Päevatoimetaja:
Marek Kuul
Saada vihje

Mis on auto pidurisüsteem? Kuidas ja millal on aeg piduriklotsid vahetada. Katkiste piduriklotside märgid ja põhjused.

Artikli foto
Foto: Shutterstock

Pidurisüsteem võtab teie liikuva sõiduki kineetilise energia ja muudab selle hõõrdumise abil soojusenergiaks. Sellist energiat on võimalik kasutada näiteks kaks tonni kaaluva sõiduki aeglustamiseks ning lõpuks ka peatamiseks. Kui tänapäeval on enamus teedel liikuvatest sõidukitest varustatud ketaspidurisüsteemiga, siis mõningate vanemate autode puhul see nii ei ole. Vanemad autod on varustatud trummelpiduritega, mis ei ole nii lihtsasti hooldatavad. Tavaliselt kasutati sellist lahendust vaid tagumistel ratastel, kuid leidub ka sõidukeid, kus kõik neli pidurit on trummelsüsteemiga. Võib öelda, et ketaspidurid on jõudnud seisu, kus need kuuluvad iga uue sõiduki standardvarustusse.

Millal peaks piduriklotsid ära vahetama

Teie auto pidurid koosnevad kolmest peamisest komponendist. Esiteks on teil kettad, teiseks piduriklotsid ja kolmandaks pidurisadulad. Üldreeglina peaksite oma piduriklotsid vahetama iga 15000-25000 kilomeetri tagant, kuid alati võib seda teha ka varem, kui soovite enda turvalisuses kindlad olla. Samas võivad piduriklotsid kesta ka kauem, ning peamiselt sõltub see teie sõidustiilist ja pidurite kasutamisest.

Kindlasti ei tasu enda pidurite hooldamisega venitada ning probleemide esinemisel peaksite seda tegema koheselt. Olukorras, kus pidurid teevad juba häält või on pidurite võimekus märkimisväärselt langenud, võivad teid varitseda erinevad ohud. Enda ja oma lähedaste heaolu nimel tasub igal hooldusel lasta kontrollida ka enda pidurid. Investeeritav raha ei ole nii suur, et tasuks võtta riski ja sõita halvasti hooldatud sõidukiga. Tulemus võib olla raske nii finantsiliselt, kui ka vaimselt. Keegi meist ei soovi sattuda avariisse.

Märgid ja põhjused kulunud piduriklotsidele

Kuna pidurid on äärmiselt oluline osa autost ning tänu neile tagatakse teie turvalisus, siis ei ole kindlasti tegemist asjaga, mille vahetamisega oodata.Sellest hoolimata soovime anda teile maksimaalselt hea ülevaate erinevatest märkidest.

1. Piduritest tulenev krigistamine – esimese sümptomina märkate ja kuulete kindlasti kahinat, vilinat või kriginat, mis tuleb ainult pidurdamise ajal. Tavaliselt tekib selline heli, kui piduriklotsid on liigselt kulunud ja pikemas perspektiivis võib see kahjustada ka teie pidurikettaid. Antud juhul on viimane hetk pöörduda töökotta ning lasta vahetada piduriklotsid. Hiljem ketaste vahetamine on kindlasti kulukam lahendus.

2. Vibratsioon pidurdamisel – järjekordne lihtsasti mõistetav olukord. Vajutades piduripedaali tekib teie roolis vibratsioon ja ühtlasi võib olla keerulisem pidurdada. Tegemist võib-olla süvenenud probleemiga, kus piduriklotsid on olnud kulunud ning läbi selle on kahjustada saanud ka kettad. Selline olukord juhtub ainult sellisel olukorras, kus kettad on kõverdunud.

3. Märgutuli armatuuris – sõltuvalt teie auto varustusest ja võimekusest võib armatuuris süttida ka piduriklotside märgutuli. Kui teie autol sellist andurit ei ole, siis ei ole ka armatuuri ühtegi teadet oodata.

4. Visuaalne kontroll – velgede vahelt on võimalik üldiselt piduriklotse näha. Kui nende seisukord tundub visuaalse kontrolli käigus halb, siis tasuks auto viia spetsialisti juurde, kes saaks hinnata auto pidurite olukorda.

Põhjused pidurite hooldamiseks

Loomulikult on esimeseks põhjuseks turvalisuse tagamine, kuid samas on äärmiselt tähtsal kohal ka raha säästmine. Nimelt, kui vahetate õigel ajal piduriklotsid ära, ei pea te muretsema suurte kulutuste pärast. Kui aga olete olukorras, kus piduriklotsid on kulunud ja jätkate sõitmist – võib tulemuseks olla kõverdunud piduriketas, mille vahetus on juba kallim. Tavaliselt kestavad pidurikettad kolm korda kauem, kui piduriklotsid. Eeldusel, et hooldate enda autot margiesinduses ei tohiks selliseid probleeme esineda, ning nende poolt tuleneva info põhjal vahetatakse teie piduriklotsid ära.

Ilmselt ei ole meie seas ühtegi inimest, kes sooviks maksa pidurite täieliku vahetuse eest. Selline olukord aga tekib, kui te ei vii autot õigel ajal hooldusesse. Lisaks peate alati veenduma, et teie autole paigaldatud piduriklotsid ja kettad on kvaliteetsed. Tänapäeval on võimalik osta väga odavalt tooteid, mille kvaliteet ei kannata kriitikat ning mis omakorda võib kaasa tuua eluohtliku olukorra. Väike mõlk stangel või katkine iste ei muuda teie sõitu ohtlikuks – halvasti hooldatud või valede juppidega täiustatud pidurid aga seda teevad.

Piduriklotside vahetamisega seonduv informatsioon

Paljude inimeste jaoks ei ole piduriklotside vahetamine jõukohane tegevus ning selleks kasutatakse margiesindust või spetsialisti. Millise ajakuluga aga tuleks sellise töö korral arvestada? Üldiselt võtab selline töö aega orienteeruvalt kaks tundi. Selle aja jooksul vahetatakse piduriklotsid, veendutakse uute piduriklotside töös ja pannakse auto uuesti kokku tagasi. Õnneks on pidurid küllaltki lihtsasti ligipääsetavad ning suurt lammutust ei tule teha. Kindlasti ei ole mõistlik lasta enda autot hooldada inimesel, kes seda igapäevaselt ei tee. Tegemist ei ole tavalise autopesuga, mille puhul on suurimaks kaotuseks pisut määrdunud auto. Pidurid muudavad teie auto tänaval liigeldes turvaliseks ja läbi selle juhtub tõenäoliselt ka vähem õnnetusi. Kujutage ennast olukorras, kus soovite pidurdada, kuid auto ei allu korraldustele. See võiks olla ka kõigi inimeste peamiseks põhjuseks, miks hankida endale korralikud ja kvaliteetsed varuosad ning need enda autole installeerida.

Artikli teabeallikad:

https://cfrs.ru/et/zaschitaugony/ustroistvo-tormozov-raznovidnosti-i-osobennosti-ekspluatacii-tormoznye.html

https://www.autovaruosadonline.ee/varuosade/pidurikattekomplekt-ketaspidur.html

Tagasi üles