See, et meil on tunnetuslikult alles mõlemad poolused, uus ja vana, Põhi ja Lõuna, uudsus ja iidsus, on lubanud eestlastel kultuuri põhiparadoksi imetlusväärselt hästi lahendada ning muutuda edukaks riigiks ja rahvaks. Ainult ühele kaardile panustamine oleks meid teinud ajaloo tuultes haavatavaks.
Kultuuripealinna üheks mõtteliseks teljeks on Ellujäämise Kunstid. Ka eelpool kirjeldatud näide kuulub kahtlemata Ellujäämise Kunstide hulka. Meie südametunnistuse asi on hoida ja kaitsta Eesti erinevate piirkondade omapärasid. Kõige halvem Eesti on selline, kus igalt poolt vaatab vastu hambutu „harju keskmine“. Eestit võiks järgemööda valitseda nii Toompea kaupmeeste uhkus kui hiiu aegumatu huumor, nii Peipsiveere vanausuliste tasadus kui lõunaeestlaste maagiline pärimus – nii saab kokku kõigi ilmakaarte tarkus. Selleks aga tuleb teatud ajavahemiku järel pöörata oma ettekujutuses Eesti kaarti.
Silmitsegem nüüd korraks tagurpidi pööratud kaarti, kus Põlva-, Võru- ja Valgamaa meenutavad tuljakut tantsivat tüdrukut, pea uhkelt kuklasse visatud, Tallinn aga lösutab alumises nurgas nagu omaenese raskuse all lõhki lartsatanud konn – eks ole hirmus! Nüüd siis teate, mida lõunaeestlased tunnevad, kui neil sada aastat seljas trampida.
Kui katsuda Ellujäämise Kunste ühe sõnaga kokku võtta, siis näib seda ilusasti peegeldavat ka meie aja üheks märksõnaks tõusnud „resilientsus“ (i.k resilience). See märgistab inimese vastupidavust, hakkamasaamist ja kohanemisvõimet rasketes oludes. Eesti keeles on selle vasteks välja pakutud säilenõtkus. See on küll originaalne, kuid sõna tähendus on raskesti hoomatav. Minu lingvistiline vaaderpass ütleb, et selle märgilise ja ajavaimu kirjeldava sõna vasteks sobiks päris hästi ka „jätkumuutlikkus“.
Välgi etnosemiootik Valdur Mikita mõtestab ja mõtiskleb Peipsiääre vallas. Peipsiääre vald kannab koos Lõuna-Eestiga 2024. aastal Euroopa kultuuripealinna tiitlit.