Teehooldusfirmade tööga ei ole transpordiamet küll alati rahule jäänud, ent ühtegi lepingut pole talvisel ajal kellelegi ka üles öeldud. Ent tehnika ja raha taha lume lükkamine ei jää ning vajadusel tullakse toime ka seitsmepäevase lumesajuga, kinnitas transpordiameti taristu haldamise teenistuse direktor Janar Tükk.
OTSE POSTIMEHEST ⟩ Janar Tükk: igal aastal teeme kümnete tuhandete eurode eest leppetrahve (4)
Eile õhtul otsustas politsei Tallinna ringtee 8. ja 9. kilomeetri vahel Lagedi lähistel liikluse kinni panna, kuna teehooldaja ei suutnud kiilasjääd teelt kõrvaldada.
Transpordiameti taristu haldamise teenistuse direktor Janar Tükk kinnitas Postimehele, et tema ametis oleku ajal pole varem midagi taolist juhtunud. «Analüüsime praegu, miks oli vaja see tee kinni panna.» Ametniku sõnul on tal ka vastupidine info lumesaha juhilt, kes oli sama teed varem läbides leidnud, et tee pole libe ja libedusetõrjega võib veel oodata.
Ent riigimaantee sulgemise otsust ei tee vist sahajuht? «Sahajuht oli otsustamise hetkel patrullimise kohustuses,» selgitas Tükk. Transpordiamet on andnud osaliselt tee seisukorra hindamise kohustuse üle sellele ettevõtjale, kes samas piirkonnas ka teid korras hoiab. «Ettevõte vastutab, millal minna välja ja teha libeduse- või lumetõrjet.» Selleks sõidavad masinad ringi ja mõõdavad teepinna haardetegurit, tulemuste põhjal tehakse otsuseid.
Kas see kummaline ei tundu, et hanke võitnud teehoolduse firma annab ise endale tööd ja mida vähem ta seda teeb, seda paremini teenib? On see nii? «Päris nii see ei ole,» tõrjus Tükk. Lepingupartner peab juhinduma õigusaktidest. Lisaks viivad teedel ülevaatust läbi ka transpordiameti töötajad, talvel keskmiselt kord päevas. Tüki sõnul tekib libedus mõnikord minutite või tunniga. Ent määrus annab näiteks Tallinn-Tartu maanteel, kus pühapäeval hukkus liiklusõnnetuses noor naine, libeduse tõrjumiseks aega kaks tundi.
Kas töid võiks alustada ehk varem, kui on ette näha, et ilm kehvaks keerab? «Masinate välja saatmise otsustab hankepartneri teemeister,» lausus transpordiameti esindaja. Et partneritel ei tekiks mõtet libedust ennetava töö, näiteks soola koguse arvelt kokku hoida, maksab amet selle kulu neile eraldi kinni.
«Kõik oma tööd briljantselt ei tee,» möönis Tükk. Neid teehooldusettevõtteid, kes lepingut ei täida, saab transpordiamet ka trahvida. «Igal aastal teeme leppetrahve, need summad küündivad kümnete tuhandete eurodeni,» mainis ta. Ent lepingu lõpetamine peaks olema küll viimane variant, sest kedagi talvel kohe asemele leida pole lihtne.
Kui peaks minema nii, et lund sajab seitse päeva järjest, jagub lumesahkasid ja soolapuistureid Eesti teedele piisavalt. «Hangetes nõuame partneritelt ka uut masinaparki,» rõhutas Tükk. Nii on kindlam, et tööks vajalik tehnika hooaja vältel vastu peab. Masinad on varustatud GPS-seadmetega, mis tähendab, et ametnikud näevad reaalajas, kus miski sõidab. Liiklejad veel sama pilti ei näe, aga lähiaastatel võiks see info avalikuks saada. «Kui on rasked lumesajud, siis enne liiklusesse minekut on võimalus vaadata, kas sahk on juba käinud,» selgitas Tükk.
Mida arvas Janar Tükk piirkiiruste langetamisest talvistel teedel ja kus ta näeb teehoolduses kokkuhoiukohti, saab järele kuulata intervjuust.