Lisaks riikidele uurib Estonia laevaõnnetust ka eraalgatusliku uurimismeeskonna palgatud Poola päritolu dr Andrzej Jasionowski, kes on juba 25 aastat tegelenud mitme suure laevaõnnetuse põhjuste väljaselgitamisega.
Jasionowski töötab praegu Singapuris asuva merendusekspertiise tegeva ettevõtte Sophus Quorum heaks ning tegeleb kohtuekspertiisidega. Tema ülesannete hulka kuulub kohtusse jõudnud laevaõnnetuste, kokkupõrgete, karilesõitude jms puhul eksperttunnistajaks olemine.
Oma karjääri jooksul on Jasionowski osalenud Jaapani lähistel orkaani käigus uppunud Briti puitlastlaeva Derbyshire, tormis vastu kaid põrganud M/S Napoleon Bonaparte'i, ümber läinud ja uppunud reisiparvlaeva M/S Sewol, merel naftatankeriga kokku põrganud M/V Hyundai No. 105 ja Norra lähistel ümber läinud M/S Rocknesi uurimises. Lisaks tegeles ta näiteks 2010. aastal Mehhiko lahel aset leidnud naftaplatvormi Deep Water Horizon plahvatuse tagajärgede uurimisega, mis on teadaolevalt ajaloo suurim õnnetusest tingitud naftaleke merekeskkonda.
Estonia teemaga puutus Jasionowski enda sõnul esimest korda kokku juba 1996. aastal, kui tegi merendusturvalisuse teemalist projekti Suurbritannia valitsusele. Lisaks viis ta aastatel 2006–2008 läbi uurimist Rootsi valitsuse uurimisagentuurile.
Margus Kurm ja tema meeskond on teinud teile ülesandeks uurida parvlaev Estoniaga seonduvat. Mida täpsemalt?
Ülesanne on uurida kogu õnnetust 2019. aastal avastatud uute vigastustega seoses. Minu asi on vaadata üle kõik asitõendid, nii uppumise kui ka uute vigastuste kohta.
Töötan välja kõige tõenäolisema uppumisteooria koos demonstratsiooniga, asitõenditega. Töö lõpeb tavaliselt raporti kirjutamisega, millele saavad ligi ja mida suudavad lugeda ka need, kes pole eksperdid. Spetsialiseerun kohtutele raportite kirjutamisele ja seal pean tegema palju koostööd juristidega. Neil tuleb teha otsuseid ilma täieliku tehnilise teadmiseta, nii et minu töö on neile tehnilisi asitõendeid selgitada.