Kulus päris palju aastaid, enne kui võõrsil mõistsin, et ainus viis vabas läänemaailmas jalad maale saada, on jääda truuks oma juurtele sünnikodus, Tartumaal, Läänemere idakaldal, Emajõe luhal, Luunja metsades ja Lohkva tähistaeva ääretutel väljadel.
Maailma iidsete kultuuride kokkupuutepunktis Roomas, Igaveses Linnas, tunnetab eriti selgelt, et sind märgatakse vaid siis, kui oled eriline.
Mis on nö vana-eurooplase ja läänelase jaoks eripärasem kui meie keel. Ja meel. Vanad hõimud saabusid kusagil 12 000 aastat tagasi Kagu-Eesti kanti, umbes sinna, kus praegu on Setumaa. Arvatavasti lõid meie hõimudest lahku soomlaste esivanemad, et liikuda Peipsi tagant kaugele Põhja. Neist jäi teele maha palju väiksemaid hõimukilde, kellest kujunesid omaette rahvad, kuid kes tänaseks on kahjuks peaaegu neelatud idalaste kultuuriidentiteedist.
Kes olid need iidsed hõimud aestid, kellest räägib Vana-Rooma ajaloolane Tacitus juba 98. aastal oma “Germanias“ - pea 2000 aastat tagasi, umbes siis, kui Colosseum oli juba olemas? Olid nad rahvas või rahvad - igal juhul elasid nad Läänemere kagu- ja idakaldal. Kas olime osa iidsest aestide tsivilisatsioonist, millel oli oma usund ja mis võibolla hõlmas Läänemere idakalda eri rahvaid? Või olime ürgsed alati õnnelikud hetkes elavad finnid, sest meie keeles pole tuleviku vormi – Carpe diem! – Naudi hetke! Paha pole neist kumbki variant.
See kõik sõltub suuresti meie enda soovist süüvida ajalukku, mütoloogiasse, arheoloogiasse ja kohanimede päritolu uurimisse - mitte ainult Baltimail, vaid kogu Euroopas. See võiks olla üks viis, kuidas mänguliselt oma uudishimu rahuldada. Kogu Itaalias leiab huvitavaid fakte, mis viitavad Läänemere idakalda põlisrahvaste – liivlaste, eestlaste, soomlaste, vadjalaste, karjalaste, vepslaste ja isurite keelele. Nende parameetrite järgi, kuidas me teadust täna defineerime, pole see muidugi kuigi teaduslik lähenemine.