttu.