Tehisintellekti arenedes muutuvad mehitamata sõidukid üha võimekamaks. Nende autonoomia ja kaasaskantav varustus lubavad täita üha keerulisemaid ülesandeid. Otsuste langetamine läheb järkjärgult üle masinatele, aga kuna tegemist on relvi kandvate platvormidega, siis jääb inimesele viimane sõnaõigus.
USA panustab droonide arengusse
Parvlemine (swarming) või võrgustamine (networking) on üks võimalikest tehnoloogiatest, mis leiab kohest rakendamist mehitamata meresõidukitel. Seadmete parv/sülem on varsti peamine vahend seiramisel, andmete kogumisel, võimaliku vaenlase peibutamisel, sadamate kaitsmisel, peal- ja allveelaevade ohu minimeerimisel.
Ameeriklased on tulnud välja väga ambitsioonika tulevikuprojektiga «Asjade ookean» (Ocean of Things), mille eesmärk on tuhandete väikeste ja odavate ujuvvahendite abil luua suurel ookeanialal andurite võrgustik, mis suudab koguda keskkonnaandmeid, avastada ja identifitseerida laevu ning lennukeid.
Arvatakse, et mehitamata veesõidukeid hakatakse kasutama koos mehitatud sõjalaevadega 2020. aastate lõpus. Selle eesmärgi saavutamiseks on Ameerika Ühendriikide merevägi asutanud spetsiaalse arendusüksuse (SURFDEVRON 1), mis aitab välja arendada mehitamata meresõidukite kasutuskontseptsioonid, integreerida platvormid oma laevastikesse, kaasajastada doktriine, logistikat ning operaatorite väljaõpet, koordineerida taristu ehitamist ning eksperimenteerida uute sõjapidamisvõimete ja tehnoloogiatega.
Juhtimise ja kontrolli väljakutsed
Kuna USVde juht- ja sensorsüsteemide vahel edastatakse mitmesugust informatsiooni, on kõikide sideühenduste ning nende vahel liikuva info kaitsmine tähtis.
Sõidukid võivad osutuda nii rahu- kui ka sõjaajal ahvatlevaks hõivamisobjektiks, kuna neil puudub alaline meeskond, kes hoiaks võimalikke sissetungijaid tagasi. Hoolimata sellest, et välja on arendatud meetodeid ja hoiatussüsteeme sissetungijate eemalhoidmiseks, ei pruugi need olla tõhusad.